۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۶۲۳۶۵۰

آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد

آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد
آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور و سخنرانی رییس جامعه المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب صبح امروز با حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعه المصطفی برگزار شد.

قرار بود در این مراسم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان سخنرانی کند که سفر نخست وزیر پاکستان به کشورمان مانع حضور وی در این جلسه شد.

دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که برای سخنرانی در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب دعوت شده بود، به دلیل سفر پیش‌بینی نشده عمران خان نخست‌وزیر پاکستان، از حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب عذر خواست.

وی با صدور پیامی که توسط حجت‌الاسلام ربانی رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم در این مراسم قرائت شد، بر در پیش گرفتن دیپلماسی فرهنگی و نقش دانشگاه ادیان و مذاهب در این راستا تأکید کرد.

این گزارش حاکی است، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در سخنانی، با بیان اینکه هم اکنون هزاران طلبه از ۱۲۰ کشور جهان در جامعه المصطفی العالمیه مشغول تحصیل هستند گفت: این مرکز علمی ارتباطات گسترده ای در دنیا ایجاد کرده؛ ولی این ارتباط تنها به ادیان اسلامی خلاصه شده که دانشگاه ادیان و مذاهب تکمیل کننده آن با همه ادیان و مذاهب جهان است.

وی با اشاره به تدریس ۳۱ استاد خارجی در دانشگاه ادیان و مذاهب  گفت: یکی از افتخارهای این دانشگاه برگزاری دوره های کوتاه مدت شیعه شناسی، اسلام شناسی و ایران شناسی است که در این دوره ها بیش از ۲۵۰ استاد از کشورهای مختلف در این دوره ها شرکت کرده اند.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، با تاکید بر اینکه امروزه از حوزه انتظارات زیادی می رود گفت: حوزه های علمیه با کارهای عمیق و گسترده پژوهشی و همچنین ایجاد ارتباط های بین المللی مانند گذشته در حال درخشیدن است و ثمرات مفید آن را همگان درک خواهند کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نواب ادامه داد: ۳۷ سفر علمی آموزشی برای دانشجویان این دانشگاه برگزار شده  است؛ همچنین قراردادهای فرهنگی مختلف میان دانشگاه های آلمان و دانشگاه ادیان و مذاهب به امضا رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب آغوش خود را برای همه بشریت باز کرده است، ادامه داد: اسلام برای همه بشریت پیام دارد و دانشگاه ادیان نیز در این راستا برای همه بشریت با هر دین و مذهبی پیام دارد.

رییس هیأت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به فعالیت ۲۵ ساله این دانشگاه گفت: پذیرش دانشجوی خارجی در این دانشگاه از سال گذشته آغاز و درحال حاضر ۳۹۰ دانشجوی غیرایرانی از ۲۰ ملیت در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند.

وی در پایان  با اشاره به لغو سفر دکتر ظریف وزیر امورخارجه  به قم  گفت: به دلیل سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران، سفر دکتر ظریف به قم و حضور وی در آئین آغاز سال تحصیلی جدید این دانشگاه لغو شد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: در حوزه ادیان از قافله گفت و گو فاصله داریم و دانشگاه ادیان در تلاش برای کم کردن این فاصله است که ضرورت دارد در راستای حوزه مطالعات تطبیقی ادیان و گفت و گوی میان پیروان ادیان مختلف بیش از پیش تلاش کنیم.

یادآور می شود، دانشگاه ادیان و مذاهب سال ۱۳۸۴ با تصویب سرفصل‌ها سه رشته ادیان ابراهیمی (مسیحیت و یهودیت)، ادیان شرق (بودیسم، هندوئیسم، خاور دور و ایران باستان) و مذاهب اسلامی (مذاهب کلامی) این مرکز در شورای عالی گسترش وزارت علوم، نخستین دوره دانشجویی خود در مقطع تحصیلات تکمیلی را جذب کرد.

وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۷ شمسی ارتقای مرکز آموزش عالی مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب را به «دانشگاه ادیان و مذاهب» پذیرفت و پس از این، رفته‌رفته ده‌ها رشته در زیرمجموعه چندین دانشکده تعریف و تأسیس شد تا صدها داوطلب و علاقه‌مند از دو طریق آزمون اختصاصی و سراسری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، در دانشگاه ادیان و مذاهب پذیرش شوند.

هم اکنون این دانشگاه در  ۱۹ رشته کارشناسی ارشد و ۱۸ رشته دکترا دانشجو می پذیرد ضمن اینکه چندین دانشکده از جمله، دانشکده های ادیان، مذاهب اسلامی، شیعه‌شناسی، فلسفه و همچنین زن و خانواده هر کدام در سه رشته در این دانشگاه فعالیت دارند./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات