۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۱۶۲۴۸
کدخدایی:

بر اساس قانون دلیل رد صلاحیت‌ها باید به صورت محرمانه اعلام شود + فیلم

بر اساس قانون دلیل رد صلاحیت‌ها باید به صورت محرمانه اعلام شود + فیلم
سخنگوی شورای نگهبان قانون را ملاک کار این نهاد دانست و تأکید کرد که درهای شورای نگهبان بر روی همه جناح های سیاسی باز است و افراد می‌توانند برای مذاکره مراجعه کنند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه ۱۹ مردادماه سال ۹۸ در نشستی رسانه‌ای در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران در عرصه خبر همواره تلاش می‌کنند و باید از تلاش‌های ایشان تجلیل شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به چهلمین سال تصویب قانون اساسی، گفت: در آینده‌ای نزدیک همایشی بین‌المللی با عنوان «۴۰ سال قانون اساسی» را برگزار خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: جزئیات این همایش به زودی از طریق یک نشست رسانه‌ای اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست به تشریح بررسی مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان پرداخت.

کدخدایی در بخش پرسش و پاسخ این نشست در رابطه با ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات ایرانی در خارج از کشور گفت: هنوز چیزی در این خصوص به دست ما نرسیده است و نمی توانیم در این رابطه اظهار نظر کنیم. بعد از وصول اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص الکترونیکی برگزار شدن انتخابات شورایاری ها و استفاده از تجربه آن در انتخابات پیش رو اظهار کرد: همکاران ما در دفتر تهران بازبینی‌هایی را با همکاران شورای شهر داشتند و گزارش‌هایی به ما دادند. ما باید همکاری خود را تنها با وزارت کشور تنظیم کنیم و هر زمان وزارت کشور از جهت فنی اماده شود ما هم اماده نظارت بر انتخابات الکترونیکی هستیم.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در رابطه با تحریم ظریف و شایعه تحریم آیت الله جنتی گفت: در ایران کسی یاوه‌گویی های ترامپ را جدی نمی‌گیرد. در قضیه آقای ظریف هم دیدیم که مردم پس از این اقدام آمریکایی ها همگام با مسؤولان از وزیر امور خارجه حمایت کردند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص انصراف یکی از اعضای حقوقدان این شورا و اینکه گفته می‌شود وی به دلیل فشار از داخل شورا بوده است، گفت: بنده ترجیح می‌دهم در خصوص این اظهارات سخنی نگویم، باید مشخص شود تا چه میزان مبتنی بر واقعیت است و سپس در خصوص توضیح ارائه کرد.

وی در خصوص رد صلاحیتهای برخی از چهره‌ها، بیان داشت: قانون به شورای نگهبان تاکید کرده که دلایل رد صلاحیت را محرمانه به خود افراد ارائه کنیم. مساله منع شرعی است و اگر خلاف عفت عمومی باشد، کسی نمی‌تواند آن را در فضای مجازی و یا عمومی پخش کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: درهای شورای نگهبان بر روی همه جناح های سیاسی باز است و افراد می‌توانند برای مذاکره به این جایگاه قانونی مراجعه کنند.

کدخدایی در رابطه با اصلاح قانون انتخابات گفت: در گذشته و حال بر اصلاح قانون انتخابات تاکید داشتیم که این قول هم اجرایی شد و همکاری تنگاتنی در مرکز پژوهش ها و مجلس در این زمینه ایجاد شد.

او ادامه داد: همچنان پیگیر هستیم فارغ از استانی شدن، مراحلی که امکانپذیر است را اجرایی کنیم. ضمنا بنده در مذاکراتی که با اعضای فراکسیون امید داشتم، هیچگاه قولی به جز تلاش برای تسهیل تصویب قانون انتخابات کشور، ندادم.

کدخدایی در رابطه با رویه تایید صلاحیت در شورای نگهبان بر فضای کنونی، و به خصوص در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: شورای نگهبان همواره شرایط حداقلی را بر قانون لحاظ می کند از این رو فکر می کنم باید این بحث را در جای دیگری جست و جو کرد. باید دید چرا افرادی به مردم معرفی می‌شوند که کارایی لازم را ندارند.

کدخدایی درباره انتشار اسنادی مبنی بر فساد برخی مسؤولان، گفت: این اسناد باید صحت و سقمش معلوم شود و اگر صحت داشته باشد در بررسی صلاحیت‌ها تاثیر دارد.

کدخدایی درباره تعداد نیروهایی که در هیأت نظارت هستند، گفت: این افراد حدود ۱۰۰ نفر هستند و ناظران مردمی هم در هر دوره فرق دارد./۸۵۶/

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات