۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۱۷۵۶۱

آیت‌الله شاهرودی اموال خود را برای ترویج معارف اهل‌بیت(ع) صرف کرد

آیت‌الله شاهرودی اموال خود را برای ترویج معارف اهل‌بیت(ع) صرف کرد
استاد حوزه گفت: این مرجع بزرگ جهان تشیع وقتی از دنیا رفت، هیچ مال‌ومنالی از خود بر جای نگذاشت و هر چه بود را در راه ترویج معارف دینی صرف کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد نورایی یگانه در مراسم چهلمین روز ارتحال حضرت آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی مرجع تقلید شیعیان که شامگاه چهارشنبهدر مسجد امام رضا(ع) برگزار شد،اظهار داشت: ترویج معارف دینی نباید بازور و فشار همراه باشد.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم افزود: انسان‌های مؤمنی که به بهشت می‌روند و نعمت‌های الهی را مشاهده می‌کنند می‌گویند حمد خدا را که ما را به مکانی آورد که خستگی و ملالت و رنجی در آن وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به ویژگی‌های انسان‌های مومن تصریح کرد: انسان‌های مومن هرچه در دنیادارند را برای خدا می‌دانند و روز قیامت و بهشت نیز هر چیزی که دارند را از آن خدا می‌دانند.

یگانه عنوان کرد: حضرت زهرا(س) به همراه پیامبر(ص)،امیرالمؤمنین(ع)،امام حسن(ع) و امام حسین(ع)وارد بهشت می‌شوند و هنگامی‌که در بهشت قرار می‌گیرند می‌فرمایند که حمد خدا را که حُزن را از ما برد.

وی ادامه داد: آیت‌الله‌العظمی سید محمود شاهرودی مرجع بزرگ جهان تشیع که علم و تقوا و زهد ایشان نمونه بود پدر آیت‌الله‌العظمی سید محمد شاهرودی بودند و ایشان دروس سطح را نزد پدر بزرگوارشان فراگرفت و رشد کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مقام علمی حضرت آیت‌الله سید محمد شاهرودی تصریح کرد: این مرجع عظیم الشان جهان تشیع در جوانی به مقام اجتهاد رسیدند و یکی از افرادی که به ایشان اجازه اجتهاد دادند پدرشان بودند البته به این‌گونه نبود که آیت‌الله‌العظمی سید محمود شاهرودی به هرکسی اجازه اجتهاد بدهند.

آیت‌الله شاهرودی بیش از 100 بار مسیر نجف کربلا را با پای پیاده طی کرد

یگانه تصریح کرد: آیت‌الله‌العظمی سید محمود شاهرودی به همراه فرزندش آیت‌الله‌العظمی سید محمد شاهرودی صدبار مسیر نجف تا کربلا را با پای پیاده طی کردند و ایشان پس از پدر بزرگوارش پیاده‌روی این مسیر را ادامه دادند.

وی با تأکید بر اینکه حضرت آیت‌الله شاهرودی عاشق اهل‌بیت(ع)و امام حسین(ع) بودند،بیان کرد: وقتی  آیت‌الله‌العظمی سید محمود حسینی شاهرودی(ره) به دلیل کهولت سن توان پیاده‌روی مسیر نجف به کربلا را نداشت این برنامه ترک نشد و آیت‌الله سید محمد شاهرودی یا برادرشان مرحوم آیت‌الله سید علی شاهرودی این سنت را ادامه دادند.

آیت‌الله شاهرودی اموال خود را برای ترویج معارف اهل‌بیت(ع) صرف کرد

استاد حوزه علمیه با اشاره به ساده زیستی آیت‌الله شاهرودی عنوان کرد: این مرجع بزرگ جهان تشیع وقتی از دنیا رفت،هیچ مال‌ومنالی از خود بر جای نگذاشت و هر چه داشت در راه ترویج معارف دینی صرف کرد، ایشان از آن دسته ذریه پیامبر اکرم(ص) بودند که هم به لحاظ نسب و هم علم با آن حضرت ارتباط دارند.

یگانه با اشاره به جایگاه علمی بی‌نظیر حضرت آیت‌الله شاهرودی ادامه داد: آن فقید سعید در سن شانزده‌سالگی وارد درس خارج شد و در جوانی در فقه آل محمد(ص) به اجتهاد رسید، در عصر حاضر، حوزه‌های علمیه دیگر شاهد این‌چنین طلابی نیست که در سن جوانی به آن درجه رفیع علمی برسند.

وی گفت: حضرت آیت‌الله سید محمد شاهرودی پس از پدر بزرگوارش جای ایشان را به‌خوبی پرکرد و هنگامی‌که پدر برای اقامه نماز حضور نداشت نماز را اقامه می‌کرد وبه درس و بحث می‌پرداخت.

اخلاق کریمانه ازجمله خصوصیات آیت‌الله شاهرودی بود

استاد حوزه علمیه ادامه داد: 40سال حضرت آیت‌الله شاهرودی را می‌شناختم به‌تمام‌معنا انسان فوق‌العاده‌ای بودند، این مرجع بزرگ جهان تشیع دارای اخلاق کریمانه‌ای بودند و هیچ‌گاهتندی و بداخلاقی از ایشان مشاهده نکردم بلکه بسیار خوش‌اخلاق بودند.

توجه به معیشت طلاب مهم‌ترین دغدغه آیت‌الله شاهرودی بود

یگانه با اشاره به اقدامات آیت‌الله شاهرودی برای رفع مشکلات طلاب خاطرنشان کرد: این مرجع عظیم الشان هیچ مال دنیایی برای خود جمع نمی‌کرد بلکه توجه ویژه‌ای به زندگی و معیشت طلاب داشت، همان‌گونه که آیت‌الله‌العظمی سید محمود شاهرودی در نجف شهرک طلاب احداث کرد این مرجع بزرگ نیز به تاسی از پدر در قم برای طلاب مجتمع مسکونی تأسیس کردند./1360/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات