۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۱۵۱۳۲
هانی زاده:

نتیجه انزوای سعودی‌ها گرایش به سوی ایران است

نتیجه انزوای سعودی‌ها گرایش به سوی ایران است
هانی زاده گفت: تجربه ثابت کرده هر گاه عربستان احساس انزوا کند به سوی ایران متمایل می‌شود.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به سفر وزیر خارجه عمان به تهران اظهار داشت: در دیدار با ریاست جمهوری و وزیر خارجه کشورمان مسائل مختلف منطقه و بین المللی مطرح شد که نخستین آن توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق و نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز بود.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه اختلافات ایران با آمریکا و عربستان سعودی موضوع مطرح شده دیگر در دیدار بن علوی با مسؤولان ایرانی است، بیان داشت: دولت انگلیس احساس کرد که پس از توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق به شدت منزوی است؛ از این رو دولت جدید انگلیس می‌خواهد آبرویش را حفظ کرده و از بن بست پیش آمده ناشی از راهزنی دریایی اش خارج شود.

هانی زاده ادامه داد: پیامی از سوی دولت انگلیس به پادشاهی عمان ارسال شده است که به شکل آبرومندانه مسأله توقیف کشتی‌ها را حل و فصل کند.

وی افزود: اکنون آمریکا و ترامپ علی رغم فشار‌های اقتصادی، تهدید‌ها و تحریم‌ها علیه ایران اسلامی نتوانستند جمهوری اسلامی را وادار به مذاکره کنند؛ از این رو با توجه به جایگاه ایران و خوشبینی آمریکا به مذاکره جدید برای رسیدن به راه حل قابل قبول، بحث مذاکره با آمریکا از دیگر مأموریت‌های بن علوی است.

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اظهار تمایل عربستان سعودی برای از سرگیری روابط با ایران بیان داشت: شکست در یمن، بروز اختلاف با امارات و خروج امارات از ائتلاف علیه یمن، سبب شد تا عربستان به شدت احساس انزوای سیاسی بکند.

هانی زاده تصریح کرد: تجربه ثابت کرده هر گاه عربستان احساس انزوا کند به سوی ایران متمایل می‌شود؛ بنابراین بن علوی در سفر به ایران مسائل مذکور را محور بحث‌ها قرار داد البته جمهوری اسلامی یک سری شرایط را به بن علوی ابلاغ کرد که قطعا به مخاطبان خواهد رسید./۹۴۵۶/ت210/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات