۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۶۱۲۲۶۹
کمالوندی:

گام دوم کاهش تعهدات برجامی براساس تأمین نیازهای کشور صورت می گیرد

گام دوم کاهش تعهدات برجامی براساس تأمین نیازهای کشور صورت می گیرد
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران براساس تأمین نیازهای کشور صورت می گیرد، گفت: اقدامات آمریکا از روی استیصال است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح امروز همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، در نشست خبری اعلام تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی با اشاره به پایان یافتن مهلت 60 روزه اروپاگفت: بر اساس دستوراتی که از سوی مقامات عالی کشور صادر شده، گام دوم کاهش تعهدات را باید برداریم و اگر گام اول زمان می برد تا سقف ذخایرمان بالا برود در گام دوم نیازی به زمان نیست.

وی ادامه داد: تا چند ساعت دیگر کارهای فنی انجام شده و فردا اول صبح میزان غنی سازی ما از 3.67 درصد فراتر خواهد رفت؛ در وضعیت کنونی باید برای غنی سازی تأمین نیازهای کشور را در نظر داشته باشیم.

کمالوندی با بیان اینکه گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران براساس تأمین نیازهای کشور صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: این گام در میان مدت برای تأمین نیازهای نیروگاهی و راکتورهای تحقیقاتی و در بلندمدت باهدف تامین نیازهای پیشران است که هر کدام از آنها درصد های متفاوت دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به شکایت آمریکا به شورای حکام مبنی بر نقض برجام از سوی ایران گفت: این اقدام آمریکا از روی استیصال بوده و مشخص است که آنها امروز در انزوا قرا گرفته اند؛ با توجه به اینکه این شکایت از دایره مسؤولیت شورای حکام خارج است، هیچ محدودیتی برای کشور به لحظ پادمانی و پروتکلی ایجاد نمی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه امکان احیای راکتور هسته ای اراک وجود دارد، افزود: آنچه که اتفاق افتاده است این بود که سیمان در لوله ها ریخته شد و این امکان را داریم که آن را احیا کنیم.

کمالوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر به افزایش سانتریفیوژ نیاز نداریم، ابراز کرد: ما در سازمان انژی اتمی اجرا کننده هستیم و تصمیم گیرنده نیستیم؛ در ارتباط با سوخت راکتور تهران نیز باید گفت که این راکتور به اندازه چندین سال سوخت دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی آمادگی کامل دارد تا هر اقدامی را با سرعت برای هر میزان غنی سازی انجام دهد./841/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
حسین ثالث موید
ارسال نظرات