۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۶۲۱۴۶۱
حجت الاسلام نوروزی خبر داد؛

برگزاری ششمین سوگواره ملی سفر تا صفر به همت دانشگاه قم

برگزاری ششمین سوگواره ملی سفر تا صفر به همت دانشگاه قم
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم از برگزاری ششمین دوره دبیر سوگواره ملی عاشورایی سفر تا صفر به همت این دانشگاه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا نوروزی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم در نشستی با اصحاب رسانه قم که در دفتر جلسات نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، از برگزاری ششمین دوره دبیر سوگواره ملی عاشورایی سفر تا صفر خبرداد و با اشاره به پیشینیه این برنامه گفت: این برنامه با همکاری وزارت علوم در فضای دانشگاه های کشور در سطح ملی برگزار می شود.

وی افزود: دوره نخست سوگواره در سال 92 به شکل استانی در 4 رشته برگزار شد و 45 اثر به دبیرخانه رسید، دوره دوم هم در سطح استانی بود اما 103 اثر دریافت کردیم، دوره سوم سوگواره به صورت منطقه ای در هفت رشته برگزار و 906 اثر از منطقه دریافت شد.

حجت الاسلام نوروزی با بیان این که دوره چهارم در سطح ملی و در 8 رشته برگزار شد، اظهار داشت: در دوره چهارم 2 هزار و 765 اثر در سطح ملی برگزار شد، دوره پنجم نیز در 11 رشته برگزار شد و 2 هزار 197 اثر از علاقه مندان دریافت شد و دلیل کاهش آثار نسبت به دوره قبلی محدودیت های موضوعی بود اما آثار فاخری دریافت شد.

وی ادامه داد: امسال نیز ششمین دوره سوگواره در 11 رشته و در سطح ملی برگزار می شود، هدف از جشنواره این است حادثه عظیم کربلا که تاریخ در بستر آن به پیش می رود مورد توجه لازم باشد و نقش دانشجویان در این روند پررنگ شود و چنین برنامه هایی می تواند این نقش را پررنگ کند.

دبیر سوگواره ملی سفر تا صفر با بیان این که دانشجویان در فضایی ادبی، هنری و پژوهشی می توانند نقش خود را نسبت به جریان کربلا ایفا کنند، ابراز داشت: در چند سال اخیر اربعین جنبه جهانی به عاشورا داده تا بتوانیم در کنار عزاداری ها و برنامه هایی مانند پیاده روی اربعین نقش خود را پررنگ تر ایفا کنیم.

وی عنوان کرد: شروع سوگواره رونمایی از سایت در محضر حضرت آیت الله علوی گرگانی بود و تا 15 آذرماه دریافت آثار انجام خواهد شد، دریافت آثار از سایت رسمی سفر تا صفر به نشانی   www.safartasafar.com و شبکه هایی اجتماعی مانند ایتا، سروش و اینستاگرام است و علاقه مندان می توانند به اخبار و اطلاعات مراجعه کرده و آثار خود را ارسال کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم خاطرنشان کرد: بخشی از رشته های سوگواره امسال صرفا دانشجویی است اما در بخش دیگر عموم مخاطبان می توانند شرکت کنند، در بخش هنر رشته عکس، در بخش ادبی رشته شعر و داستان کوتاه، در بخش فضای مجازی رشته نرم افزار و در بخش چندرسانه ای رشته فیلم و مستند عموم مخاطبان می توانند شرکت کنند و دانشجو بودن شرط نیست.

وی اضافه کرد: عموم دانشگاهیان نیز می توانند در بخش پژوهشی رشته کتابخوانی، در بخش هنری رشته اینفوگرافیک، در بخش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و در بخش چند رسانه ای کلیپ و پادکست شرکت کنند تا رقابت بین دانشجویان گسترده تر شود.

حجت الاسلام نوروزی با بیان این که سال گذشته 20 عکاس بین المللی در سوگواره شرکت کردند، گفت: سال گذشته در بخش شعر نیز 30 اثر از شاعران آیینی ملی داشتیم، در رشته ها نیز از داوران مطرح ملی استفاده می شود.

وی افزود: عکس هایی که در دو سال گذشته به دست ما رسیده و مورد تأیید داوران قرار گرفته با هماهنگی حرم مطهر بانوی کرامت در نمایشگاه هایی عرضه می شود، سعی داریم که آثار دریافتی نشر داده شده و به جامعه عرضه شود.

دبیر سوگواره سفر تا صفر با بیان این که اختتامیه سوگواره اسفندماه امسال برگزار می شود، اظهار داشت: نفرات اول یک میلیون 500 هزار تومان، نفرات دوم 750 هزار تومان و نفرات سوم 500 هزار تومان دریافت خواهند کرد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
محمد قمین
ارسال نظرات