۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۶۲۲۶۴۴

انتقاد استاد قرائتی از تعطیلی دروس حوزه در روزهای پنجشنبه

انتقاد استاد قرائتی از تعطیلی دروس حوزه در روزهای پنجشنبه
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی از تعطیلی دروس حوزه در روزهای پنجشنبه انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، استاد تفسیر قرآن کریم، در آیین افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور که در دانشگاه قم برگزار شد، بر ضرورت بهره‌گیری انسان‌ها از معارف قرآنی تأکید کرد و گفت: قرآن کریم همانند دریا است و هر فردی از قسمتی از دریا بهره و لذت می‌برد و بنابراین برخی از قرائت و تجوید قرآن و برخی تفسیر و تأمل از این کتاب آسمانی بهره می‌گیرند.

وی با بیان آیات قران کریم برنامه و مسیر زندگی برای انسان‌ها را تبیین کرده است، گفت: اگر انسان می‌خواهد به مقام ربانی و متعالی دست پیدا کند، همواره باید از آموزه‌های قران کریم بهره برد و آنها در زندگی اجرا کرد و تنها با برگزاری چندین جشنواره قرآن و مطالعه یک دور تفسیر این هدف دست نخواهد آمد.

استاد تفسیر قرآن کریم با ابزار تأسف از اینکه برخی تنها به تزیین و ظواهر قرآن کریم توجه دارند؛ گفت: حدود بیست سال پیش قراردادی به ارزش یک میلیارد مبنی بر اینکه هر صفحه قران با چوب درختان مختلف برای ثبت در یونسکو نوشته شود؛ منعقد شد، متأسفانه در این گونه مسائل بهره‌ای از معارف قرآن وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: بیش از 400 نکته اطلاعاتی از آیات قران کریم به دست آوردم و آنها را برای پژوهش گسترده‌تر در اختیار کارشناسان قرار دادم.

وی با بیان هر رشته دانشگاهی نیاز به تفسیر تخصصی قرآنی همان رشته است، گفت: اگر 100 رشته دانشگاهی وجود دارد؛ باید 100 تفسیر نیز در همین زمینه نگاشته و برای دانشجویان تدریس شود؛ همانند این‌که رشته حقوق آیات مربوط به جامعه و اجتماع، رشته‌های نظامی و نیروی انتظامی آیات مربوط امنیت و حقوق شهروندی جمع‌آوری و برای تفسیر آن برای دانشجویان بازگو شود.

استاد تفسیر قرآن کریم در ادامه سخنان به ویژگی افراد صالح طبق آیات قران اشاره کرد و گفت: یاوران مهدی از صالحان هستند و همچنین اعمال و کردارهایی که دشمنان اسلام را عصبانی می‌کند، جزء اعمال صالح محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: رهبر انقلاب به نخست وزیر ژاپن گفتند که با رییس جمهور آمریکا صحبت نخواهیم نکرد؛ از این رو چهره ترامپ در دنیا مخدوش و او در میان سیاست مدران جهان ذلیل شد، همچنین موشک‌هایی را که سپاه پاسداران می‌سازد سبب عصبانی شدن دشمنان می‌شود؛ این گونه رفتارها جزء اعمال صالح محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگر از سخنانش به تفسیر واژه اولی الامر طبق آیات قران کریم پرداخت و گفت: در آیات قرآن کریم آمده است که رهبر جامعه نباید از گناهکاران، آدمان پست، غافل، هواپرست و تندرو قرار گیرند و مردم نباید از آنها اطاعت کنند و بعد از این آیات آمده است که از اولی الامر اطاعت کنید بنابراین این تعبیر تنها بر معصومان صدق خواهد کرد.

وی با بیان این‌که باید درس خواندن طلاب و دانشجویان با هدف مشخصی صورت گیرد، گفت: برخی از درس‌ها در حوزه و دانشگاه تدریس می‌شود؛ غیر ضروری و غیر مفید است و برای پیشرفت نباید منتظر برنامه آموزشی و رسمی حوزه و دانشگاه بود؛ بنابراین شما این دروس را مطالعه و مدرک آن را کسب کنید؛ ولی تنها بدان دروس قانع نباشید؛ بلکه خودتان به دنبال کسب علم و مهارت باشید.

استاد تفسیر قرآن کریم با انتقاد از تعطیلی دروس در روز پنج شنبه در حوزه و دانشگاه گفت: قانون غلطی وجود دارد دروس مدارس، حوزه و دانشگاه در روز پنج شنبه تعطیل است و این مسأله برای آینده دانش پژوهان مضر است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز کرد: در اوائل دوران طلبگی خویش با گروهی از طلاب خدمت حضرت آیت الله مکارم شیرازی رسیدیم و ایشان روز پنج شنبه‌ها تفسیر نمونه را برای ما تدریس می‌کرد.

وی با اینکه شبهات بسیاری درباره احکام اسلام در دانشگاه‌ها و فضای مجازی مطرح می‌شود، گفت: برخی احکام اسلام را قانون خشن مطرح می‌کنند، از این رو بهتر است که شما دانشجویان همواره با یک اسلام شناس در ارتباط باشید و شبهات و سؤالات خود را از آنها جویا شوید.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان سخنانش از دانشجویان برای خواندن دروس طلبگی دعوت کرد و گفت: در حال حاضر چندین میلیون دانشجوی لیسانس بیکار و جود دارد و مناسب است که هر کدام از دانشجویان علاقه به مطالعه کسب معارف دینی دارند به دروس حوزوی روی بیاورند و کارشناس دین و اسلام شناس شوند تا دیگران نیز از علم آنها بهره ببرند./998/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
میثم صدیقیان
ارسال نظرات