۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۱۳۸۲۹
یادداشت انتقادی؛

افسردگی علمی حوزه و تحول‌خواهان

افسردگی علمی حوزه و تحول‌خواهان
بسته های آموزشی اجتهاد سریع، مجموعه کتب طلایی و طبقه بندی شده برای اجتهاد در 6 تا 10 سال... این‎ها همانند سمی مهلک می‌مانند که روح و جسم طلاب را فاسد می‎کند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مدتی است که افسردگی علمی حوزویان به عنوان کلید واژه مورد استفاده دلسوزان و گروه های مختلف قرار می‎گیرد که ناشی از دلواپسی تمامی این افراد و گروه‌ها برای آینده حوزه های علمیه است.

افسردگی علمی دلالت بر این ادعا دارد که بدلایل مختلف طلاب عزیز، دیگر شور و نشاط تحصیلی نداشته و خمودی علمی و پژوهشی بر بدنه عمومی حوزه مستولی شده است. البته برخی نیز این ادعا را کذب دانسته و معتقدند صحبت از خمودی و افسردگی علمی دروغ و جفایی بر حوزه فعال و با نشاط کنونی است.

در بررسی این افسردگی دلایل متعددی همانند معیشت سخت، نبود آینده شغلی، نبود هویت صنفی، مشکلات مدیریتی و عقب ماندگی محتواهای درسی توسط افراد و جریانات مختلف مورد اشاره قرار گرفته است اما در این میان تحول خواهان و کسانی که محتواهای عقب مانده و غیر کاربردی علمی را عامل اصلی خمودی می دانند صدای بلندتر، زبان تندتر و البته سابقه بیشتری دارند.

تحول خواهان معتقدند که محتواهای درسی کنونی بدلیل تعلق به دوران گذشته و عدم تطبیق با نیازهای روز باعث می‌شود تا طلاب نسبت درس خواندن سرد شده و همین امر عامل مهم و اصلی افسردگی مذکور است.

راه حل این عزیزان در تغییر محتواهای درسی و بازبینی جدی و اساسی در کتب مورد استفاده است.  همچنین کوتاه کردن دوران مقدماتی و میانی تحصیلی در حوزه و تسریع در فرآیند اجتهاد خواسته دیگر این عزیزان است که منجر به ارائه راه‌کارهای 6 الی 10 ساله با تضمین خروجی اجتهاد شده است.

این نقدها و راه حل ها در درون حوزه موجبات اختلاف نظرهای وسیعی شده است و جریانات مختلف را رودرروی یکدیگر قرار داده که متاسفانه گاهی منجر به بی احترامی ها و هتک حرمت ها نیز شده و بجای حل مشکل خود مشکلی بر مشکلات قبل افزوده است.

این برخوردها و نزاع‌های عموما فرد محور که ریشه‌های علمی ندارد بیش از آنکه طلاب را به آینده امیدوار کند باعث خمودی و سرخوردگی بیش از پیش می شود.

صرف نظر از آنچه این اختلافات بی حاصل و جنجال‎های رسانه‌ای بر سر حوزه و حوزویان می‌آورد و با تاکید بر اینکه اصل تحول‌خواهی به عنوان مطالبه همیشگی رهبر معظم انقلاب امری عقلی و ضروری است و ضمن تصریح بر اینکه مخالفان اصل تحول بی شک خطری برای حوزه ها تلقی می‌شوند اما عزیزان داعیه دار تحول آیا بخشی از راه حل عبور حوزه از خمودی و افسردگی هستند یا اینکه خود بخشی از این بحران بوده و  خواسته یا ناخواسته بر گسترش آن دامن می‌زنند؟

باید به صراحت بگویم این عزیزان خود بخشی از دلایل بحران کنونی هستند و ندانسته با اشتباهات مهلک سم ناامیدی و افسردگی را می پراکنند.

برای طلبه‌ای که بخش مهمی از عمر پیش روی خود را قرار است صرف تحصیل و مطالعه دقیق کند هیچ امری مهلک‎ تر از ناامیدی از مسیر نیست. زمانی‎که این عزیزان تلاش می‎کنند در راستای اثبات خود به طلاب بقبولانند که با نظام تحصیلی کنونی جز اتلاف عمر، بی‎سوادی و بی‌حاصلی چیزی حاصل نمی‎شود بی‌شک طلاب جوان و مشغول به تحصیل در دوره مقدمات یا سطوح، امید خود را از دست می‌دهند.

مهلک‎تر از این ناامید‎سازی، آرمان شهرهای دروغینی است که این عزیزان همانند آموزشگاه‎های کنکور به افراد می‎فروشند. بسته های آموزشی اجتهاد سریع، پک‎های تحصیلی برای رسیدن به مقام علمی شهید صدر، مجموعه کتب طلایی و طبقه بندی شده برای اجتهاد در 6 تا 10 سال. این‎ها همانند سمی مهلک می‌مانند که روح و جسم طلاب را فاسد می‎کند.

طلبه‎های جوان که سرگردان میان واحدهای درسی خود و شیوه‎های آرمان شهری این تحول‎طلبان هستند عملا نه بهره‎ای از کلاس های خود می‎برند و نه انگیزه‎ای برای تحصیل و جهد علمی عمیق و بلند مدت به منظور رسیدن به دروازه‌های اجتهاد دارند چرا که با تبلیغات تحول خواهان باور کرده‎اند اگر مدیران فرتوت و عقب مانده حوزه اجازه دهند می‎شود در 10 سال به جای رسیدن به درس خارج به مقام اجتهاد و برگزاری کرسی درس خارج رسید.

ضمن ارج نهادن به نیت خالصانه و دلسوزانه این عزیزان و تقاضای اینکه از سیاه مشق برادر کوچک خود رنجیده خاطر نشوند باید گفت که گاهی رفتار ما در تلاش برای رفع یک مشکل مصداقی از دوستی خرس خاله‎ها می‎شود که ناخواسته آسیبی جبران ناپذیر وارد می‎سازد.

مسیر تحول نه از دعواهای بی‎حاصل رسانه‎ای و به جان هم افتادن شاگردها یا نفی بی‎حساب و کتاب همه چیز و همه کس که از مسیر گفتگوهای عالمانه همانند علمای سلف امکان‎پذیر است که این امر نیز بخشی از توصیه‎ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به حوزه و حوزیان است./918/ج

علیرضا داودی

ارسال نظرات