۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۱۲۱۶۴
در دیدار رئیس جامعة‌المصطفی با وزیر آموزش عالی عراق مطرح شد؛

تأکید بر حضور رسمی نمایندگی جامعة‌المصطفی در عراق

تأکید بر حضور رسمی نمایندگی جامعة‌المصطفی در عراق
در دیدار رئیس جامعه‌المصطفی با وزیر آموزش عالی عراق، بر حضور رسمی نمایندگی جامعه‌المصطفی در این کشور تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ علی عباسی در سفر به عراق با ویز آموزش عالی این کشور دیدار کرد.

رییس جامعه المصطفی ضمن معرفی جامعة‌المصطفی ابراز داشت: حوزه‌های علمیه از قدیم، میزبان طلاب ملیت‌های گوناگون بوده‌اند و حوزه علمیه قم از این قاعده مستثنا نیست. با توجه به نیازهای ویژه طلاب بین‌المللی، بخش خاصی در حوزه علمیه قم به نام جامعة‌المصطفی تأسیس شده است.

وی جامعة‌المصطفی را دانشگاه بین‌المللی اسلامی برای دانشجویان و طلاب غیرایرانی دانست و گفت: المصطفی عضو اتحادیه‌های بین‌المللی دانشگاه‌هاست. هم‌اکنون نزدیک به 160 رشته/ گرایش از کاردانی تا دکتری در المصطفی ارائه می‌شود که در طرح تحول جدید آموزشی، این رشته‌ها به چهارصد رشته گرایش خواهد رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی فعالیت‌های علمی المصطفی را در سه حوزه کلان علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ برشمرد و خاطرنشان کرد: المصطفی میزبان دانشجویان و طلاب از سایر مذاهب اسلامی است که در ایران، نمایندگی گرگان مسئولیت آموزش این طلاب را برعهده دارد. همچنین در نمایندگی تهران برنامه‌ریزی صورت گرفته است تا دانشجویانی از ادیان مختلف پذیرش شوند.

وی اولویت پذیرش المصطفی را از کشورهای اسلامی و همسایه‌های دارای مشترکات فرهنگی و تاریخی مانند عراق دانست و گفت: تاکنون بیش از پنج‌هزار طلبه عراقی در المصطفی دانش‌آموخته شده‌اند و سه‌هزار نفر نیز هم‌اکنون در حال تحصیل هستند. جمع چشم‌گیری از این طلاب، خواهران بوده‌اند که در المصطفی تحصیل کرده‌اند.

رئیس المصطفی با اشاره به تحصیل حدود هشت‌هزار نفر دانشجو در دانشگاه مجازی المصطفی، به واحدهای جامعة‌المصطفی در خارج کشور اشاره و تصریح کرد: ارائه دانش در مقصد و به صورت بومی، از ویژگی‌های نمایندگی‌های المصطفی در کشورهای مختلف است. نمایندگی‌های المصطفی اختصاص به کشورهای اسلامی ندارد، بلکه در برخی از کشورهای اروپایی مانند انگلستان نیز حضور داریم.

وی حضور طلاب عراقی را در جامعة‌المصطفی ارزشمند توصیف کرد و گفت: جامعة‌المصطفی علاقه دارد واحد رسمی خود را در عراق راه‌اندازی نماید تا خدمات علمی این دانشگاه، به عنوان شعبه المصطفی در عراق به دانشجویان ارائه گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی ادامه داد: البته در سنوات گذشته، گام‌هایی برای اخذ مجوز رسمی وزارت آموزش عالی برداشته شده است که امیدواریم به زودی نهایی شود.

رئیس المصطفی با تقدیر از همکاری وزارت آموزش عالی عراق با جامعة‌المصطفی، از «آقای دکتر قصی السهیل» برای سفر به ایران اسلامی و بازدید از جامعة‌المصطفی دعوت نمود.

وزیر آموزش عالی عراق نیز در این دیدار، ضمن عرض خیرمقدم به رئیس جامعة‌المصطفی و هیئت همراه، همکاری‌های علمی بین ایران و عراق را بسیار صمیمانه و اخلاقی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران ارتباط بسیار صمیمانه‌ای با ما دارد و ما دانشجویان خودمان را به تحصیل در دانشگاه‌های ایران تشویق می‌کنیم.

وی ضمن استقبال از اعطای مجوز به جامعة‌المصطفی در عراق، ابراز داشت: ما هیچ تردیدی در اعطای مجوز به المصطفی در عراق نداریم، زیرا ما مکمل همدیگر هستیم. مهم این است که بنای علمی و عقیدتی که سربلندی پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را به ارمغان آورد، داشته باشیم.

دکتر قصی السهیل زمینه حضور المصطفی در عراق را آماده دانست و از آمادگی وزارت آموزش عالی عراق برای رفع موانع خبر داد.

وی تبیین ابعاد تربیتی، علمی و فرهنگی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را برای شیعیان مهم خواند و تأکید کرد: ما خواهان شعبه قوی و وزین المصطفی در عراق هستیم که همانند المصطفی در ایران، فعالیت کند./1324/د102/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات