۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۱۰۷۱۹
دبیر تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب:

جای عرصه نیازسنجی در فعالیت های تبلیغی خالی است

جای عرصه نیازسنجی در فعالیت های تبلیغی خالی است
حجت الاسلام شعبان زاده نیازسنجی تبلیغی را یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب عنوان و تأکید کرد که در این باره در حوزه و سایر نهادهای تبلیغی هنوز کاری جدی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بررسی آینده نگرانه تبلیغ دین در ایران اسلامی با حضور دستگاه ها و کنش گران فعال در عرصه تبلیغ دینی و حوزوی به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) عصر شنبه در سالن نشست های اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.

حجت الاسلام مرتضی شعبان زاده دبیر تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب در این نشست ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نشست های اندیشه ورزانه در حوزه مباحث تبلیغی خاطرنشان ساخت: این نشست جلسه کم سابقه ای است و این را به فال نیک می‌ گیریم و امیدواریم این حضور در حوزه مأموریت دستگاه ها نیز خود را نشان بدهد، یا الحاق و یا هم افزایی و تعبیر به یک عملیات فراگیر مشترک صورت بگیرد.

وی در ادامه با بیان این که در این باره سه مسأله حائز اهمیت است، گفت: موضوع اول نسل آینده است، چراکه لازم است گاهی تبلیغ را در پایه اتفاقاتی که برای نسل آینده رقم می‌ خورد ببینیم که آن توانایی هایی که باید لحاظ شود و زیر ساخت هایی که باید ایجاد شود را در نظر بگیریم.

دبیر تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب ابراز داشت: به نظر می‌ رسد ویژگی ممتاز نسل آینده پرسش گری است، ما باید احکام و آداب ظرفیت تبلیغ مان به اسرار دین برسد و مسأله دیگر در مورد تحولاتی است که در جمعیت در حال رخ دادن است.

حجت الاسلام شعبان زاده یادآور شد: در جامعه شیعی و سایر جوامع امروزی با توجه به وضعیتی که پیش آمده و نتیجه فضای مجازی است آرایشی که دستگاه ها باید بگیرند متفاوت می‌ شود و مسأله سوم آن است که با تجربه اسلامی، عالم حتی غیر مسلمانان ها انتظارشان از تبیین دین در آینده به اقامه دین منتقل خواهد شد بنابراین هردستگاه تبلیغی که نتواند در قامت یک اقامه کننده، دین را معرفی کند قطعا نافذ نخواهد بود.

وی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به این که باید وضعیت فعلی دستگاه های تبلیغی نیز در نظر گرفته شود، گفت: مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه تبلیغ شفاف است، تلقی ایشان از حوزه تبلیغ این است که گاهی کوتاهی هایی صورت می‌ گیرد و این مطالبه شفاف ما نیز از همه مدیران حوزه و نهادهای تبلیغی است.

دبیر تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب افزود: حضرت آقا فرمودند: «تبلیغ باید گفتمان ساز باشد و گفتمان یعنی یک مفهوم و یک معرفت همه گیر شود، آن وقت این گفتمان جامعه می‌ شود و این با کارهای جدا جدای برنامه ریزی نشده حاصل نمی شود بلکه به برنامه ریزی و کار فعال احتیاج دارد».

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه های علمیه در عرصه های تبلیغ تأکیدات زیادی داشتند، از جمله ایشان در حوزه نیازسنجی مطالب زیادی مطرح فرمودند حال آیا در حوزه یا دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات برای نیاز سنجی سند پایه ای تنظیم شده است یا خیر؟

حجت الاسلام شعبان زاده در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که در این جلسه باید یک تصمیم راهبردی گرفته شود، تصریح کرد: فرمایش آقا در مورد امر نیاز سنجی که یکی از زیرساخت های اساسی در حوزه تبلیغ است باید مورد عنایت قرار گرفته شده و ما نیز باید در مورد آن تصمیم بگیریم و برای ایجاد یک حرکت گفتمانی در رده میانی سازمان ها و نهادها با هم توافقاتی داشته باشیم./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات