۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۱۹۴۸۳
حجت الاسلام محمدی:

تقویت نظارت در جامعه اسلامی مفاسد را کاهش می دهد

تقویت نظارت در جامعه اسلامی مفاسد را کاهش می دهد
استاد حوزه علمیه قم هدف از امر به معروف و نهی از منکر را ریشه کن کردن گناهان و مفاسد دانست و گفت: تقویت نظارت در جامعه اسلامی مفاسد را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدی استاد حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با گرامیداشت هفته امر به معروف و نهی از منکر گفت: پیامبر اسلام(ص) اگر امت من امر به معروف را رها کند با خدا اعلان جنگ کرده است.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر یک جواب بر عهده همگان است، برخی تکالیف شرعی مانند نماز، روزه و حج برنامه خاصی دارد اما امر به معروف و نهی از منکر این گونه نیست، هدف از امر به معروف و نهی از منکر ریشه کن کردن گناه و ظلم است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که با بیان این که به هر طریق شرعی که امکان دارد باید امر به معروف به عنوان واجب فراموش شده مظلوم را احیا کنیم، اظهار داشت: گاهی امر به معروف با نگاه کردن یا ترک مجلس است و گاهی هم با نظارت و تذکر محقق می شود.

وی ادامه داد: اگر در مسائل مختلف به ویژه در زمینه حکومت نظارت لازم وجود داشته باشد جلوی بسیاری از مفاسد گرفته خواهد شد.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به مسأله حجاب ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت دولت فرمودند که حجاب امری شرعی و قانونی است، بر اساس نظر همه مراجع حجاب از مسلمات اسلام است و رعایت آن در همه شرایط واجب است؛ اگر حجاب رعایت نشود از نظر شرعی و قانونی تخلف صورت گرفته و افراد مسؤول خواهند بود.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا می توان نذر را تغییر داد یا خیر، عنوان کرد: اگر فرد صیغه نذر را خوانده باشد و زمان، مکان و نوع را تعیین کند قابل تغییر نیست اما اگر در زمان نذر این موارد را مد نظر قرار نداده و چیزی را تعیین نکرده می تواند نذر را جا به جا کند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: عمل به نذر بر ورثه واجب نیست که نذر مثلا پدر را ادامه دهند اما اگر پدر وصیت کند که نذر را از ثلث اموال ادامه دهند از باب عمل به وصیت باید این کار انجام شود.

وی اضافه کرد: سؤال می شود که آیا انسان باید قرض کند که به ادای نذر خود بپردازد؟ نظر فقها این است که این کار واجب نیست اما اگر کسی قرض کرد تا نذر خود را ادا کند اشکالی ندارد؛ امام صادق(ع) قرض کردن جز برای زیارت امام حسین(ع) و بزرگداشت عید غید مکروه است.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 1
محمد قمین
ارسال نظرات