۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۶۱۱۲۹۴
ظریف در جمع خبرنگاران:

تحریم دفتر رهبر معظم انقلاب در تضاد موازین بین المللی است

تحریم دفتر رهبر معظم انقلاب در تضاد موازین بین المللی است
وزیر امور خارجه با بیان اینکه تحریم دفتر رهبری در تضاد موازین بین المللی است، گفت: اینگونه اقدامات حاکی از آن است که تلاش آمریکا برای تحریم اقتصادی بی نتیجه بوده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، محمد جواد ظریف در حاشیه مراسم روز آفریقا در جمع خبرنگاران گفت:اقدام آمریکا در قراردادن نام رهبر معظم انقلاب و افراد وابسته به دفتر ایشان در فهرست تحریم ها نشانه این واقعیت است که آنها به طور کامل با موازین بین المللی ناآشنا هستند.

وی افزود: آنها همچنین نشان داده اند که قواعد رفتاری بین کشورها را نمی دانند و با اسلام بیگانه هستند و روابط بین مرجعیت و پیروانشان را نمی دانند.

ظریف گفت: چه بسا که بسیاری از مردم آمریکا نیز با این اقدام از لحاظ وظایف دینی شان در مضیقه قرار می گیرند زیرا این اقدام آنها می تواند به عنوان رعایت نکردن حق آزادی مذهب مسلمانان آمریکایی تلقی شود.

وی با بیان اینکه هنوز تحریمی علیه بنده اعلام نشده است، اظهار داشت: این اقدامات نشانگر آن است که دولت آمریکا همه تلاش هایش را انجام داده تا تحریم های اقتصادی علیه مردم ایران را به سرانجام برساند و چون به نتیجه نرسیده رو به مسیرهای دیگر آورده است.

وزیر امور خارجه افزود: ادعای آنها درباره اینکه به دنبال مذاکره هستند با این اقدامات برای همه دنیا ثابت شد که دروغ است.

وی در پاسخ به ادعای آمریکایی ها مبنی برقصد ایران برای تجاوز به همسایگانش گفت: ایران هیچ گاه قصد تجاوز به همسایگانش را نداشته و ندارد. ایران تامین کننده امنیت این منطقه است و در طول تاریخ امنیت این منطقه را تامین کرده است.

ظریف اظهار داشت: اگر آمریکایی ها خیال می کنند با حذف ایران می توانند امنیت این منطقه را تامین کنند بسیار اشتباه می کنند زیرا امنیت این منطقه نیازمند ایران و ایران هم نیازمند امنیت این منطقه است.

وی تصریح کرد: این آمریکایی ها هستند که در این منطقه خطر و تشنج آفریده اند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که سه کشور اروپایی در قبال اقدامات اخیر ایران و علیه آن بیانیه داده اند، گفت: آنچه ما اعلام کرده ایم در قالب حقوقمان بوده است.

ظریف افزود: کشورهای اروپایی متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و در موقعیتی نیستند که علیه ایران بیانیه بدهند.

وی ادامه داد: اگر اقدامی از طرف آنها صورت بگیرد اشتباه بزرگی از سوی اروپاییها خواهد بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه روز جمعه جلسه کمیسیون مشترک در سطح مدیران سیاسی کشورهای عضو برجام تشکیل خواهد شد، گفت: در آن جلسه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران وضعیت را برای شرکت کنندگان تشریح خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ما طبق برنامه پیش خواهیم رفت، گفت: پیش از این نیز به آنها اعلام کردیم اروپایی ها و سایر اعضای برجام می توانند با اجرای تعهدات خودشان اقدامات ما را برگشت پذیر کنند.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه آمریکایی ها درباره درخواست گفت وگو جدی نیستند، آقای بولتون قبل از اینکه مشاور امنیت ملی بشود مقاله ای در اوت ۲۰۱۷ نوشته با این عنوان که چگونه برجام را نابود کنیم. مرحله سوم پیشنهادی آن در این مقاله، بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شود این است که پیشنهاد دیپلماسی بدهد و در آن نوشته گرچه می دانیم که ایران این دیپلماسی را نمی پذیرد، باید ما پیشنهاد دیپلماسی دهیم. اما الان گرچه در حال عمل به آن برنامه هستند، ولی آن قدر به طرز ناشیانه ای آن برنامه را عمل می کنند که همزمان با حضور نخست وزیر ژاپن در ایران، یک شرکت را تحریم و روز قبل از آن پتروشیمی ایران را تحریم می کنند.

وی ادامه داد: این نشانگر آن است که اصلاً به دیپلماسی علاقه ای ندارند و ادعای آنها برای دیپلماسی یک ادعای توخالی و فقط برای دور کردن انزجار عمومی در سطح بین المللی نسبت به سیاست های جنگ طلبانه آنهاست.

ظریف افزود: آنچه اتفاق افتاده، جدید و تعجب آور هم نیست و توقع از دولت آمریکا این است که بخواهد هر صدای صلح طلب مخالف جنگ طلبی خودش را خاموش کند.

وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: حتماً اروپایی ها نمی توانند ما را مجبور کنند، ما اقداماتی را انجام می دهیم که خودمان به مصلحت کشور می دانیم و الان هم براساس برنامه خود عمل می کنیم و هر وقت اروپا به تعهدات خودش عمل کرد، می تواند توقع داشته باشد./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات