۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۶۲۰۳۳۴
سخنگوی حوزه‌های علمیه:

اساتید حوزه مسائل مستحدثه را در کرسی های درس مورد توجه قرار دهند + فیلم

اساتید حوزه مسائل مستحدثه را در کرسی های درس مورد توجه قرار دهند + فیلم
حجت‌الاسلام والمسملین رفعتی توجه اساتید به مسائل کاربردی و مستحدثه را خواستار شد و گفت: مسائل گذشته که جای نوآوری ندارند به عنوان پایه علوم و استنباط قرار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی سخنگوی حوزه‌های علمیه در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی 98-99 در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آغاز این سال تحصیلی را به همه حوزویان تبریک گفت و آرزو کرد که این سال بسیار خوب، سرشار از موفقیت و بهره‌های علمی در حوزه‌های علمیه باشد.

سخنگوی حوزه‌های علمیه جامع بودن حوزه‌های علمیه را در امور علمی و آموزشی لازم دانست و افزود: حوزه‌های علمیه با این جامعیت باید بتوانند در تمامی رشته‌های علوم اسلامی حوزه، متخصص، فاضل و عالم پرورش دهند.

وی نخستین ویژگی لازم در حوزه‌های علمیه را برخورداری از تمامی رشته‌های تحصیلی، علمی و دانشی علوم اسلامی ابراز کرد و در بیان ویژگی دوم این مراکز علمی ابراز داشت: آموزش‌ها باید کاربردی باشد؛ حتی در مسائل فقهی، مثال‌های ادبیاتی و مانند آن‌ها امروزه کاربردی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی ادامه داد: آموزش حوزه باید به سمت و سوی کاربردی شدن علوم و مسائل حوزه برود؛ ما امروز مسائل کاربردی مورد نیاز زیادی داریم که باید در حوزه‌های علمیه تدریس و تحصیل شود و کار ویژه‌ای روی آن‌ها انجام شود.

سخنگوی حوزه‌های علمیه در بیان ویژگی سوم آموزش در حوزه ابراز داشت: مسائل مستحدثه باید مورد توجه و تأکید قرار گیرد؛ این توجه باید در سطوح عالی و خارج به چشم بخورد.

وی افزود: ما امروزه در ابواب مختلف فقه مسائل مستحدثه‌ای داریم که سابق بر این، این مسائل مستحدثه نبوده است؛ اساتید بزرگوار سطح عالی و درس خارج عنایت کنند و به این مسائل مستحدثه بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی اظهار داشت: اساتید مسائلی که هزار سال به آن‌ها پرداخته شده است و دیگر دچار نوآوری نمی‌شود را پایه علوم و دانش و استنباط قرار دهند اما مسائل مستحدثه را مورد استنباط و تدریس قرار دهند، حوزه علمیه قم از لحاظ علمی و آموزشی بالنده و پویا خواهد شد./836/ج

تعداد بازدید : 8
محمود لطیف
ارسال نظرات