۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۶۲۲۷۸۶
دستور تشکیل دادسرا و دادگاه ویژه مبارزه با قاچاق کالا؛

پرونده‌های قاچاق ظرف یک ماه آینده تعیین تکلیف شوند

پرونده‌های قاچاق ظرف یک ماه آینده تعیین تکلیف شوند
آیت الله رئیسی از رییس دادگستری هرمزگان خواست که دادسرا و دادگاه ویژه مبارزه با قاچاق کالا در این استان فعال و از دیدگاه‌های متخصصان در این میدان استفاده شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رئیسی رییس قوه قضاییه در جلسه شورای اداری استان هرمزگان زمینه هر توسعه یافتگی در استان را در گرو وحدت و انسجام همه مدیران و مردم و بخش‌ها و کنشگران فعال در عرصه اجتماعی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اقداماتی که آغاز شده نباید با جابجایی مدیران در استان سست شود، گفت: خیلی از کارها را باید اتقان انجام داد تا ماندگاری داشته باشد.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر توجه به اقتصاد دریا، ادامه داد: این موضوع بسیار می‌تواند اشتغال زا باشد و باید در این زمینه تلاش کرد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: حتما باید به رونق تولید و رونق اشتغال که به عنوان دو محور اساسی که مورد تاکید مقام معظم رهبری و نیاز جدی کشور است، توجه شود.

وی با بیان اینکه در این جنگ اقتصادی ما می‌توانیم مبتنی بر داشته‌هایمان مقاومت و ایستادگی کنیم، ادامه داد: هرجا که عزیزان در هر حوزه‌ای فعال شدند توانسته‌اند و منشاء برکاتی شده است.

آیت الله رئیسی در ادامه بیان کرد: هرجا که جوانان وارد شدند و اراده همراه آن بوده است در آنجا پیروزی همراه بوده است.

وی ادامه داد: در این وضع توسعه یافتگی خصوصا عزیزان ما در این استان باید مراقبت کنند، روابط ناسالم به طور جد از نظر‌ها کنار برود؛ چرا که روابط ناسالم بسیار ضرر دارد، هم روابط ما با مردم هم روابط ما با کارآفرینان. سرمایه گذاری که احساس کند روابط سالم است سریع می‌تواند سرمایه گذاری کند و اگر تسهیلات بانکی است به او داده شود و اگر حمایت قضایی است از او انجام شود، وقتی که ما می‌گوییم حمایت از سرمایه گذار یعنی این شکل برخورد شود.

آیت الله رئیسی اذعان کرد: زمینه حمایت از سرمایه گذار و کارآفرین کاملا در استان هرمزگان مهیا است. حمایت مالی؛ یعنی اگر در بانک پولی است و اگر تسهیلات بانکی است به او پرداخته شود، حمایت حقوقی یعنی قانون از او حمایت کند و در زمینه حمایت قضایی اگر سر و کارش افتاد، واقعا از او حمایت شود.

رییس قوه قضاییه در ادامه عنوان کرد: ما در سازمان بازرسی کل کشور یک دفتری تحت عنوان دفتر حمایت از سرمایه گذاران داریم و اگر سرمایه گذار و کارآفرینی مراجعه کرد و مشکلی داشته واقعا باید رفع شود.

وی افزود: باید به کارآفرینان و سرمایه گذاران میدان بدهیم تا بتوانند کاملا زمینه ورود برای سرمایه گذاری و کارآفرینی را مهیا کنند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: طبیعتاً این موضوع اقدام متفاوت را از ناحیه همه بخش‌ها ایجاب می‌کند.

وی تصریح کرد: ما باید به سرمایه گذاران و کارآفرینان میدان دهیم تا بتوانند برای سرمایه گذاری و کارآفرینی ورود کنند. در نقاطی مثل بندرعباس و نقاط مشابه کار کنیم تا سرمایه گذاری و کارآفرینی صورت گیرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه یکسری نکاتی وجود دارد که باید با شفاف سازی و اعتمادسازی دنبال شود، به بازدید خود از اسکله صیادی قبل از حضور در این جلسه اشاره کرد و افزود: صیادان عنوان می‌کردند که به برخی مجوز داده می‌شود که حیات و محیط را برای آبزیان به خطر می‌اندازد. کشتی خارجی که سپاه با آن برخورد کرد، بیانگر این بود که محیط را برای آبزیان به خطر انداخته بودند و نسبت به محیط زیست یک اقدام متخلفانه و متجاسرانه از قانون انجام داده بودند و کاملا قابل برخورد بود و عزیزان سپاه کار خوبی کردند.

رییس قوه قضاییه پیرامون مسئله قاچاق با بیان اینکه همه باید مدعی مبارزه با قاچاق سازمان یافته باشیم، ادامه داد: موضوع ما قاچاق جزئی نیست بلکه قاچاق سازمان یافته است که رونق تولید را تهدید می‌کند و همه باید در این زمینه اقدام کنند.

وی از رییس کل دادگستری این استان خواست که دادسرا و دادگاه ویژه مبارزه با قاچاق کالا در این استان فعال و از دیدگاه‌های متخصصان در این میدان استفاده شود.

آیت الله رئیسی تاکید کرد که باید کاری متفاوت را انجام داد.

رییس قوه قضاییه با بیان این که دستگاه قضایی حتماً از مدیر با جرات، شجاع، مبتکر و خلاق حمایت می‌کند گفت: مدیران ما باید با جرات وارد میدان شوند ما درجنگ اقتصادی هستیم و نیازمند مدیرانی هستیم که تحریم را با ابتکار و خلاقیت دور بزنند.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با شورای هماهنگی اقتصادی حجت را بر روسای سه قوه تمام کرده اند، با حضور اعضای دیگر این شورا مواردی مورد بحث قرار می‌گیرد و به عنوان یک ضرورت خدمت ایشان تقدیم می‌شود درست است که کار حتماً باید از مجرای خودش پیش رود، اما در این رابطه اگر در مجلس، دستگاه قضا و دستگاه‌های اجرایی مشکل ضرورتی وجود داشته باشد اختیارات در این رابطه کم نیست و فقط باید در این میدان پیگیری و اقدام کرد

آیت الله رئیسی تصریح کرد: موضوعات مطرح شده در خصوص محیط زیست و مشکلات مردم در زمینه اسناد مالکیت باید با حضور مسئولین مربوطه بررسی شود مردم نباید بلاتکلیف بمانند باید با مردم شفاف سخن بگوییم و مشخص کنیم که آیا مشکل قانونی، مشکل اجرایی و یا مشکل قضایی وجود دارد که در رابطه با این موارد نمایندگان، استاندار و چنانچه موضوع به قوه قضاییه مربوط است پیگیری شود.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: رییس کل دادگستری استان هرمزگان نسبت به سیزده و چهارده پرونده‌های قاچاق ظرف یک ماه آینده تعیین تکلیف صورت دهند و دو پرونده‌ای که در تهران است زیر نظر معاون اول قوه قضاییه دنبال می‌شود.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: سوالی مطرح شده و می‌گویند چرا به افراد بازنشسته شیلات مجوز می‌دهند، اما به ما جوانان که متخصص این کار هستیم مجوز نمی‌دهند آن‌ها مدعی شدند که وقتی صید انجام می‌شود به آن سوی آب‌های کشور فرستاده می‌شود در حالی که این جوانان صید را به داخل کشور می‌آورند و مردم استفاده می‌کنند البته این ادعای آن‌ها است و این موضوعات باید بررسی شود بازرسی کل کشور جلسه‌ای با بخش‌های مختلف برگزار و حداقل ظرف یک ماه این موضوع را روشن و ابهامات را برطرف کنند در گام دوم انقلاب اسلامی پسندیده نیست که مردم گرفتار این مسئله باشند.

وی تصریح کرد: در مورد برخی سخنان در گام اول گفته می‌شد که انقلاب نهادی نوپا است، اما در گام دوم انقلاب درختی پرثمره است که از برکات آن مردم منطقه استفاده می‌کنند.

آیت الله رئیسی گفت: مدیران و نیرو‌های ما قادر به حل مسائل هستند و نشان دادند که در حوزه‌هایی که جدی وارد شدند مسائل را حل کردند به تعبیر رهبر معظم انقلاب ما مشکل حل نشدنی در این کشور نداریم؛ لذا موضوعات را در حوزه‌های مختلف دنبال کنیم و نگذاریم این مشکلات دغدغه مردمی شود که هر وقت نظام اعلام کرد با جان و مال و همه هستی شان به میدان آمدند و آن را برای انقلاب گذاشتند.

وی ادامه داد: معتقدم این میز و مدیران معززی که دور این میز نشسته اند توان و قدرت بسیاری دارند و اگر این قدرت با هم جمع شود چه گره‌ها که گشایش نخواهد شد و این کار‌ها کاملاً شدنی است مقام معظم رهبری در اعلامیه گام دوم فرمودند ما می‌توانیم و این در عمل ثابت شده است.

آیت الله رئیسی با ذکر مثالی در این زمینه گفت: در موضوع ستاره خلیج فارس که استاندار به آن اشاره کردند کاملا، مشخص شد یک کار جدی و اساسی که به استقلال کشور کمک می‌کند رقم زده شد و نیرو‌های ارزشی کشور آمدند و بخش‌های اقتصادی، سرمایه گذاری کردند و این کار پا گرفت بسیاری از کار‌های دیگر نیز به همین ترتیب است.

رییس قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: انشاالله با عنایت خداوند بتوانیم آن چه مورد رضای اوست انجام دهیم و یقین بدانیم در نشستن یک تبسم به لبان مردان، زنان و جوانان که از در رضایت مندی نسبت به عملکرد ما باشد برکاتی را به دنبال خواهد داشت.

در ابتدای این جلسه، همتی استاندار هرمزگان با بیان این نکته که این استان یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد گفت: ۲ هزار روستا، ۱۴ جزیره و دو منطقه آزاد وجود دارد و غالب تولیدات بنزین در این استان صورت می‌گیرد پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین همچون ستاره‌ای در ایران می‌درخشد.

وی افزود: ۷۱ بندر وجود دارد و بندر پارسیان نیز در حال احداث است که ۴۰ میلیون تن ظرفیت دارد و بیش از ۵۴ درصد صادرات و واردات در استان هرمزگان صورت می‌گیرد استعداد‌های محیطی در بخش‌های معدن، کشاورزی، شیلات و ... وجود دارد و در مسئله آب نیز با توجه به اقلیم خشک، کشاورزی با شادابی خاصی صورت می‌گیرد و سال گذشته ۳ میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی انجام شد.

همتی گفت: در حوزه امنیت جزء ۱۱ استانی هستیم که معدل خوبی دارد و مردمی با ترکیب شیعه و سنی با وحدت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و نقش مدیران استانی در این مورد قابل تقدیر است.

استاندار هرمزگان ادامه داد: در حوزه غرب استان منطقه ویژه پارسیان برای محصولات پتروشیمی، آلومینیوم و ... طراحی شده و ۴ پتروشیمی مجوز ساخت گرفته اند و به دنبال تامین منابع مالی می‌باشند در شرق استان در مکران اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و دو پالایشگاه مجوز ساخت گرفته است همچنین در بخش معدن مطالعات وسیعی انجام می‌شود و باید به ده میلیون تن فولاد دست یابیم و در بخش نفت ۴ پروژه جدید در جزیره سیری و لاوان اضافه شده است ۵۰ هزار هکتار ظرفیت برای پرورش میگو وجود دارد که تا کنون ۸ هزار هکتار از آن عملیاتی شده است و در بخش ماهی نیز حدود ۵ هزار تن تولید داریم و تلاش می‌کنیم این مقدار تا ۵۰ هزار تن برسد

وی افزود: فاضلاب بندرعباس معضل بزرگی بود که با همکاری ۵۰۰ میلیاردی بخش خصوصی در حال رفع این مشکل هستیم در بحث اشتغال نیز ۵۲ درصد افرادی که بیمه اجباری هستند متولد استان می‌باشند و حدود ۲۵ درصد نیز ماندگار هستند البته در بحث ایجاد اشتغال مشکلاتی وجود دارد که به دنبال راه حل‌هایی برای رفع آن هستیم اخیراً جلسه‌ای با مراکز علمی و دانشگاه‌ها برگزار کرده ایم و به دانشگاه آزاد اسلامی هر شهر ماموریت خاصی داده ایم تا فعالیت کنند دو یا سه مجموعه نظیر آلومینیوم، کشتی سازی و بندرشهید رجایی در حال تبدیل شدن به معضل بودند، اما با همکاری دستگاه‌های اداری و قضایی مدیریت لازم صورت گرفت تا بار اضافه برای کشور به وجود نیاید.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم و اگر اختیارات در استان وجود داشته باشد قول می‌دهم که شتاب توسعه استان چند برابر خواهد شد همچنین تحول با مدیران عادی اتفاق نمی‌افتد و مدیران ریسک پذیر تحول را ایجاد می‌کنند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده نماینده، ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس ضمن عرض خیرمقدم به رییس قوه قضاییه و هیئت همراه اظهار کرد: بار عمده اقامه قسط و عدل به دوش قوه قضاییه است که جایگاه والای این قوه را نشان می‌دهد و اقتدار قوه قضاییه با استقلال این قوه نمایان می‌باشد.

وی افزود: لازم است تا امور قضایی به صورت تخصصی پیگیری شود و پدیده‌هایی نظیر دریا و بخش حمل و نقل به شعب ویژه و موارد تخصصی احتیاج دارند.

عبادی زاده تصریح کرد: مبارزه با فساد از زمان حضور آیت الله رئیسی در قوه قضاییه، روزنه‌های امید را در آحاد مردم ایجاد کرده است و به سهم خودم از دستگاه قضایی تشکر می‌نمایم، شتاب برای به روز رسانی پرونده‌ها و کاهش زمان دادرسی از مسائلی هستند که اعتماد به دستگاه قضا را افزایش می‌دهند تغییر و تحولات سریع در قوانین گاهاً مشکلاتی را پدید می‌آورد و ممکن است در آرای وحدت رویه، تشتت ایجاد کند و در پایان از همه فعالان در مجموعه قوه قضاییه تشکر می‌کنم.

در ادامه شریفی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم استان تا به امروز حافظان با صلابتی برای کشور بوده اند و این استان قطب اقتصاد کشور است مردم این خطه شاکر نظام جمهوری اسلامی هستند، اما به توجه و عنایت بیشتر نیاز دارند.

وی افزود: آمار بیکاری در این استان توجیهی ندارد و باید از سرمایه گذاران بخش خصوصی حمایت شود مبارزه رییس قوه قضاییه در مبارزه با فساد برقه امید را در میان مردم ایجاد کرده است نباید جوان تحصیل کرده‌ای بیکار بماند و باید بحث مبارزه با قاچاق دانه درشت‌ها به طور جدی پیگیری شود

در ادامه خانم جراره رییس شورای شهر بندرعباس گفت: از مجاهدت‌های رییس قوه قضاییه در راه مبارزه با فساد سپاسگزاری می‌کنم و خدا را شاکرم که ایشان پاسخ تهمت‌های داده شده به وی را با اقدامات عملی نشان دادند.

وی افزود: متاسفانه مردم هرمزگان دچار آسیب‌هایی از جانب محیط زیست شده اند که ورود رییس قوه قضاییه در این قضیه مورد امتنان است چند ماه دیگر انتخابات مجلس برگزار می‌شود و افرادی که پول‌های کثیف به دست آورده اند در این فضا فعالیت می‌کنند که امید داریم تا ریشه‌های این فساد خشکانده شود

در ادامه جلالی رییس اتاق اصناف هرمزگان گفت: باید به موضوع عدالت مالیاتی توجه شود تا مشکلات موجود رفع گردد و بازار‌ها به حمایت نیاز دارد چرا که بازار‌ها از سرمایه و کالا‌ها خالی هستند و باید مبحث بازارچه‌های مرکزی تقویت شوند.
محمد قمین
ارسال نظرات