۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۱۴۷۳۵
حجت‌الاسلام مرتضوی:

روزه گرفتن در روز دحوالارض همچون روزه هفتاد سال است

روزه گرفتن در روز دحوالارض همچون روزه هفتاد سال است
کارشناس مسائل دینی گفت: روزه گرفتن در روز دحوالارض به مانند روزه هفتاد سال و یا کفاره‌ هفتاد سال است.
حجت‌الاسلام سید حمید مرتضوی، رابط نمایندگی ولی فقیه در حوزه مقاومت بسیج ۱۷۱ حضرت امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با روز «دحوالارض»، گفت: روز ۲۵ ذی‌القعده «دحوالارض» نامگذاری شده و آنچنان که از نامش پیداست "دحو" به معنای گستراندن و گسترش دادن و "ارض" هم به معنای زمین است که دحوالارض به معنای گسترده شدن زمین است.

وی در ادامه با تبیین تاریخچه‌ی این رویداد ابراز کرد: زمین در ابتدا زیر آب بود و آب همه جا را فرا گرفته بود؛ هنگامی که آب فروکش کرد و زمین هویدا شد، اولین نقطه‌ای که پیدا می‌شود سرزمین مکه است و مرکز آن خانه‌ خدا و کعبه بوده است و به همین سبب مکه را «امّ‌القرا» به معنی مادر آبادی‌ها می‌نامند؛ چرا که اولین مکانی بود که از زیر آب بیرون آمده است.

حجت‌الاسلام مرتضوی با بیان اینکه دحوالارض در قرآن نیز آمده است، افزود: آیه‌ شریفه‌ای در سوره‌ مبارکه‌ نازعات می‌فرماید: "وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها" بدین معنا که "و زمین را پس از آن بگسترانید"؛ که منظور همان دحوالارضی است که معروف و مشهور شده است.
 
روزه گرفتن در روز دحوالارض به مانند روزه هفتاد سال است

وی همچنین با تأکید بر این نکته که اولین ماه حرام، ماه ذی‌القعده است، ادامه داد: از حرمت ماه ذی‌القعده، این نکته‌ اخلاقی به دست می‌آید که اگر جنگ، نزاع و درگیری در این ماه حرام است به طریق اولی محاربه و منازعه با حضرت حق باید بیشتر و بیشتر مورد نفرت قرار گیرد و باید تنفر داشت از این که نعوذبالله با اعمال و رفتارمان با خداوند از در جنگ وارد شویم.

این کارشناس دینی ضمن عنوان برخی از اعمال این روز و ثواب آن یاد آور شد: برای این روز اعمال زیادی در نظر گرفته شده که ثواب قابل توجهی را دربردارد؛ این روز یکی از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت ممتاز است و از جمله‌ اعمال آن می‌توان به گرفتن روزه در این روز اشاره کرد.
 
وی افزود: یکی از ثواب‌هایی که روزه گرفتن در این روز دارد به مانند روزه در هفتاد سال و یا کفاره‌ هفتاد سال است و اگر کسی در این روز روزه بگیرد و شب را به عبادت مشغول باشد، عبادت ۱۰۰ سال برای وی نوشته می‌شود.
 
حجت‌الاسلام مرتضوی ادامه داد: به جز روزه گرفتن که در این روز بسیار مورد تأکید قرار گرفته، از اعمالی که در این روز بسیار معروف و مشهور است غسل، توبه و استغفار است و همچنین اذکاری که وجود دارد از جمله نمازی که دو رکعت است که در هر رکعت پنج مرتبه سوره الشمس خوانده می‌شود و پس از نماز ذکر "لاحول ولاقوه الا بالله علی العظیم" و پس از آن دعای "یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی ..." است که با رجوع به مفاتیح باید خواند شود؛ همچنین مورد دیگری که بسیار مورد تأکید واقع شده قرائت دعای "اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ ..." است که بسیار سفارش شده است.

وی افزود: مرحوم میرداماد (ره) در کتاب «اربعه الایام» این چهار روز ارزشمند را مورد بررسی قرار داده و می‌فرماید «بسیار مستحب و یا به عبارت دیگر مستحب مؤکد است که قرائت زیارت امام رضا (ع) که افضل اعمال مستحبه است در روز دحوالارض انجام شود» که همزمانی دو تاریخ دحوالارض و سالروز حرکت امام رضا (ع) از مدینه به سمت خراسان در جهت توصیه‌ی ایشان به قرائت زیارت امام رضا (ع) بی‌سبب نیست.

این کارشناس دینی اتفاقاتی که در این روز رخ داده است را تبیین کرد و گفت: اولین رویداد، گسترش و پیدایش زمین و دومین آن نزول رحمت آسمانی بر حضرت آدم بود و همچنین که در این روز کشتی حضرت نوح پس از طوفان و سیلی که اتفاق افتاد بر کوه جدی به زمین نشست.
 
وی در پایان افزود: تولّد حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسی (ع) در این سالروز رخ داد و این در حالیست که روایتی وجود دارد مبنی بر اینکه ظهور منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود (عج) نیز در روز دحوالارض واقع می‌شود؛ همچنین در این روز بود که پیامبر اکرم (ع) به قصد حجه‌الوداع از مدینه با یکصد و چهار هزار نفر و در برخی روایات با یکصد و بیست و چهار هزار نفر به همراه اهل بیت خود از جمله حضرت فاطمه الزهرا (س) از راه شجره به مکه معظمه عظیمت کردند./969/ت302/ب1
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات