۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۶۱۹۳۱۷
آیت الله مدرسی:

حادثه عاشورا واقعه‌ای قابل تکرار است

حادثه عاشورا واقعه‌ای قابل تکرار است
آیت الله سیدمحمدتقی مدرسی گفت: عاشورا حادثه‌ای نیست که در قرن‌ها پیش اتفاق افتاده و تمام شده باشد، عاشورا واقعه‌ای قابل تکرار است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید در مراسم عزاداری حسینی که در دفتر کربلای وی برگزار شد، با اشاره به نهضت بزرگ حسینی اظهار کرد: امام حسین (ع) نهضت بزرگ خود را از مدینه منوره آغاز کردند، آن هنگام که فرمودند: (یزید شارب خمر و آدم کش است … و مانند من با مانند او بیعت نخواهد کرد). جمله (مثلی لا یبایع مثله) عنوان نهضت امام حسین (ع) است که بارها آن را تکرار کردند.

وی ادامه داد: حضرت در کربلا فرمودند: «فرومایه فرزند فرومایه مرا بین دوراهی شمشیر و ذلت قرار داده است و هیهات که ما زیر بار ذلت برویم.» امام حسین (ع) در اینجا با صراحت عنوان کردند که راه جاهلیت با راه روشنگری هیچ گونه وجه مشترکی ندارند، چرا که جاهلیت به نابودی دین و رسالت آسمانی و انحراف از فلسفه زندگی و حکمت خلقت می‌انجامد.

این مرجع تقلید با اشاره به هدف از احیای شعائر حسینی گفت: هدف از احیای شعائر حسینی، یادآوری جدایی ابدی حق از باطل است. هدف الگو گرفتن از امام حسین (ع) در تمامی مراحل زندگی است. هدف تحقق آرمان‌های متعالی امام (ع) است. حال سوال اینجاست که چه اموری ما را از رسیدن به این اهداف دور می‌کند؟ بی شک انسانی که با امام حسین علیه السلام باشد پیروز است و زندگی سعادتمندی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در طول تاریخ شاهدیم افرادی که دوستی امام حسین (ع) را سرمنشأ زندگی خود قرار دادند، چگونه خداوند نیز به آنها عنایت کرده و سعادتمند و پیروز شدند. خداوند متعال در قرآن کریم ما را به تأسی گرفتن از صالحین فرمان داده است و امام حسین (ع) از بزرگ‌ترین این صالحین است.

آیت الله مدرسی با بیان اینکه حادثه عاشورا واقعه‌ای قابل تکرار است، گفت: عاشورا حادثه‌ای نیست که در قرن‌ها پیش اتفاق افتاده و تمام شده باشد، عاشورا واقعه‌ای است که تکرار می‌شود، حقیقت مستمر است و باید این حقیقت را همواره سرلوحه‌ی خود قرار دهیم. این حقیقت نوری است که ملت‌ها را پیروز می‌کند.

وی ادامه داد: در طول تاریخ آزادگان با الگو گرفتن از قیام عاشورا، حماسه‌ها آفریدند. همین حماسه‌هاست که صهیونیسم و داعش از نام عاشورا بیمناکند.

این مرجع تقلید در پایان گفت: کسانی که عاشورا را سرلوحه خود قرار می‌دهند، از هیچ چیز نمی‌هراسند. باید سعی کنیم این حقیقت نورانی را در وجود خود پررنگ‌تر کنیم. همانطور که به تعبیر قرآن مؤمنان می‌گویند: (ربّنا أتمِم لَنا نورَنا)، اتمام این نور با الگوپذیری از عاشورا در زندگی امکان‌پذیر خواهد بود./1360/

ارسال نظرات