۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۱۷۵۷۶

"باور ۳۷۳"؛ سامانه‌ای که رعشه برتن دشمنان می‌اندازد

سامانه باور ۳۷۳ به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و منحصربه فرد‌ترین سامانه‌های دفاعی توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ساخته شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، متخصصان صنعت دفاعی ‌امروز در دوران شکوفایی، اقتدار،خودکفایی، بالندگی و پیشرفت‌هاي بزرگ و چشمگیر در حوزه‌های دفاعی و امنیتی‌،‌ توانسته‌اند با قطع هر گونه وابستگی به استبکار جهانی و با اتکاء کامل به صنعت و تکنولوژی بومی و ملی، پیشرفته‌ترین و مجهز‌ترین تجهیزات و سلاح‌های دفاعی را با صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها، برای حفظ و حراست از کیان و حدود و ثغور ایران اسلامی تولید ‌و در اختیار نیروهای مسلح قرار دهند.

‌‌متخصصین متعهد و ولایتمدار وزارت دفاع با تبعیت  از رهنمودها و تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری عزمی جزم و همتی والا،توانستند با روحیه خود‌باوری منبعث از تفکر ناب و الهی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در مقابل تمامی تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و تبلیغات سوء و منحرف کننده غرب ایستادگی نموده و با اتکاء و دانش بومی و داخلی  با بهره‌گیری از تجربه گرانسنگ هشت سال دفاع مقدس در مسیر فرآیند تحقیق‌، پژوهش، تولید، خودکفایی و نوآوری به قله‌های رفیع عزت و افتخار و سربلندی نائل شوند.‌

صنعت دفاعی که امروز به عنوان افتخار ملت ایران قابل معرفی است، حاصل تلاش و مجاهدت چهل ساله متخصصین و دانشمندان جوان این ملت است که بنای آن با تدبیر خودکفایی که توسط معمار کبیر انقلاب حضرت امام (ره) گذاشته شد و با حمایت‌ها، هدایت‌ها و تدابیر رهبر معظم انقلاب در مسیر رشد و اعتلا حرکت کرد و امروز به نقطه ای رسیده ایم که قادر به تامین کلیه نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح در چارچوب دفاع اطمینان بخش هستیم.

یکی از دستاوردهای مهم و خیره‌کننده متخصصان صنعت دفاعی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در اوج تحریم‌های سخت دشمن، ساخت مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین سامانه دفاعی کشور به نام باور 373 است که امروز با حضور رئیس جمهور، وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح رونمایی شد.

ویژگی‌های منحصربه فرد سامانه باور 373

سامانه باور 373، يك سلاح پدافند هوايي زمين‌پايه است كه در كلاس برد و ارتفاع بلند جاي مي‌گيرد و طراحي آن با نگاه به سامانه‌هاي روز دنيا و با تكيه بر دانش و تجربيات متخصصان ايراني و با بهره‌گيري از فن‌آوري‌سامانه‌های بومي صياد2 و 3انجام شده است.

سامانه سلاح پدافند هوايي باور 373، محصول وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح است كه متخصصان سازمان صنايع هوافضا مسئولیت یکپارچه سازی و سیستمی آن را به عهده داشته و با هدایت عملیاتی نیروی پدافند هوايي ارتش و مشارکت شرکت صاایران و سازمان صنایع دفاع، طراحی و تولید شده است.
اين سامانه مي‌تواند اهداف هوايي را در صحنه نبرد با اصابت مستقیم موشک یا با اصابت ترکش‌های سرجنگی موشک ساقط نموده و مانع از ورود اهداف هوايي به محدوده عملياتي خود شود.

از جمله قابليت‌هاي اين سامانه مي‌توان به تحرك بالا، حجم آتش زياد، توانايي درگيري با اهداف متنوع (هوايي و كروز)، برد و ارتفاع بلند، احتمال برخورد و كشندگي مناسب، عملكرد مناسب در برابر جنگ الكترونيك، تعمير و نگهداري بومي و ساده، عمليات در شرايط حملات (شيميايي، ميكروبي و هسته‌اي) و قابلیت مقابله با بمب‌هاي الكترومغناطيس، عمليات در شرايط مختلف آب و هوايي كشور، توانايي مقابله با اهداف روز دنيا، ارتباط با لايه‌هاي پدافندي كشور، قابليت اطمينان و نیز قیمت بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی اشاره كرد.

از بين قابليت‌هاي بيان‌شده‌ي فوق‌الذكر، تحرك، حجم آتش و ارتباط با لايه‌هاي پدافندي كشور براي يك سامانه پدافند هوايي بسيار حياتي هستند.

طراحي و ساخت سيستم‌هاي پدافند هوايي جديد با قابليت‌هاي عملياتي بالا و دستيابي به فناوری ساخت تجهيزات مدرن پدافند هوايي براي مقابله با سلاح‌هاي راهبردی دشمن بخصوص هواپيماهاي جنگنده، بمب‌افكن‌هاي رادار گريز و موشك‌هاي كروز از اهداف بنيادين وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مي‌باشد.
سامانه‌ سلاح باور 373 يك سيستم پدافند هوايي برد و ارتفاع بلند است كه قابلیت مقابله با اهداف هواپيماهاي شكاري و پنهان‌كار،هواپيماهاي راهبردی و بمب‌افكن‌ها،هواپيماهاي بدون سرنشين، موشك‌هاي كروز، موشك ضدرادار و موشک‌های بالستیک، هواپيماهاي جنگ الكترونيك خاص و هواپيما‌هاي شناسايي، انواع هلي‌كوپترها و موارد مشابه را دارا می باشد.

سرعت در عمليات،سهولت در آماده‌سازي و نگهداري، حداقل بودن تجهيزات جانبي، بالا بودن عمر انبارداري و ضريب ايمني اپراتوري، مطابقت با تكنولوژي روز دنیا و امكان جايگزيني و تأمين لوازم يدكي و ... از ویژگی‌ها و نكات قابل توجه و مهم سامانه سلاح پدافند هوایی باور 373 است.

قابلیت عملیاتی اين سامانه با بهره‌گيري از تكنيك‌هاي مناسب و پروتکل‌های امن بين رادارها، اهداف و موشك‌ها و همچنين بكارگيري يك جستجوگر راديويي بسيار پيشرفته و به روز، به نحو  مطلوبی ارتقاء یافته است.
 اين سامانه مي‌تواند همزمان تعداد 300 هدف را شناسايي و تعداد 60 هدف را ردگيري نموده و با 6 هدف به طور همزمان درگير شود.

در مسیر طراحی و دستیابی به این سامانه سلاح، فناوری‌های بسیاری مانند فناوری موشک عمود پرتاب، فناوری چرخش موشک به سمت هدف جهت پوشش 360 درجه جغرافیای تهدید و ...احصاء و به صورت عملیاتی بکار گرفته شده است.

شایان ذکر است، این سامانه با وجود توانمندی‌های بیش از سامانه مشابه خارجی، با هزینه‌ی بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی تولید شده است./841/د102/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات