۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۶۱۵۹۰۷
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

کشاورزی منشأ رونق تولید و کار است

کشاورزی منشأ رونق تولید و کار است
آیت الله طباطبایی نژاد با انتقاد از پرداخت وام‌های ۲۰ درصد به کشاورزان، گفت: کشاورزی منشأ رونق تولید و کار است و باید با پرداخت وام‌های ۴ درصد از کشاورز حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان با تأکید بر ضرورت همکاری و همراهی مسئولان و ارگان ها با مردم با هدف رونق کشاورزی در استان اصفهان اظهار داشت: پرداخت وام ها و تسهیلات با بهره زیاد نه تنها حمایت از کشاورز محسوب نمی شود بلکه زمینه ضرر و خسارت او را فراهم می سازد.

وی با بیان اینکه کشاورزی منشأ رونق تولید و کار به شمار می رود، افزود: جاری شدن سیل در ابتدای امسال، در برخی مناطق سبب رونق کشاورزی شد اما در برخی مناطق همچون استان های لرستان، گلستان و خوزستان موجب خسارت سنگین برای مردم به ویژه کشاورزان شد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به ضرورت گسترش کشاورزی و صنایع تبدیلی در مناطق کم برخوردار استان گفت: باید زمینه راه اندازی کارخانه صنایع تبدیلی سیب زمینی در منطقه فریدن فراهم شود تا بتوان از تولیدات این محصول در منطقه برای برطرف کردن نیازهای استان و استان های همجوار استفاده کرد و جلوی از بین رفتن محصولات مازاد گرفته شود.

وی با اشاره به بارش رحمت الهی در استان اصفهان و سرچشمه های زاینده رود گفت: سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی با همکاری دستگاه های مسئول می توانند به گونه ای برنامه ریزی و اقدام کنند تا زمین هایی که قابلیت کشت دارد فعال شود و با استفاده از روش های نوین آبیاری، مناسب ترین میزان مصرف آب اتفاق بیفتد.

مدیرکل جهادکشاورزی استان اصفهان در ابتدای این دیدار با اشاره به دیر بازشدن آب برای کشت در بهار امسال اظهار داشت: هر چند کشت در استان اصفهان دیرهنگام بود اما خنکی بهار سبب شد تا محصولات به ثمر برسد و کشاورزان راضی بودند.

مهرداد مرادمند افزود: از وزیر نیرو به واسطه خوب بودن بارندگی ها درخواست کردیم که آب تداوم یابد و این درخواست پس از برگزاری جلساتی در تهران با حضور استاندار محقق شد و قرار است 450 میلیون متر مکعب آب در ابتدای پاییز به عنوان ذخیره در سد موجود باشد .

وی با اشاره به اختصاص آب کشاورزی به کشاورزان شرق و غرب اصفهان خاطرنشان کرد: میزان خروجی آب کم شده است تا این آب تداوم داشته باشد چراکه قطع و وصل کردن آب، پرت آن را افزایش می دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان یادآور شد: آبیاری 15 هزار هکتار از باغات ، کشت 14 هزار هکتار ذرت در حوزه زاینده رود، کشت حدود 8 هزار هکتار سبزیجات و صیفی جات و 4 هزار هکتار سیب زمینی از جمله میزان کشتی است که با آب جاری در زاینده رود در استان انجام شده است، این کشت ها با آبیاری «تیپ» که کم مصرف ترین روش آبیاری است طی تابستان در استان انجام شده است. 

وی عنوان کرد: احداث باغ های مقاوم به خشکسالی که نوع کشت آنان از گیاهان مقاوم به کم آبی است همچون پسته، انار، انگور، گل محمدی ، زعفران و غیره در استان انجام شده است، همچنین استان اصفهان رتبه سوم در کشور از نظر توسعه سطح گلخانه به خود اختصاص داده است و امسال 300 هکتار توسعه گلخانه برنامه ریزی شده که 200 هکتار از آن محقق شده است./1304/د102/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات