۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۶۲۴۴۲۹
تولیت مدرسه علمیه مروی:

خداوند بر همه موجودات احاطه دارد

خداوند بر همه موجودات احاطه دارد
آیت الله تحریری با اشاره به اینکه قدرت و حاکمیت مطلق از آن پروردگار است، گفت: خداوند عز و جل بر همه موجودات احاطه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد باقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش از آغاز درس اسفار مدرسه علمیه مروی با بیان روایتی از کتاب شریف «توحید صدوق» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مخلوقات به خداوند وابسته هستند و این وابستگی ابداعی بوده بدون اینکه سابقه قبلی و الگوبرداری داشته باشد.

وی با بیان اینکه خداوند هر آنچه آفریده بدون نمونه و الگو انشاء کرده است، ادامه داد: خداوند برخلاف افعال آدمی در خلقت مخلوقات از موجودی که مخلوق دیگری باشد الگو برداری نکرده است.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه انسان در ساخت و ایجاد اشیاء از مخلوقات الگوبرداری کرده و شبیه‌سازی می کند، ابراز کرد: خلقت حق تعالی براساس شبیه سازی نیست بلکه از جانب خودش است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: بنابراین استفاده از این تعبیرات صحیح نیست که گفته شود ایجاد حق تعالی از یک موجود و مخلوق دیگر است؛ قطعا موجودات سابقه علمی دارند اما سابقه عینی که به غیر حق وابسته باشند و از آن الگو بگیرند، ندارند.

وی با اشاره به اینکه پروردگار قدیم است، ادامه داد: لطف ربوبیت خداوند نیز قدیم است و محدودیت ندارد، با علم خودش موجودات را از عدم به وجود شکافته و به جزئیات آگاهی داشته است.

آیت الله تحریری ادامه داد: قدرت خداوند محکم است بدون اینکه از جایی کسب قدرت کند و با اعمال قدرت ابتدایی قدرتش بیشتر می شود. خداوند مخلوقات را با نور و در روشنایی شکافت و این خلقت در تاریکی و ابهام نبود چرا که حقایق نزد او روشن بوده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی در پایان با بیان اینکه مبدلی برای خلق خداوند نیست، خاطرنشان کرد: مقصود از این سخن آن است که کسی نمی تواند مخلوقی از مخلوقات خداوند را تبدیل کند بلکه اوست که قدرت مطلق است؛ هرگز کسی نمی تواند صنع پروردگار را تغییر دهد بلکه همه مخلوقات به خداوند قائم هستند و هر چه باشند از قیام و شؤون وجودی او لحظه ای خارج نیستند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات