۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۱۱۸۳۳
سی و پنجمین برنامه گفتار عصر برگزار شد؛

عملکرد ضعیف مجلس در "نبرد پارلمان‌ها"

عملکرد ضعیف مجلس در
سی و پنجمین جلسه از سلسله جلسات گفتار با موضوع نبرد پارلمان‌ها در حسینیه هنر مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از واحد رسانه حسینیه هنر، سی و پنجمین جلسه از سلسله جلسات گفتار عصر، دوشنبه ۱۰ تیر با موضوع نبرد پارلمان‌ها در حسینیه هنر مشهد برگزار شد.

در این جلسه دکتر محمدعلی شیخ‌الاسلامی به بررسی اقدامات ضد ایرانی کنگره آمریکا پرداخت. وی در ابتدا با معرفی کنگره آمریکا و تعریف ساختار‌های کنگره و نیز بیان تفاوت‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا، ابعاد پارلمانی اقدامات ضد ایرانی آمریکا را بررسی کرد.

وی با ارائه آمار‌های رسمی از سایت کنگره آمریکا گفت: تمام طرح‌های مطرح شده در کنگره، با همه‌ی جزئیات، در این سایت بطور شفاف ثبت می‌شود. برخلاف عدم شفافیت در مجلس شورای اسلامی خودمان، حتی نام موافقان و مخالفان طرح‌ها و لوایح کنگره در این سایت اعلام می‌شود.

این فعال و پژوهشگر حوزه بین‌الملل با اشاره به آمار‌های رسمی سایت کنگره آمریکا، ادامه داد: در کنگره آمریکا، ۱۲۰۸ طرح، ۸۱۸ قطعنامه و ۱۲۳ اصلاحیه قانونی بر علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده که از این آمار، ۱۴۴ طرح آن بر علیه ایران اعمال شده است.

شیخ‌الاسلامی در ادامه گفت: در دو دوره اخیر کنگره آمریکا ۳۰۲ اقدام حقوقی علیه ایران اعمال شده است. به روایتی هر سه روز یک‌بار در کنگره آمریکا، به ایران پرداخته شده که در مقابل این اقدامات ضدایرانی، مجلس شورای اسلامی، مجلس منفعلی بوده است.

وی ضمن معرفی تعدادی از طرح‌هایی که آمریکا علیه کشورمان در کنگره‌اش مطرح کرده، اشاره‌ای به کارکرد‌های خاص کنگره آمریکا هم داشت و گفت: آمریکا حتی برای آزادی یک آمریکایی هم دست از تلاش بر نمی‌دارد. حدود سال ۸۵ بود که یک جاسوس آمریکایی به اسم رابرت لونیسون در جزیره کیش مفقود شد و دولت آمریکا از آن روز تا به حال مسائل زیادی را علیه کشورمان مطرح کرده است. بعد از آن هم که وقایع سوریه و دخالت آمریکا در این کشور پیش آمد، کنگره آمریکا پیش‌دستانه قانونی تحت عنوان "قانون حفاظت از غیرنظامیان سوری" را به بهانه حمایت از مردم این کشور علیه دولت بشار اسد تصویب کرد و تحریم‌هایی در زمینه تامین انرژی، تجارت و حمل‌ونقل هوایی به دولت سوریه تحمیل کرد. طرح این موضوعات در کنگره آمریکا، نشان‌دهنده اهمیت حتی یک فرد آمریکایی برای کنگره این کشور است و البته تلاش آن‌ها برای پیشگامی در مسائل روز کشورشان را نشان می‌دهد.

این فعال و پژوهشگر حوزه بین‌الملل در ادامه صحبت‌هایش به طرحی اشاره داشت که کنگره آمریکا برای محکوم کردن اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ کشورمان همان روز‌ها در دستور کار قرار داد و درباره آن گفت: از خودتان بپرسید مجلس ما در مقابل این طرح‌ها چه اقدامی می‌توانست انجام بدهد، ولی انجام نداد؟ وقتی آمریکا اعتراضات ایران را پوشش می‌دهد و ادعا می‌کند ایران بر علیه تظاهرکنندگان خشونت اعمال کرده، در مجلس شورای اسلامی حتی قطعنامه‌ای مطرح نشد تا آمریکا را به دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران محکوم کند. تصویب شدن یا نشدن این طرح‌ها خیلی اهمیتی ندارد، بلکه مسئله منفعل بودن مجلس شورای اسلامی است.

شیخ‌الاسلامی با بیان این موضوع که امریکا ظرفیت‌های زمانی را خوب می‌شناسد و در بزنگاه‌های حساس، طرحی را بر علیه ایران طرح می‌کند، اذعان داشت: چرا باید همه‌ی اقدامات ما در مقابله با اقدامات امریکا باشد و به حوادث روز توجه نکنیم و تازگی آن را در نظر نگیریم؟

این فعال و پژوهشگر حوزه بین‌الملل در ادامه گفت: از ۱۴ طرح ضدایرانی، در سه مورد آن نام ایران بطور مستقیم آورده شده و در کنگره تبدیل به قانون شده است. یکی از آن‌ها قانون کاتسا است که از آن تحت عنوان مادر تحریم‌ها یاد می‌شود و همزمان با تصویب برجام در کنگره آمریکا رای آورد.

وی در پایان صحبت‌های خود به بررسی اقدامات مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: مجلس ما در مقابل تمام اقدامات ضد ایرانی کنگره، کلا ۵ طرح ارائه داده که چهار طرح آن بعد از تذکر رهبری بوده است.

در ادامه گفتارعصر سی‌وپنجم، مجید شعرباف از پژوهشگران پژوهشکده شهید صدر نیز در ادامه به بررسی ضرورت دیپلماسی مناسبتی مجلس پرداخت. شعرباف با گلایه از منفعل بودن مجلس گفت: کارنامه مجلس شورای اسلامی در زمینه مقابله با اقدامات ضدایرانی ایالات متحده ضعیف است و قابل دفاع نیست. آن‌جایی که مزیت نسبی انقلاب اسلامی بود و می‌شد از این مناسبت‌ها استفاده کرد تا در مقابل هجمه کنگره، یک اقدام هر چند ظاهری انجام داد، اما مجلس شورای اسلامی هیچ واکنشی نداشت.

وی در ادامه با بیان اینکه صداوسیما حتی برای همان اندک طرح‌های ضدآمریکایی پوشش رسانه‌ای کامل نمی‌دهد، به ارائه طرح‌های پیشنهادی برای مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا پرداخت. وی پیرامون مباحثی از جمله اقتصاد، سیاست و آموزش پرداخت و با نقد سازوکار‌های پیچیده‌ای که مانع ارائه طرح و ایده از سوی مردم و حتی نخبگان است گفت: این سازوکار‌ها مانع واکنش سریع و به هنگام در مجلس هستند و این روند برای بدنه‌ی مدیریتی کشور در بزنگاه‌ها، تنها یک خروجی فرسایشی خواهد داشت.

این پژوهشگر با اشاره به بدعهدی شرکت‌های خارجی گفت: باید قانونی تنظیم شود که وقتی یک شرکت خارجی به تعهدات خود عمل نمی‌کند، دیگر قراردادی با او امضا نشود یا حداقل در اولویت ثانویه قرار بگیرند و اگر قراردادی جدید با این شرکت‌ها بسته شد، جریمه نقض قرارداد قبلی، در قرارداد جدید لحاظ بشود.

در انتهای برنامه گفتار عصر، ویدیویی از مصطفی فارویی؛ روزنامه‌نگار و منتقد حوزه سیاست بین‌الملل با موضوع مجلس و سناریوی بازگشت آمریکا به برجام پخش شد. /۹۹۹/د101/س
ارسال نظرات