۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۱۹۷۱۳
یادداشت؛

بایسته‌های اقامه "فقه مقاومت" مبتنی بر سیره سیاسی امام‌حسین (ع)

بایسته‌های اقامه
فقه مقاومت به عنوان جایگزین فقه سازش و تعایش با ظالمین است که از درون زندگی ۲۵۰ساله ائمه (ع) سربرآورده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام دکتر مجید رجبی در یاداشتی نوشت:تاریخ حکایت‌گر دو رویکرد در مواجهه با ظلم، استبداد و زورگویی است. یک رویکرد سازش، کنار آمدن و کرنش در برابر آنان بخاطر منافع و مطامع مادی، رفاه و آسایش بیشتر و یا از ترس رویارویی با قدرتمندان، راحت‌طلبی و عافیت‌طلبی بوده است.

حکومت‌های بی‌دادگر تاریخ همواره از این اندیشه اول پشتیبانی کرده و در برابر اندیشه مقاومت موانع متعددی قرار ‌می‌داده‌‌‌‌اند. به عقیده برخی اندیشمندان، یکی از مهم‌ترین عوامل پایداری حکومت اموی و عباسی همین اندیشه سازش و پذیرش زمامداران ظالم و فاسق بود که شوربختانه آن را بر اساس فقه اسلامی تئوریزه کرده بودند.

در برابر این جریان، عالمان و فقیهان شیعه به پیروی از پیشوایان‌شان هیچگاه زمامداران فاسق و مستبد را به‌ رسمیت نشناخته و با روش‌های گوناگون در حد توان به رویارویی با آنان می‌پرداخته‌اند. فقه مقاومت که آلترناتیو فقه سازش و تعایش با ظالمین است از درون زندگی 250 ساله امامان و فقه هزارساله شیعه سربرآورده است. آنچه در تاریخ، ماندگار گشته یا مبدأ آثار پر برکت و با دوام برای زندگی بشریت قرار گرفته، استقامت و پایداری است.

پیروزی‌های جریان مقاومت بویژه در یک دهه اخیر اندیشه مقاومت اسلامی در برابر اشغالگری، ستم، خوی استکباری و زمامداران فاسد را در بالاترین جایگاه خود قرار داده است. این اندیشه امروزه مرزهای ایران اسلامی را درنوردیده است، حوثی‌های یمن مقاومت در ذیل ولایت فقیه را امتداد خط سیر ولایت پیامبر و اهل بیت قلمداد کرده و جنبش حماس که تا چندی پیش، ساز جدایی از محور مقاومت سر می‌داد در نامه‌‌‌ای خود را دنباله‌روی محور مقاومت با پیشرانی جمهوری اسلامی ‌می‌داند.

مقاومت اسلامی لبنان اقتدار روز افزون خود را به رخ صهیونیسم کشانده و رژیم اشغالگر قدس را در موضع ضعف قرار ‌می‌دهد، موفقیت‌های مقاومت فلسطین، انصار الله یمن، حشدالشعبی عراق و سوریه در برابر توطئه‌های دشمنان جهان اسلام، جلوه‌های روشنی از کارآمدی و مترقی‌بودن اندیشه مقاومت در دوران معاصر است.

محور مقاومت به لحاظ اندیشه و نظر بر اساس فقه مقاومت بنا شده و الهام گرفته از تکالیف اجتماعی نظیر جهاد در برابر طاغوت، ستمگران و یاغیان، امر به معروف و نهی از منکر، حرمت پذیرش ولایت ستمگران، نفی سبیل و سلطه کافران بر جامعه اسلامی و مانند آن است.

در عین حال اندیشه مقاومت در مقام عمل، همواره درگیر وسوسه‌ها و چالش‌های گسترده‌ای است. عاشورای حسینی که سراسر درس مقاومت و آزادگی است، شروع خط فقهی مقاومت علیه ظالمین و مستکبرین بوده و  به بزرگ‌ترین الهام‌بخش پایداری و ایستادگی در مسیر حق و عدالت برای بشریت بدل شده است. قیام سیدالشهداء(ع) را ‌می‌توان بزرگ‌ترین نمادِ پیوند فقه و اندیشه مقاومت با کنش و رفتار استوار و مقاوم در عرصه اجتماعی سیاسی دانست. از این‌ رو سزاست در ایام رثای سالار شهیدان مروری گذرا بر برخی مؤلفه‌‌های اندیشه مقاومت در سیره و سخن ایشان کنیم، اموری که در حقیقت، راه تحقق و استمرار‌یافتن فقه مقاومت است./1360/

ارسال نظرات