۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۱۷۵۶۵
مدیر مدرسه علمیه ناصریه تشریح کرد؛

فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی طلاب ویژه گردشگران خارجی در دهه ولایت

فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی طلاب ویژه گردشگران خارجی در دهه ولایت
حجت الاسلام اخوان با اشاره به ضرورت معرفی واقعه غدیر به جامعه جهانی به تشریح برنامه‌های فرهنگی تبلیغی انجام شده در دهه ولایت پرداخت.

حجت‌الاسلام سید محسن اخوان مدیر مدرسه علمیه ناصریه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با تأکید بر لزوم معرفی غدیر به جامعه جهانی، گفت: شیعه‌ قرن بیستم، تنها موظف به حفظ اعتقادات و عمل به آن‌ها نیست چرا که موظف به اعلان و ابلاغ جهانی این واقعه نیز می‌باشد.

وی در ادامه افزود: مرکز گردشگری اسلامی ناصریه تحت اشراف معاونت تبلیغ حوزه علمیه اصفهان سالیان متمادی است که در دهه امامت و ولایت اقدام به برگزاری برنامه‌های متعدد و متنوعی جهت معرفی گردشگران داخلی و خارجی می‌کند.

حجت الاسلام اخوان خاطرنشان کرد: با توجه به رسالت مدرسه ناصریه در عرصه گردشگری مذهبی و همچنین ضرورت معرفی و بزرگداشت روز عید غدیر، پس از برگزاری جلسات هم‌اندیشی با صاحب‌نظران عرصه تبلیغ بین‌الملل و دریافت نظرات و پیشنهاد‌های فعالین فرهنگی، تصمیم گرفته شد که مجموعه ناصریه با همکاری گروه‌های فرهنگی آتش به اختیار و با ایجاد هماهنگی برای جلوگیری از هدر رفت نیروی انسانی و مالی، در دهه امامت و ولایت به برپایی برنامه‌های متنوع و اثربخش برای تبیین این رویداد عظیم تاریخی و مهم اقدام کند.

فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی مدرسه علمیه ناصریه ویژه گردشگران خارجی دردهه ولایت

برگزاری جلسات گفت‌وگو با گردشگران خارجی

مدیر مدرسه علمیه ناصریه برپایی جلسات گفتگو محور با توریست‌ها به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی و عربی را بخشی از فعالیت‌های این مجموعه در دهه ولایت عنوان کرد و گفت: در ایام منتهی به عید ولایت امیرالمؤمنین (ع)، بیش از 65 جلسه گفتگوی چهره به چهره توسط روحانیون مسلط به زبان‌های خارجی با موضوعات مختلف دینی مرتبط با واقعه تاریخی غدیر از جمله تفاوت شیعه و سنی، روش رسانه ای بیان جانشینی حضرت امیر المومنین، تفاوت ولایت و خلافت، ویژگی های مکتب سیاسی تشیع برگزار شد که قریب به 1000 توریست‌ از کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، چین، ژاپن و کشورهای عربی در این برنامه شرکت کردند.

حجت الاسلام اخوان با بیان اینکه همواره در کنار گفتگوهای چهره به چهره و حضوری با مخاطبین، به ویژه در عرصه بین‌الملل، جای خالی ارائه محتوای مکتوب احساس می‌شود، اظهار کرد: کمبود محتوایی که شاید به خاطر گرایش بیش از پیش افراد به فضای مجازی و دیجیتال دیگر از جایگاه قبلی و اصلی خود برخوردار نبوده و محتواهای ارایه شده نیز عمدتاً محصور در بروشورهای تبلیغاتی می‌شود، با توجه به این مسأله تولید، طراحی مناسب و توزیع این محتوا در کنار برنامه گفتگوی بی واسطه با روحانیون در اولویت های برنامه‌ای واحد تحقیق و پژوهش مدرسه علمیه ناصریه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تا کنون با ارائه و توزیع بیش از دهها عنوان بروشور و تراکت در موضوعات مختلف و مناسبت‌های گوناگون از جمله عید غدیر، میلاد حضرت مسیح(ع)، پاسخگویی به شبهات بیان شده در مورد حجاب، اربعین، مراسم اعتکاف، ایام محرم، ماه رمضان، حقوق بشر در اسلام، مسلمانان بزرگترین قربانی تروریسم، حقیقت داعش و گروه‌های افراطی و ... توانسته‌ایم تا حدودی نیاز مخاطبین را نسبت به سؤالات ذهنی‌شان در کنار برنامه گفتگو محور، پاسخگو باشیم.

اطعام گردشگران خارجی با چاشنی معرفی غدیر

حجت الاسلام اخوان با اشاره به نذری دادن و اطعام به‌عنوان یکی از سنت‌های مورد تأکید اسلام تصریح کرد: جالب اینکه روش پیامبر اکرم(ص) در یوم الانذار برای اعلام دعوت عمومی خود نیز اطعام بوده، که در آنجا نیز باز حضرت علی(ع) با آن سن کم خود از حضرت رسول اعلام حمایت همه جانبه کردند و همچنین در روایات وارده در مورد نحوه بزرگداشت عید غدیر که از ائمه معصومین(ع) وارد شده است، بر اطعام و نذری در روز عید غدیر سفارش و تأکید زیادی نموده‌اند. چراکه این روش راهی برای به دست آوردن دوستان و برادران بیشتر و عاملی برای استحکام پیوندهای اجتماعی است. اطعام موجب تقویت صفت کرامت در بانیان و عاملان این عمل پسندیده نیز می‌شود. در فرهنگ و آیین ایرانیان نیز مهمان‌نوازی از اصول اولیه رفتاری در برخورد با دیگران و در مناسبت‌های مختلف محسوب می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به همین جهت با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط جمعی از خیرین و بانیان اطعام روز عید غدیر، توریست‌هایی که در این روز از مسجد امام بازدید می‌کردند و همچنین سایر گردشگران خارجی حاضر در میدان تاریخی نقش‌جهان، از این اطعام و نذر همگانی استفاده کردند، و پس از گفتگو با مبلغین زبان‌دان در این مورد به افزایش سطح آگاهی و شناخت این واقعه مهم و متفاوت در بین مسلمانان دست‌یافته و جسم و جان خور را نیز متبرک به غذای نذری مورد سفارش در این روز کردند.

مدیر مدرسه علمیه ناصریه اصفهان، با بیان اینکه اغلب گردشگران خارجی درک واضحی از نذری و ایستگاه صلواتی ندارند و یا برپایی این برنامه‌ها را محدود به مخاطبین خاصی می‌دانند، اظهار کرد: علاوه بر اینکه گرمای تابستان امسال و تفاوت جسمی گردشگران اروپایی و آسیایی نیاز شدیدی به رفع عطش برای آن‌ها احساس می‌شد که با توجه به این نیاز، اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی در ایام دهه امامت و ولایت، در بین گردشگران خارجی به عمل آمد، این برنامه نیز علاوه بر معرفی فرهنگ، سبک زندگی، نوشیدنی‌های حلال ایرانی به ارتباط مناسب و مؤثرتری با توریست‌ها منجر شد. گردشگرانی که با شربت سنتی خنک مواجه می‌شدند در واکنش‌های بعدی خود، علت این پذیرایی را می‌پرسیدند؛ که خود سر آغازی برای برقراری گفتگو و بیان سؤالات خود در مورد روز غدیر از روحانیون مستقر در مجموعه می‌شد.

فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی مدرسه علمیه ناصریه ویژه گردشگران خارجی دردهه ولایت

اهدای گل به نشان صلح و دوستی به گردشگران خارجی

حجت الاسلام اخوان در ادامه از اهدای گل به گردشگران خارجی خبرداد و گفت: گل همواره نمادی برای بیان صلح و دعوت به آرامش و همچنین اظهار محبت و دوستی بوده است؛ پس از بررسی‌های صورت گرفته در کارگروه تبلیغی مدرسه ناصریه، گروه فرهنگی ملکا (متشکل از فعالین آتش به اختیار و از نخبگان فرهنگی جوان) با همکاری این مدرسه علمیه و مدیریت بازار گلو گیاه همدانیان، به اجرای برنامه اهداء صدها شاخه گل در کنار هدایای فرهنگی دیگر جهت بزرگداشت این واقعه عظیم و تاریخ‌ساز در اماکن پر تردد شهر اصفهان از جمله میدان نقش‌جهان، مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ عالی‌قاپو، مسجد جامع عباسی، گذر چهارباغ اصفهان، باغ‌موزه چهل‌ستون و برخی دیگر از اماکنی که عمدتاً مسافرین و گردشگران خارجی در آن مکان‌ها حضور بیشتری داشتند اقدام شد.

فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی مدرسه علمیه ناصریه ویژه گردشگران خارجی دردهه ولایت

مدیر مدرسه علمیه ناصریه اصفهان یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های دهه امامت و ولایت که مورد استقبال بسیار زیاد گردشگران خارجی قرار گرفت، حضور و استفاده در غرفه خطاطی این مجموعه تبلیغی و گردشگری عنوان کرد و افزود: طلاب متبحر و هنرمند علاوه بر خطاطی نام زیبای امیرالمؤمنین علی(ع) و صفات و اذکار مرتبط با ایشان، نام توریست‌ها را با خطوط اصیل ایرانی به نگارش در می‌آوردند و جهت یادگاری به آن‌ها اهدا می‌کردند.

وی ادامه داد: گردشگران خارجی به صورت زنده و واضح مبهوت هنر خوشنویسی ایرانی می‌شدند و در طی مدت استفاده از این برنامه سؤالات خود را در مورد کتیبه‌های مسجد امام از خطاطان و هنرمندان این غرفه می‌پرسیدند که با ترجمه تنها یکی از کتیبه‌های گنبد خانه اصلی مسجد امام به عمق در هم آمیختگی هنر و مبانی اعتقادی اسلامی پی می‌بردند، توضیح این نکته لازم است کتیبه‌های مسجد امام اصفهان كه مشتمل بر روايات متعدد اثبات ولایت و جایگاه امام علی (ع) می‌باشد که به زبان‌های انگلیسی، اسپانیولی، فرانسوی ترجمه و با طراحی مناسبی در اختیار گردشگران خارجی قرار می‌گیرد./1304/ت300/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
دور چون با عاشقان افتد تسلسل بایدش
0
0