۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۱۴۵۸۴
نظر وارده؛

تأملی در خوشرفتاری مأموران سعودی با زائران ایرانی

تأملی در خوشرفتاری مأموران سعودی با زائران ایرانی
چرخش ۱۸۰ درجه سعودی‌ها در برخورد با زائران ایرانی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از جمله تطهیر وجهه آل سعود در بین ایرانی‌ها بعد از فاجعه منا.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، کلیپی از مأموران امنیتی عربستان سعودی منتشر شده که نشان دهنده خوشرفتاری مأموران سعودی با زائران ایرانی است.

این رفتار شاید در وهله اول خوشایند و قابل احترام باشد؛ ولی باسابقه‌ای که سعودی‌ها در برخورد با شیعیان و به خصوص زائران ایرانی در طول این سال‌ها داشته‌اند و خفقان شدیدی که برای شیعیان خود عربستان ایجاد کرده‌اند و اعدام‌های وحشتناکی را درباره شیعیان آنجا اجرا کرده‌اند (مثل شیخ نمر)، نمی‌توان به این قضیه خوشبین بود.

این خوش رفتاری از طرف مأموران سعودی، سال گذشته هم بود و چه بسا باعث تعجب خیلی از زائران نیز شده باشد؛ به خصوص کسانی که تا به حال شنیده بودند که رفتار سعودی‌ها با زائران ایرانی مناسب نیست و چیزی که مشاهده کردند با ذهنیتی که از آن‌ها داشتند متفاوت بوده است.

این چرخش ۱۸۰ درجه سعودی‌ها در برخورد با زائران ایرانی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و تحلیل‌هایی را در پی داشته باشد.

مثلا شاید به این نتیجه رسیده باشند که سیاست تکفیر و مشی اعتقادی وهابیت دیگر نتیجه بخش نیست و اصلا سیاست اشتباهی بوده و تصمیم گرفته‌اند که روش خودشان را عوض کنند؛ البته شاید چنین تحلیلی خوش بینانه و در عین حال بعید باشد، ولی می‌تواند به عنوان یک تحلیل و احتمال مطرح باشد.

تحلیل دیگر که شاید بیشتر به واقعیت نزدیک باشد این است که با این کار می‌خواهند وجهه خوبی از آل سعود و وهابیت در بین ایرانی‌ها بسازند و ذهنیت آن‌ها را پالایش کنند و با این ترفند و احیانا شبه پراکنی اعتقادات شیعه را به چالش بکشند و عملا وهابیت را – ولو به صورت غیر مستقیم – تبلیغ کنند.

این احتمال هم وجود دارد که  بدون لحاظ کردن مسائل اعتقادی، به دنبال حقه سیاسی باشند؛ با توجه به خشونتی که سعودی‌ها در این چند سال در یمن نشان دادند و کشتار زیادی به پا کردند و همچنین تطهیر وجهه سعودی‌ها بعد از فاجعه منا، شاید طبیعی باشد که حرکت‌های اینچنینی را برای بهبود چهره خودشان انجام دهند.

از طرفی حکومت سعودی تا آنجا که توانسته علیه جمهوری اسلامی فعالیت کرده که یکی از کار‌های جدی آن ایران هراسی بوده است؛ حالا این فعالیت‌ها یا با موضع گیری سران سعودی در قبال ایران بوده و یا از طریق رسانه‌هایی که در اختیار دارند مثل "ایران اینترنشنال" این فعالیت‌های مخرب را داشته است. چه بسا سعود‌ی‌ها با این برخورد‌ها می‌خواهند مردم ایران را مجاب کنند  آن گونه نیستند  که حکومت ایران می‌گوید و برای شیعیان احترام قائلند!

با این اوصاف اصولا هیچ وجهی برای خوشبینی نسبت به این جماعت باقی نمی‌ماند؛  این ادعا از این منظر جدی می‌شود که دشمنی آن‌ها با شیعیان و به خصوص مردم ایران پوشیده نیست و از این رو نباید فریب ظاهرسازی آن‌ها را خورد. /۹۹۹/ی703/س
 
بابک شکورزاده
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
اگر می‌خواهیم کارهای بزرگ را سامان بدهیم، باید بزرگ فکر کنیم.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
به علما متذکر شوید که متاسفانه اکثر مساجد کشورمان صبح ها فعالیتی ندارند. برای اینمساله فکری کنند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
بله دولت فعلی عربستان بسیار خبیث است و این برخورد ظاهرا خوب فتنه در پس دارد
0
0