۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۶۱۴۲۲۷

ناگفته‌هایی از پدری و پسری آل‌هاشم تا دعوت امام جمعه به باغ‌ متمولان

ناگفته‌هایی از پدری و پسری آل‌هاشم تا دعوت امام جمعه به باغ‌ متمولان
امام جمعه تبریز با حضور در برنامه جهان‌آرا به سوالات چالشی این برنامه پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم با حضور در برنامه جهان‌آرا با موضوع "امام جمعه تراز انقلابی چگونه است؟" به سوالات وحید یامین‌پور در برنامه جهان‌آرا در شبکه افق پاسخ داد که مشروح آن در ادامه می‌آید.


جهان‌آرا: شما بیشتر به امام جمعه پرطرفدار معروف هستید و مردم علاقه زیادی به شما دارند؟ آیا کار خاصی انجام می‌دهید؟

آل‌هاشم:ابتدا شکر می‌کنم و خوشحالم که در این برنامه حضور پیدا کردم اولاً از جناب یامین پور عزیز و تمام همکاران‌شان و مدیر محترم شبکه افق تشکر کرده و سلام عرض می‌کنم خدمت ملت قهرمان ایران اسلامی و امیدواریم که ان‌شاءلله بتوانیم در این برنامه بهره کافی را ببریم.

جا دارد، ایام چهلمین سال برگزاری نماز جمعه را که مردادماه است را گرامی بدارم و به ارواح طیبه شهدای محراب، ائمه جمعه عزیزی که به رحمت الهی پیوستند و همین‌طور شهید خرسند عزیز درود بفرستم؛ ضمناً در ابتدای برنامه قبل از اینکه به سوال شما پاسخ بدهم یک خدا قوت و خسته نباشید به بچه‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که توانستند این نفتکش انگلیسی را توقیف کنند، عرض می‌کنم.

در واقع همان تعبیر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی که فرمودند دیگر آن زمان بزن و در رو گذشته است و اگر یکی بزنند ۱۰ تا می‌خورند، این روزها شاهدیم که نفتکش انگلیسی در منطقه توقیف شده است، از این‌ رو خدا قوت به بچه‌های رزمنده نیروهای مسلح می‌گویم.

در رابطه با پاسخ سوال باید بگویم که نه، من کار خاصی انجام ندادم بلکه من همان کاری که باید روحانیت انجام بدهند و همان کاری که ائمه محترم جمعه در سراسر کشور و نمایندگان محترم ولی فقیه در سراسر کشور انجام می‌دهند را من نیز همان کار را انجام دادم و به نظر خودم کار ویژه‌ای از ناحیه من انجام نگرفته است بلکه این یک وظیفه طلبگی است، این یک وظیفه روحانیت و امام جمعه است که رابطه خوبی را با مردم برقرار کند و اعتماد مردم را جلب کرده و بتواند با همه گفت‌وگو هم‌صحبت باشد، امام جمعه باید بتواند با هم و در کنار مردم باشند و در مراسم‌شان و در برنامه‌هایشان حضور داشته باشد، از این رو به عقیده من، بنده کار فوق‌العاده انجام ندادم بلکه کار طلبگی خود را انجام دادم.


جهان‌آرا: برداشتن نرده باعث شد تا اسم شما را بر سر زبان‌ها انداخت، این یک کار ساده است ولی فوق‌العاده در جامعه امیدبخش بود و سوال اینجاست که چرا ما بعد از ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی از یک کاری که خیلی هم فوق‌العاده نیست، اینقدر خوشحال می‌شویم؟ چه اتفاقی افتاده که از برداشتن نرده تا این میزان خوشحال می‌شویم؟

آل‌هاشم: این عوامل مختلفی دارد، تاثیر هجمه دشمنان ما در فضای مجازی و همان جنگ نرم دشمن باعث شده است که یک مقدار ما نسبت به اوایل انقلاب فاصله بگیریم گرچه به نظر من نمازهای جمعه و مردمی که در نمازهای جمعه شرکت می‌کنند در سطح کلی با یک سری ریزش‌هایی روبه رو بود ولی رویش‌هایی نیز وجود داشت؛ به نظر می‌رسد که مشکلات اقتصادی جامعه تاثیرگذار بوده همچنین تیغ دشمنان علیه برنامه‌های اسلامی بر نماز جمعه ائمه جمعه نیز اثرگذار بوده است ولی در کل رفتار ما هم بی‌تأثیر نبوده است.

 

جهان‌آرا: رفتار را عامل آخر گفتید یعنی در گزینه‌های آخر است؟ این فاصله از کدام طرف اتفاق افتاده است؟

آل‌هاشم: بالاخره ما باید با مردم با صداقت رفتار کنیم و بتوانیم در دل مردم جا بگیریم، من یک تعبیری در مورد روحانیت دارم که آن این است، اینکه اگر مردم روحانی محل خودشان، شهرشان را دیدند و به یاد پیامبر افتادند، نشان می‌دهد که کار ما درست بود؛ روحانیت باید در دل مردم قرار بگیرد، وظیفه اصلی روحانی بردن مردم به سوی خداست و باید دل‌های مردم را بتواند به سوی خدا ببرد اگر در چنین امری ما موفق بودیم که هیچ، در غیر این صورت ممکن است که اشکالاتی هم داشته باشیم که باید در رفع آن تلاش کرد.


جهان‌آرا: در واقع شما طی این یکی دوسال که در تبریز هستید، می‌توانید بگویید که وقتی مردم به شما مراجعه می‌کنند، چه چیزی می‌گویند؟ از چه بخشی از رفتار شما و از سلوک شما خوشحال‌اند؟ چه چیزی را تائید می‌کنند؟

آل‌هاشم: من سعی کردم تا در تمام برنامه‌های عمومی، در برنامه‌هایی که مربوط به رزمندگان اسلام، مربوط به شهدا و اقشار مختلف است، باشم.

در کنار این کارها به خوابگاه‌ها رفته و مهمان دانشجویان می‌شوم، چندین بار به ورزشگاه رفتم و چند بار در برنامه‌های مختلف شرکت کردم، به هیات‌های عزاداری می‌روم و این باعث می‌شود تا آنها احساس کنند که من از خودشان هستم.

من هر روز ملاقات دارم همه روزه ملاقات مردمی در بیت دارم و به تبع آن، مردم به سادگی حرف‌هایشان را می‌زنند؛ وقتی یک دانشجویی در یک رشته موفقیت به دست می‌آورد یا در المپیادهای ورزشی، علمی حائز موفقیت‌هایی می‌شود، حتما زنگ می‌زنم و تبریک می‌گویم و حتی حضوری هم برای تبریک رفته‌ام حتی بعضی وقت‌ها در نماز جمعه اسم برده و تجلیل می‌کنم به طوریکه هر هفته در نماز جمعه و در بین‌الصلاتین از دو حافظ قرآن نونهال تجلیل می‌کنم یا از هنرمندانی که در حوزه فیلم و تئاتر موفقیت‌های دارند، تشویق می‌کنم؛ مثلاً بنده فیلم به وقت شام را در خود نماز جمعه تبلیغ کردم و خودم هم رفتم و در سینما این فیلم را تماشا کردم یا فیلم جشنواره تهیه و آماده کردند و ساختند در نماز جمعه تبلیغ کردیم که مردم بروند این فیلم‌ها را ببینید.

هر هفته قبل از برگزاری نماز جمعه از ادارات مختلف به نوبت مانند کمیته امداد، بهزیستی و شهرداری به مصلا آمده و پاسخگوی مردم هستند، من خودم هم می‌روم و آنجا می‌نشینم؛ در برنامه‌های خانواده معظم شهدا شرکت کرده و به منازل تمام خانواده‌های شهدای مدافعان حرم رفته‌ام و حتی اگر به یادواره‌های شهدا در شهرستان‌ها دعوت کنند و باخبر بشوم، قطعا شرکت می‌کنم.


جهان آرا: می‌خواستم سوال کنم که اصلا کار امام جمعه چیست و چه مشغله‌هایی دارد که با این اوصاف شاید شما وقت سر خاراندن هم نداشته باشید؟

آل‌هاشم: مردم می‌دانند که خودم را وقف کردم برای خدمت به مردم چرا که وقتی می‌بینم مقام معظم رهبری و ولی امر مسلمین این همه به مردم عشق می‌ورزند و همیشه مسوولان، روحانیت و ائمه جمعه را توصیه به خدمتگزاری به مردم و توصیه به مردم‌داری می‌کنند، من هم به نوبه خودم به عنوان نماینده مقام معظم رهبری، خودم را ملزم می‌دانم که به مردم خدمت کنم و بر این خدمتگزاری افتخار می‌کنم.

مقام معظم رهبری هفته گذشته در دیدار خودشان با ائمه جمعه سراسر کشور فرمودند، گرچه بعضی از این مسائل و مواردی که مردم مراجعه می‌کنند، به ائمه جماعت ارتباطی پیدا نکند ولی همین که این‌ها می‌بینند که امام جمعه به حرفشان گوش می‌دهد و شاید مشکل‌شان حل نشود، ولی با خود می‌گویند که راضی رفتیم و به عنوان یک شهروند توانستیم امام جمعه را ببینم و مشکلاتمان را مطرح کنیم.


جهان‌آرا: امام جمعه‌ها که پول ندارند مثلا چند گاوصندوق پول داشته و در دیدارها بسته اسکناس به مردم بدهند،نظرتان چیست؟

آل‌هاشم: حضرت آقا تاکید کرده‌اند که اگر مشکلی از مشکلات مردم و گره‌ای از مشکلات مردم را نمی‌توانید باز کنید حداقل خودتان هم مشکل درست نکنید و سعی کنید که این مشکلات آنها برطرف بشود، از این‌رو پیگیری کنید و امید بدهید که البته یکی از مشکلات جامعه ما هم همین است.

امروزه امیدبخشی در نمازهای جمعه باید یکی از وظایف باشد که ائمه جمعه نیز باید به مردم امید بدهد.


جهان‌آرا: مثلا اگر مردم شکایتی از یک رئیس اداره یا مدیرکلی یا یک شخصیت داشته باشند، شما پیگیری می‌کنید؟

آل‌هاشم: قطعاً پیگیری می‌کنم و حتی به مبادی ذی‌ربط اگر لازم باشد نیز اطلاع می‌دهم و حتی شخصا نیز تذکر داده و یا به مدیر اجرایی یعنی شخص استاندار خبر داده‌ام.

گرچه عرض کردم که این مشکلات از آنجایی سرچشمه می‌گیرد که خیلی‌ها به وظیفه خودشان عمل نمی‌کنند، چراکه اگر دستگاه‌های مربوطه به وظیفه خودشان عمل کنند که مردم هم برای هر چیزی مراجعه نمی‌کنند، الان همه گونه مراجعه‌کننده داریم که اکثر ۹۰ درصد مراجعان به ما، اصلا ارتباطی به حوزه من ندارد.


جهان آرا: البته این اقدامات شما را بنده در فضای مجازی دیده و شهادت می‌دهم، حتی از بابت توئیت من نیز با بنده تماس گرفتید، حال سوالم این است که آیا کارهایی که شما می‌کنید، شده با اعتراض هم‌لباسان خودتان یا بعضی از ائمه جمعه مواجه بشود که مثلا شما جایگاه امام جمعه را رعایت نمی‌کنید؟


آل‌هاشم: به هر حال شاید روزهای اول سخت بود ولی الان مشکلی نیست.


جهان‌آرا: این یعنی اعتراضاتی بوده است؟


آل‌هاشم: ان‌شاءلله که مورد این نبوده است، خوشبختانه الان استقبال هم زیاد شده است و باید از این تریبون یک تشکر ویژه از ریاست محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج علی اکبری داشته باشم که با توجه به رفتارشان و مواردی که در حکم صادره از سوی مقام معظم رهبری به ایشان ابلاغ شده است،در این راستا خودشان پیشقدم هستند و ائمه جمعه سراسر کشور هم الحمدالله همه اهل عمل بوده و سعی می‌کنند تدابیر ابلاغی از سوی شورای سیاستگذاری رو عمل کنند.

در کل روزهای اول شاید مقداری سخت بود ولی الان نه الحمدلله همه اظهار محبت و اظهار لطف می‌کنند و ما هم مشکلی نداریم.


جهان‌آرا: دو تا سوال مطرح می‌شود؛ سوال اول اینکه ممکن است بعضی‌ها بپرسند که بعضی از این رفتارها نمایشی، ویترینی یا پوپولیستی است برای اینکه مثلاً یک روحانی یا یک کسی که جایگاه دارد، بتواند دل مردم را به سمت خودش بکشاند و باید مسئله اصلی مردم که مسئله معیشت، حاشیه‌نشینی و کارگران که در بعضی از شهرها از جمله تبریز پررنگ است، حل شود؟ سوال دوم این است که خیلی‌ها سال‌ها پیش این طوری بودند ولی آرام آرام و آهسته آهسته به تدریج فاصله گرفتند و الان تعداد محافظان بیشتر شده و شیشه ماشین دودی شد و آقازاده‌هایی در داخل سیستم پیدا شد؟نظرتان چیست؟

آل‌هاشم: کار نمایشی یک روز، یک هفته، یک ماه، یک سال می‌شود و امکان ندارد که همیشه تداوم داشته باشد؛ در ارتباط با کار خودم من در ارتش هم که از سوی مقام معظم رهبری مسوولیت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشتم، اینگونه بودم و همیشه با سربازان بوده و دائم مناطق عملیاتی حضور داشته و از مرزها بازدید می‌کردم؛ همیشه در کنار دانشجویان ارتش بودم و قطعاً اگر کارهایم نمایشی بود که دوام نمی‌آورد اما در کل مردم همه چیز را خوب تشخیص می‌دهند و می‌دانند که چه چیزی نمایشی و چه چیزی صادق است و کجا فیلم بازی می‌شود.

اما در ارتباط با سوال دومتان باید عرض کنم که امام جمعه که مسوول حل مشکلات اقتصادی نیست بلکه وظیفه دارد تا به عموم جامعه برای حل مشکلات جامعه از جمله مشکلات اقتصادی کمک کند.

در کنار همین رفتار، عمل می‌کنیم و آن تذکراتی که لازم است، داده شود را می‌دهیم که البته عنایت داشته باشید که تذکر باید طوری داده بشود که تبعات منفی نداشته باشد.

انتقاد باید طوری باشد که دلسوزانه باشد؛ انتقاد باید منصفانه باشد؛ باید آدم تقوای الهی را رعایت بکند و مسائل و مشکلات را مطرح کند، چراکه معتقدم لازم نیست که آدم داد بزند و مشکلاتش را بگوید بلکه می‌تواند مشکلات را با زبان خوب و با شیوه بهتر مطرح کند.

امام جمعه برای حل مشکلات اقتصادی سعی می‌کند تا با مردم باشد یعنی به عبارتی امام جمعه بلندگوی مردم در نماز جمعه است و حرف مردم را به گوش مسوولان می‌رساند.


جهان‌آرا: نام شهدای محراب آمد، سوال من این است که این مسئله استدراج مسئله عجیبی است یعنی آرام آرام گویی اتفاقی می‌افتد و تکرار می‌کنم برخی‌ها تعداد محافظان بیشتری داشته و شیشه‌های ماشین‌شان دودی می‌شود و حتی سبک زندگی‌ها تغییر کرده و احتمال می‌رود آرام آرام دیوار جداسازی محله امام جمعه با مردم را بکشند، آیا شما دقیقا مثل روز اولی که آمدید الان دارید سلوک می‌کنید؟


آل‌هاشم: شاید افتاده‌تر هم شده‌ام، از اوایل انقلاب شما ملاحظه بفرمایید چقدر از ائمه جمعه ما مورد تهدید قرار گرفتند، بزرگانی مانند شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی، شهید آیت‌الله مدنی، شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی، شهید آیت‌الله دستغیب شیرازی، شهید آیت‌الله صدوقی و خیلی از مسوولان نظام غیر از ائمه جمعه مورد تهدید قرار گرفتند و آنها از دست دادیم، شما فکر می‌کنید خیلی از مسوولانی که در گذشته بودند یا الان هستند یا شهید شدند، دوست داشتند تا دورو برشان حصار کشیده شود بلکه شرایط ایجاب می‌کرد.

الان الحمدلله امنیت برقرار و شرایط ایجاب می‌کند که این مسائل کم بشود، البته درست است که باید مسائل امنیتی هم رعایت بشود ولی یادمان نرود که اخیرا مرحوم شهید خرسند در کازرون چگونه مورد تهدید قرار گرفت و بعد از مراسم شب قدر به شهادت رسیدند؛ مسوولان امنیتی هم باید در فکر مسائل امنیتی باشند.

اما اینکه شما اشاره فرمودید آیا نسبت به روز اول شما فرقی کردید یا نه، من به نظرم نسبت به روز اول خیلی از مسائل را هم راحت‌تر انجام می‌دهم؛ از ناحیه من شاید خیلی صحیح نباشد که بگویم ولی از سوی مسوولان ذی‌ربط امنیتی هم می‌بینید که تذکر می‌دهند که برخی موارد را رعایت کنید.

وقتی ما آمدیم حتی درب‌های ورودی مصلا را هم تغییر دادیم به طوریکه یک درب مخصوص مسوول و شخصیت‌ها بود و یک درب برای مردم بود، یک درب مخصوص خواهران که الان همه آنها را به هم زدیم و مسوول و غیرمسوول از درب‌های مختلف تردد می‌کنند و من خودم نیز هر هفته از دری وارد می‌شوم که مردم می‌روند.


جهان‌آرا: بنده انتقادی از نماز جمعه تهران دارم که مردم عادی مدت‌ها در صف بازرسی بدنی ایستاده‌اند ولی یک مدیرکل و رئیس با خودروهای دودی آنچنانی از بین مردم عبور می‌کند که تصویر زیبایی نیست در حالیکه اصلا آن مدیر پست حساس و آنچنانی هم ندارد که خطری او را تهدید کند؟


آل‌هاشم: به عقیده من، باید طوری خودساخته باشیم که اگر ماشین مدل بالا هم سوار شدیم وابسته آن ماشین نباشیم؛ ابوی بنده همیشه توصیه می‌کنند که سوار خودرویی شوید که اگر در این مسوولیت‌ها هم نبودید، بتوانید آن را سوار شوید.


جهان‌آرا: پدر بزرگوارتان، جناب آقای آل‌هاشم آیت الله سید محمد تقی آل‌هاشم از علمای بزرگوار تبریز مشهور به زهد هستند و محبوب دل مردم تبریز و جالب اینجاست که امام جمعه موقت تبریز هم هستند و هم اکنون که پسرشان امام جمعه تبریز هستند او نیز امام جمعه موقت است؟

آل‌هاشم: خدمت شما عرض کنم که همان طور اشاره کردید، پدرم امام جمعه موقت تبریز هستند ولی امامت ایشان از سال‌های سال پیش و از زمان گذشته است و ربطی به حضور من ندارد ولی وقتی که بنا شد به فرمان مقام معظم رهبری ما تبریز برویم، به خدمت حضرت آقا رسیده بودیم که در این دیدار سه نفر اعم از آقای محمدی گلپایگانی، آقای تقوی و من بودیم که آقای تقوی فکر کنم خطاب به حضرت آقا گفتند که آقا مستحضرید که پدر امام جمعه تبریز، امام جمعه موقت هستند که آقا فرمودند بله شما کار نداشته باشید، این‌ها خودشان کنار می‌آیند و وقتی من به خدمت ابوی رسیدم، عرض کردم که خدمت آقا همچنین مسئله‌ای مطرح شد و آقا همچنین فرمودند ولی پدرم نکته‌ای را گفتند که من واقعاً متحول شدم و پی به ولایتمداری واقعی بردم.

پدرم به من گفتند که تو تا دیروز فرزند من بودید اما از دیروز به بعد که حکم شما از سوی رهبر معظم انقلاب آمده است علاوه بر اینکه فرزند من هستید بلکه پدرم هستید و این تو هستی که باید تصمیم بگیری که من به عنوان خطیب نماز جمعه شرکت بکنم یا نکنم و البته ما هم از محضر ایشان خواستیم که بزرگواری کردند و اقامه می‌کردند ولی از حدود یک سال پیش به علت مشکلات پادرد و کمردرد نمی‌توانند اقامه کنند.


جهان‌آرا: بعد از سال‌ها می‌توانید بگویید که امامت جمعه تبریز حاج آقای آل‌هاشم الان کجا ساکن هستند؟ آیا ساکن بالا شهر تبریز یا پایین شهر تبریز هستید؟

آل‌هاشم: آدرس خانه ما را همه مردم تبریز می‌دانند و نیاز نیست که من بگویم و شما می‌توانید از خود مردم تبریز بپرسید؛ همان منزلی که در یک محله مستضعف‌نشین نزدیک کوه عون بن علی است و در خیابان سرخاب، سرباز شهید، خیابان وحدت قرار د ارد، ساکن هستیم.

همان خانه‌ای که شاید ۶۰ سال قبل خریداری شده است حتی بعضی وقت‌ها شده که برخی از مراجعان وقتی به خانه می‌آیند ابراز نگرانی می‌کنند که این سقف چوبی خانه احتمال ریزش دارد چون سوال کردید من عرض کردم و شایسته نیست تا در مورد خانواده خودمان چیزی مطرح کنیم ولی ناگفته نماند که عید غدیر مردم برای دیدن ابوی به خانه ما می‌آیند و چنان خیابان شلوغ می‌شود که راهنمایی رانندگی مجبور به بستن خیابان می‌باشد.


جهان‌آرا: رهبر معظم انقلاب در دیدار هفته پیش خود به ائمه جمعه راجع به خطبه‌های نماز جمعه تاکیداتی کرده و فرمودند که به بخش کوتاه بودن خطبه‌ها دقت شود و مخصوصا در فصل تابستان و مناطق گرمسیری این موضوع رعایت شود و نکته دیگر در مورد تکراری نبودن و به اصطلاح بولتنی نبودن خطبه‌ها هم تاکید داشتند، به نظر شما خطبه‌های نماز جمعه جذاب است؟


آل‌هاشم: باید جذاب باشد؛ من در رابطه با خطبه‌های آذربایجان‌شرقی توضیح دهم، اولاً سعی می‌کنم که خطبه اول را بعد از دعوت به تقوا در مورد دعوت به تقوا نیز حرف بزنم چراکه همانطور که مقام معظم رهبری هفته گذشته تذکر بسیار مهمی را فرمودند، این بود که صرف اینکه من، شما را به تقوا دعوت می‌کنم اکتفا نکنید بلکه تقوا در فضای مجازی، تقوا در خرید و فروش، تقوا در معاملات، تقوا در بازار، تقوا در رعایت کردن مقررات جمهوری اسلامی ایران هم دعوت کنید سپس من خطبه اول را اختصاص به بحث خانواده داده‌ام یعنی الان بیش از یک سال و نیم و شاید دو سال است که خطبه را اختصاص به خانواده و بحث خانواده اعم از وظیفه پدر در مقابل فرزندان، وظیفه فرزندان در مقابل پدر، وظیفه زن نسبت به شوهر، وظیفه شوهر نسبت به همسرش داده‌ام و در حال حاضر به بحث مهمانی و مهمانداری رسیده‌ایم.

 

جهان‌آرا: برای مطرح کردن این مطالب در روزهای عادی وقت می‌گذارید؟


آل‌هاشم: قطعاً وقت می‌گذارم، اگر نگذارم که نمی‌توانم در این خصوص صحبتی کنم اما در خطبه دوم معمولاً یک تذکر زیست‌محیطی در رابطه با جنگل‌ها، آب، خاک، هوا می‌گویم.


جهان‌آرا: این تذکرات ناشی از اطلاعاتی است که مثلاً می‌گویند در استان آذربایجان‌شرقی در فلان جا دارد کوه‌خواری یا زمین‌خواری می‌شود، است؟


آل‌هاشم: بله برای مثلا گزارش شد که در منطقه ارسباران، درختان جنگل‌ها را قطع می‌کنند و من در خطبه خواستم تا مسوولان ذی‌ربط بررسی کرده به مردم گزارش دهند.


جهان‌آرا: در واقع شما آرامش کسانی که محیط زیست را تخریب می‌کنند، بر هم می‌زنید و مسئله را علنی می‌کنید که این گام بسیار بسیار بزرگی است چون در خیلی از اوقات اینها به خاطر اینکه احساس آرامش و امنیت می‌کنند، چنین رفتارهایی از آنها سر می‌زند.

آل‌هاشم: بله ولی در ارتباط با خطبه‌های بولتنی اشاره کردید، من سعی می‌کنم تا در بخشی از خطبه دوم، تحلیل سیاسی مطرح شود به طوریکه سعی می‌کنم تا آن مواردی که در طول هفته مقام معظم رهبری در سخنرانی‌هایشان در دیدارها به مردم اشاره فرمودند، تجزیه و تحلیل کنیم، چراکه ما نماینده گفتمان مقام معظم رهبری هستیم نه تکرار کننده بیانات ایشان.

به عبارت دیگر یعنی نمایندگان مقام معظم رهبری در واقع نماینده اندیشه‌ها، تفکرات و گفتمان مقام معظم رهبری در استان‌ها هستند و اگر مطالب مقام معظم رهبری مطرح می‌کنیم، در مورد این موضوع تجزیه و تحلیلی هم باید داشته باشیم وگرنه اینکه ما صرفا فرمایشات مقام معظم رهبری را مطرح کنیم،همه از صدا و سیما شنیده شده است.

 

جهان‌آرا: یک سوال مهم دارم که می‌خواهم بپرسم، مربوط به تذکر مهم رهبر معظم انقلاب به ائمه جمعه مبنی بر جلوگیری از نفوذ اصحاب قدرت و ثروت به میان ائمه جمعه بود، نظرتان چیست؟ آیا برای شما هم پیش آمده است؟

آل‌هاشم: از خاطراتی که می‌توانم در این خصوص تعریف کنم، به روزهای اول حضورم در آذربایجان‌شرقی برمی‌گردد. از ابتدای حضورم تا به امروز که سه سال شده است، شاید بگویم صدها بار از سویی افراد صاحب قدرت و سرمایه که البته اکثراً متدین نیز بودند، چراکه خدایی ناکرده همه آنهایی که از نظر مالی قدرت بیشتری دارند که بد نیستند، ما افراد متدینی در بین آنها داریم که جنگ را پشتیبانی اداری کردند، الان برای عتبات عالیات کمک می‌کنند، مدرسه‌سازی، بیمارستان‌سازی انجام می‌دهند اما بالاخره ممکن است که در میان این افراد، افرادی هم باشند که فکر می‌کنند با نزدیک شدن به روحانی یک منفعتی را برای خودشان مدنظر داشته باشند، از این‌رو همانطور که در این مورد عرض کردم شاید صدها بار به باغ دعوت شده‌ام و هیچ‌گاه نرفته‌ام، در واقع اکثر تبریزیان، آدم‌های معتدل هستند اما من به خاطر این که از این فرمان رهبری سرپیچی نکنم، هیچ‌گاه به چنین جاهایی نمی‌روم.

درست است که حضرت آقا هفته گذشته به ائمه جمعه این موارد را ابلاغ فرمودند ولی من با تدابیر مقام معظم رهبری، با توجه به مسوولیت قبلی هم که در ارتش داشتم کاملاً آشنایی دارم و حتی دعوت دوستان را هم قبول نکرده و آنها گله‌مند بودند ولی بنده به خاطر رعایت تدبیر مقام معظم رهبری و به خاطر اینکه خدای ناکرده بعداً کسی از این طریق نتواند سوء‌استفاده کند، نمی‌روم.


جهان‌آرا: آن وقت این سرمایه‌دارها هم وجوهات را به شما نداده و به آنهایی می‌دهند که به باغ می‌روند؟


آل‌هاشم: اولاً وجوهات مال بنده نیست و وظیفه آنهاست که بدهند و باید آن حق شرعی را بپردازند که اگر دادند خدا اجر دهد و ما نیز همه آنها را به خدمت مقام معظم رهبری فرستاده و قبض مقام معظم رهبری را به آنها تحویل می‌دهیم.

خدمت شما عرض کنم که من الان بین خود و خدای خود شهادت می‌دهم که هیچ‌گاه دور و بر افرادی که می‌خواهند نفوذ کنند، نرفته‌ام و حتی اجازه هم نداده‌ام که نفوذ پیدا کنند مگر اینکه خدای ناکرده یک چیزی سهوی باشد که من متوجه نشده باشم ولی عمداً چنین افرادی را پذیرش هم نکرده‌ام.


جهان‌آرا: شاید خود ائمه جمعه افراد متدینی باشد ولی گاها آقازاده و اطرافیان این ائمه جمعه دفتر و دستکی برای خود تشکیل داده و از اسم امام جمعه استفاده می‌کنند، نظر شما در این خصوص چیست؟

آل‌هاشم: همه ائمه جمعه آدم‌های پاکدامنی هستند ولی شاید از ناحیه دوستان، فامیل و نزدیکان مورد آسیب قرار گیرند به طوریکه خیلی پیش آمده است که مثلاً در بیت روضه داشتیم و افرادی جلوی در ایستاده و ما هم گمان کردیم که در حال کمک کردن هستند ولی بعدها دیدیم عکسی از خود در فضای مجازی منتشر کرده و نوشته است که در دفتر فلان امام جمعه مشغول به کار هستم.

از این‌رو خیلی باید مواظب باشیم و من در اینجا عرض می‌کنم که مبادی امنیتی یک وظیفه‌ای دارد و آنها چشم بیدار جامعه هستند و در رابطه با مواردی که در سطح شهرها، کشور، روستاها و بخش‌ها اتفاق می‌افتد، نظارت دارند، از این رو سازمان‌های نظارتی، سازمان‌های امنیتی باید وقتی با چنین مواردی برخورد کردند، وارد عمل شوند و به ائمه محترم جمعه و روحانیت محترم و مسوولان ذی‌ربط تذکر بدهند.

بنده همیشه به یک نکته دیگر رهبر معظم انقلاب مبنی بر خوش‌رویی با جریان‌هایی سیاسی همراه با منافع نظام عمل کرده‌ام به طوریکه امام جمعه باید پدر معنوی همه باشد، امام جمعه باید مانند یک پدر همه را با یک چشم ببیند البته این عملکرد با حفظ اصول و حفظ ارزش‌های انقلاب باید باشد چراکه ما نمی‌توانیم در مواردی نسبت به انقلاب بی‌تفاوت باشیم ولی به عنوان امام جمعه باید حامی مستضعفان باشیم، حامی حاشیه‌نشینان شهر باشیم؛ بنده مدام به مناطق حاشیه‌نشین شهر سر می‌زنم به آسایشگاه بابا باغی رفته و با بستری‌شدگان حرف می‌زنم طوریکه آنجا افرادی داریم که ۵۰ سال است در آنجا بستری هستند.

با توجه به گام دوم انقلاب، خطابه رهبر معظم انقلاب به جوانان بود که ما نیز باید به جوانان ارزش و فرصت دهیم و خوشحال‌ هستم که رشد حضور جوانان و نوجوانان در نمازهای جمعه استان با رشد چشمگیری روبه‌ روست.

 

جهان‌آرا: حاج آقا حرف خاصی دارید بفرمایید؟


آل‌هاشم: جا دارد تا یاد مرحوم شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی، شهید آیت‌الله محمد علی مدنی، مرحوم حضرت آیت‌الله مشکینی که چند ماهی تا تعیین امام جمعه جدید، اقامه نماز جمعه تبریز را بر عهده گرفتند، مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی و همین طور از خدمات آیت‌الله مجتهد شبستری تقدیر و تشکر کنم و به ارواح طیبه شهدا به ویژه شهدای محراب درود بفرستم.

عباس قاسم پور
منبع: فارس
ارسال نظرات