۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۶۲۶۰۳۵
طحان نظیف:

تشکلهای دانشجویی شورای نگهبان را در برپایی انتخاباتی پرشور و سالم یاری کنند

تشکلهای دانشجویی شورای نگهبان را در برپایی انتخاباتی پرشور و سالم یاری کنند
عضو حقوقدان شورای نگهبان نوشت: تشکل‌های دانشجویی با نظارت بر مسئولان و کاندیدا‌ها و گزارش‌های مستند، شورای نگهبان را برای برپایی یک انتخابات پرشور و سالم یاری کنند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در پستی در اینستاگرام خود نوشت: دیروز مهمان اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بودم و دغدغه‌های آن‌ها را در خصوص مسائل مختلف از جمله شورای نگهبان شنیدم و تلاش کردم به سئوالات آنان پاسخ دهم.
 
از آنان خواستم نسبت به وظایف و مسئولیت‌های شورای نگهبان حساس و مطالبه‌گر باشند و ضمن حفظ رویکرد مطالبه‌گرانه و نقادانه خود، از عملکرد‌های تخصصی و قانونی شورا در حفظ حقوق مردم و صیانت از آرای آنان نیز دفاع کنند. برای این موضوع نیز نظر اخیر شورا در خصوص طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را مثال زدم که شورا با نظر تخصصی خودش، از حقوق قربانیان اسیدپاشی دفاع کرد و عدم لحاظ «قصاص منفعت» برای مجازات اسیدپاش و بزهکار را خلاف شرع اعلام کرد که در مصوبه نهایی خوشبختانه اصلاح لازم انجام و تأیید شد.
 
تشکل‌های دانشجویی شورای نگهبان را در برپایی یک انتخابات پرشور و سالم یاری کنند
 
تقریباً در اکثر نظرات شورا نسبت به مصوبات مجلس چنین مواردی که منجر به تأمین حقوق مردم یا قانون نویسی دقیق‌تر و کارآمدتر می‌شود وجود دارد، ولی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

یک گلایه هم نسبت به ناکارآمدی نظارت مجلس بر نمایندگان داشتند که چرا برخی نمایندگان بی محابا اتهام می‌زنند و حتی با دروغ و تهمت اتحادیه دانشجویی ما را نیز بی‌نصیب نمی‌گذارند؟
 
گفتم علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری بر نظارت مجلس بر نمایندگان، متأسفانه قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان قانون کارآمدی نیست و در بررسی شکایات به هیأت نظارت نیز گاهی نوعی نگاه صنفی و همکارانه وجود دارد. باید بپذیریم عملکرد عده معدودی از نمایندگان ممکن است حیثیت کل این نهاد را مخدوش نماید لذا این حساسیت بجا است و مسئولیت هیأت نظارت را در حفظ حیثیت نمایندگان سالم و پاک سنگین‌تر می‌کند. با این وجود اگر تشکل‌های دانشجویی گزارشی در خصوص تخلفات نماینده و یا هر کاندیدایی دارند می‌توانند با پیوست مدارک و مستندات برای شورا ارسال کنند. حتماً بررسی شود.

من معتقدم، تشکل‌های دانشجویی می‌توانند - و باید - با دیده‌بانی و نظارت خود بر رفتار مسئولان اجرایی و کاندیدا‌ها و ارسال گزارش‌های مستند برای ما، شورای نگهبان را در انجام وظایف نظارتی خود برای برپایی یک انتخابات پرشور و سالم یاری کنند و مانع از آسیب دیدن انتخابات آزاد در کشور ما شوند.
محمد قمین
ارسال نظرات