۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۶۲۱۵۹۳

تعلیق پارلمان انگلیس لغو شد

تعلیق پارلمان انگلیس لغو شد
دیوان عالی انگلیس با بیان اینکه اقدام نخست‌وزیر این کشور در تعلیق چند هفته‌ای پارلمان انگلیس،اقدامی غیرقانونی بوده، تعلیق پارلمان را لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، در ادامه کش و قوس‌ها در انگلیس درباره تصمیم جنجالی «بوریس جانسون» برای تعلیق چند هفته‌ای پارلمان این کشور، دیوان عالی انگلیس علیه این اقدام نخست‌وزیر رای داده است.

به گزارش «گاردین»، رئیس دیوان عالی انگلیس امروز سه شنبه رای این دیوان در رابطه با تصمیم دولت بوریس جانسون برای تعلیق پارلمان این کشور را قرائت کرد و تعلیق پارلمان را «قادامی غیرقانونی» خواند.

اعلام رای دیوان عالی انگلیس توسط «برندا هیل»، شکستی بزرگ برای نخست‌وزیر این کشور محسوب می‌شود؛ کسی که به شدت در تلاش برای پیش بردن طرح برگزیت خود است.

طبق اعلام خانم هیل، قضات دیوان عالی انگلیس به اتفاق آرا ضمن بررسی شکایت طرح شده در رابطه با تعلیق پارلمان این کشور، تصمیم دولت جانسون را غیرقانونی اعلام کرده و بر لغو تعلیق پارلمان تاکید کردند.

دیوان عالی انگلیس که از اول اکتبر ۲۰۰۹ رسما آغاز به کار کرده، عالی‌ترین مرجع حقوقی در انگلیستان، ایرلند شمالی و اسکاتلند محسوب می‌شود.

قضات دیوان عالی انگلیس، ضمن رد دفاعیه و ادعای دولت جانسون در پرونده شکایت درباره تعلیق پارلمان اعلام کرد که نخست‌وزیر از حق قانونی برای تعلیق پارلمان برخوردار نیست.

پیشتر وکلای دولت جانسون در رد شکایت مطرح شده در رابطه با تعلیق پارلمان اعلام کرده بودند که این موضوع، موضوعی نیست که دادگاه‌ها درباره آن اظهارنظر کنند.

بنا بر گزارش رسانه‌های انگلیس، با توجه به این حکم دیوان عالی، پارلمان قانونا می‌تواند فورا کار خود را از سر بگیرد و از تعلیق در آید.

«جان برکو» رئیس مجلس عوام انگلیس در واکنش به رای دیوان عالی اعلام کرد: «من از رای دیوان عالی مبنی بر اینکه تعویق پارلمان اقدامی غیرقانونی بوده، استقبال می‌کنم».

ششم شهریورماه بود که  «الیزابت دوم» ملکه انگلیس درخواست جانسون برای تعلیق پنج هفته‌ای پارلمان این کشور تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) را تأیید کرده بود.

این اقدام، راه را برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق دو طرف درباره برگزیت باز می‌گذاشت چرا که در این صورت قانونگذاران انگلیسی برای تصویب هرگونه مصوبه که دولت جانسون را از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا بازمی‌داشت، زمان کافی نداشتند.

۳۱ اکتبر (۹ آبان ۱۳۹۸) مهلت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا با و یا بدون توافق فرا خواهد رسید و جانسون تأکید کرده که تا این زمان، کشورش را از اتحادیه اروپا با توافق و یا بدون توافق خارج خواهد کرد./1360//101/خ

منبع: رسالت
ارسال نظرات