مردم در انتخاب زمامداران جامعه اسلامی مسؤول هستند
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، همایش تجلیل از اساتید و مربیان سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع با حضور رییس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، معاونین و روسای ادارات عقیدتی سیاسی و جمعی از اساتید و مربیان برجسته وزارت دفاع در دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع برگزار شد .
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهید بهشتی و 72 تن از یاران امام خمینی(ع) و تبریک هفته کرامت، با تبیین فلسفه تقابل اندیشه شهید بهشتی و بنی صدر اظهار داشت: تقابل اندیشه شهید بهشتی و بنی صدر مبین مرز بندی داخلی و بین المللی است و در واقع تقابل صفوف جبهه انقلاب اسلامی و حق طلبی در برابر زراندوزان و دنیا طلبان به سرکردگی امریکا است .
وی با اشاره به ریشه های تقابل اندیشه شهید مطهری و بنی صدر بیان کرد: این تقابل یک موضوع گفتمانی، سلیقه ای، شخصی و ساختاری نیست؛ بلکه مبنای فکری، اعتقادی دارد و از بدو اسلام تا زمان حاضر در حال جریان بوده و خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی تقابل اندیشه امام حسین(ع) و یزید، تقابل علی(ع) با معاویه ، تقابل در دوره نهضت ملی بین آیت الله کاشانی ومصدق، تقابل تفکر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در برابر ابوسفیان و تقابل های اندیشه های معاصر و در جریان را به عنوان پیشینه "تقابل" از قبل و صدر اسلام تا کنون برشمرد و تصریح کرد: مهمترین چالش امروز جامعه اسلامی خلط و ادغام شدن اندیشه های دو جریان فکری است.
رییس دفتر عقیدتی سیاسی دفتر فرمانده معظم کل قوا با بیان ریشه های تقابل، " ملاک مشروعیت" را نخستین منشأ اختلاف برشمرد و گفت: در تفکر اسلامی مشروعیت از سوی خداوند تبارک و تعالی و در راستای خواست اراده او مفهوم پیدا می کند، اما در تفکر مقابل، مشروعیت از جانب مردم و به انحاء مختلف مورد بحث قرار می گیرد. دراین نگرش مردم نقش قاعده نظام را دارند؛ در این دیدگاه حق حاکمیت از سوی خداوند است و قدرت حاکمیت از سوی مردم می باشد.
وی " قلمرو مأموریت انبیاء و رهبران الهی" را دومین ریشه تقابل دو تفکر عنوان کرد و افزود: در تفکر الهی و قرآن، مسئولیت انبیاء فقط تبلیغ دین نبوده است، بلکه اداره جامعه و ابعاد دیگری از مسئولیت های اجتماعی و ... را نیز شامل می شده است، اما تفکر مقابل، مسئولیت انبیاء و رهبران الهی را تنها به تبلیغ دین و عدم دخالت در امور جامعه محدود کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی " قلمرو حکومت دینی " را سومین منشأ اختلاف دو جبهه ی تفکر برشمرد و خاطرنشان ساخت: تفکر الهی قائل به جاری بودن دین در تمام ابعاد و اضلاع زندگی بشر است که در جای جای جامعه قابل پیاده سازی است و جامعیت دارد؛ در حالی که اندیشه مقابل اعتقادی به این موضوع ندارد و معتقد به شریعت حداقلی است.
حجت الاسلام و المسلین سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 3 مؤلفه در مورد " ملاک مشروعیت" در فضای امروز جامعه جهانی وجود دارد ادامه داد: افرادی مانند نیچه و ماکیاولی معتقدند هر که از هر راهی غالب شد همان حق است و می تواند عهده دار حکومت شود؛ ماکیاول ها معتقد به فرمول «الحق لمن غلب» هستند.
وی با تشریح نظریه ای دیگر در مورد " ملاک مشروعیت" گفت: در نظریه دوم قدرت و حکومت از رأی مردم نشأت می گیرد و افرادی مانند روسو قائل بر این نوع تفکر هستند.
حجت الاسلام و المسلین سعیدی با بیان نظریه دیگر ی از قرآن و روایات در باب "ملاک مشروعیت" بیان کرد: اگر حکومت و قدرت از صاحب حق نشأت گرفته باشد قابل پذیرش است و این دیدگاهی است که دین مبین اسلام در مورد ملاک مشروعیت برآن تکیه دارد.
وی همچنین با بیان نقش و تکلیف مردم برای انتخاب جامعه ای درست و بر مدار حق گفت: مردم در انتخاب زمامداران جامعه اسلامی مسئول هستند و باید ببینند چه کسانی در کدام جبهه و جریان فکری در حال فعالیت هستند. مهمترین معروفی که مردم می توانند به عنوان شرط لازم حکومت اسلامی برای بقا و قرار گیری جامعه در مسیر صحیح و الهی از خود نشان دهند، انتخاب مجلس در طراز انقلاب و دولت حزب الهی است. چرا که مردم در مثلث حکومت شکل دهنده حکومت و قاعده حکومت به شمار می روند./841/د102/ق