۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۲۱۷۵۶

نظر مراجع تقلید درباره سیاهپوشی

نظر مراجع تقلید درباره سیاهپوشی
سیاهپوش کردن مساجد و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، با توجه به ایام محرم و صفر و ایام شهادت اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام، استفاده از لباس و کتیبه و... به رنگ سیاه به عنوان رنگ عزاداری برای همه ارادتمندان و مومنین به ویژه در عزای حضرت سیدالشهدا  اهمیت ویژه ای دارد تا جایی که در برخی از نقاط کشور مجالس سیاه پوشان برای ماه محرم انجام می شود.

هر ساله در ایام محرم و عزاداری شاهد سوال و گاهی شبهاتی هستیم که پوشیدن لباس سیاه نوعی بدعت و خرافه بوده و لزومی برای عزاداری به این سبک و سیاق وجود ندارد. صرف نظر از نگاه تاریخی، این مسأله را از بعد فقهی آن بررسی می کنیم و نظرات مراجع عظام تقلید را جویا می شویم.

سوال:

آیا سیاه پوش کردن مسجد و حسینیه و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری اهلبیت عصمت و طهارت به ویژه در ایام محرم و صفر کراهت دارد؟

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای:

سیاهپوش کردن مساجد و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی:

مکروه نیست.

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

اگر چه در بعضی از روایات از پوشیدن لباس سیاه نهی شده است و مشهور آن را مکروه می دانند ولی عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام و مظاهر مرتبط به آن از أهم شعائر دینی است و کراهت پوشیدن لباس مشکی در این فرض ثابت نیست.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی:

پوشيدن لباس مشکی در عزای ائمه طاهرین رحجان داشته و کار خوبي است و مکروه نیست.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

کراهت لباس سیاه شامل این گونه لباس موقت و معمول نمی‌شود و منصرف به این است که لباس متعارف و رسمی شخص، سیاه باشد. یقیناً این برنامه‌ها و سیاه پوشیدن و سیاه پوش کردن در و دیوار خانه‌ها و حسینیه‌ها و تکایا و مجالس که متضمن درس‌های بسیار آموزنده و موجب تعالی افکار و اهداف و تبلور شعور مذهبی و انسانی است همه راجح و سبب احیا و بسط امر مذهب و تحکیم علائق و روابط با خاندان رسالت و تجدید میثاق تشیع و پیروی از آن بزرگواران و محکوم کردن ظلم و استضعاف و استکبار است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

هر چند فقها بر اساس روایات به کراهت لباس سیاه به خصوص در نماز فتوا داده اند، ولى پوشیدن آن براى عزاى امام حسین علیه السلام کراهتی  ندارد و شاید رجحان نیز داشته باشد؛ زیرا جنبه تعظیم شعائر بر آن غلبه دارد.

مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت:

 پوشيدن پيراهن مشکی مانعی ندارد بلکه مطلوب است.

مرحوم حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:

 چون لباس سياه علامت عزاداری سيدالشهداء(ع) است و عزاداری آن حضرت کمال رحجان دارد لذا نماز خواندن با آن مکروه نمی باشد.

تنظیم: هادی حمیدی

*همه پاسخ ها از سایت اطلاع رسانی دفاتر مراجع عظام تقلید، تهیه و تدوین شده است.

ارسال نظرات