۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۱۴۷۷۶
کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد؛

تغییر مواضع سعودی‌ها و ترس آمریکا از رویارویی نظامی با ایران

تغییر مواضع سعودی‌ها و ترس آمریکا از رویارویی نظامی با ایران
رویوران گفت: قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و عدم تمایل آمریکا به نبرد نظامی، سعودی‌ها را به تغییر موضع وا می‌دارد.
حسن رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان اینکه قدرت بازدارندگی ایران در تنش میان ایران و آمریکا نقش مؤثری در پیشگیری از جنگ ایفا کرد، اظهار داشت: آمریکا اگر یقین داشت که می‌توانست جنگی را برای تسلیم ایران، آغاز و سریع به پایان برساند قطعا انجام می‌داد، اما می‌داند که تنها آغازگر جنگ است و به هیچ وجه پایان دهنده و به زانو در آورنده ایران نخواهد بود.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه گزینه جنگ میان ایران و آمریکا منتفی است، عنوان داشت: بحران موجود باید از طریق سیاسی حل شود چرا که قدرت بازدارندگی ایران و عدم تمایل آمریکا به نبرد نظامی به طبع سعودی‌ها را به تغییر موضع وا می‌دارد.

رویوران با بیان اینکه عربستان قدرت و اراده مستقلی در تصمیم گیری‌ها بدون آمریکا ندارد، افزود: عربستان توان رویارویی با جمهوری اسلامی را ندارد و یاوه گویی‌ها و تهدیدهایش در پرتو وابستگی به آمریکا حاصل می‌شود؛ از این رو سعودی‌ها مواضع مبنی بر عدم تمایل به جنگ ایران و دعوت برای همکاری را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه موضع سعودی‌ها درباره جنگ یمن نیز تغییر پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: نماینده عربستان در سازمان ملل خواستار پایان جنگ یمن است و چنین موضعی خود نشان می‌دهد که در جنگ‌های نیابتی نیز عربستان توان پایان دادن به جنگ‌ها را ندارد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه در منطقه جنگی رخ نمی‌دهد، تصریح کرد: گفت و گو و راهکار‌های سیاسی جایگزین جنگ است، عمان و عراق و فرانسه واسطه‌هایی هستند که برای ایجاد یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران‌ها تلاش می‌کنند./۹۴۵۶/ت310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات