۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۶۲۶۱۷۵
حجت الاسلام مهدوی ارفع:

جامعه پردازی مقدمه دستیابی به امت واحده است

جامعه پردازی مقدمه دستیابی به امت واحده است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جامعه پردازی مقدمه دستیابی به امت واحده است، گفت: هیچ امامی بدون وجود امت اطاعت نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدوی ارفع استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در دانشگاه امام صادق(ع)، گفت: در نخستین صفحه بیانیه گام دوم، رهبر معظم انقلاب از 53 واژه گفتمانی استفاده کردند.

 

وی با بیان اینکه جامعه پردازی مهمترین محور بیانیه گام دوم انقلاب محسوب می شود و همه محورها را تحت شعاع قرار می دهد، ادامه داد: در این بیانیه آمده انقلاب اسلامی امروز وارد دوره دوم خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی شده است.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع اضافه کرد: در قلب این سه مفهوم جامعه پردازی وجود دارد از این رو جامعه سازی تکلیف آورترین مساله در بیانیه گام دوم به شمار می رود؛ اگر جامعه پردازی صورت بپذیرد تمدن سازی در ریل خودش قرار می گیرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه امت سازی مهمترین خواسته ائمه اطهار(ع) از شیعیان است، اظهار داشت: حلقه مفقوده امر فرج آن است که هنوز امت شکل نگرفته پس جامعه اسلامی باید به سوی امت سازی حرکت کند.

 

وی مردم جامعه اسلامی را به سه لایه ناصر، مطیع و تسلیم تقسیم کرد و گفت: در جامعه ای که قطب و محور آن امام است سه لایه وجود دارد نخست لایه نصرت است معمولا کسانی که در این دسته قرار می گیرند از نظر تعداد کم ولی از نظر کیفیت بی نظیر هستند؛ آنان خود را وقت امام می کنند تنها به این فکر هستند که باری از دوش امام بردارند.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع درخصوص دسته دوم، گفت: لایه دوم، لایه ایمان و اطاعت است آنان امام جامعه را قبول دارند و اگر امر و نهی از جانب ایشان صادر شود که متوجه آنان باشد اطاعت می کنند؛ برای مثال اگر بشنوند رهبری فرمودند از کالای ایرانی استفاده کنید به امر ولی عمل می کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه درباره لایه سوم که از آنها به عنوان لایه تسلیم یاد می شود، عنوان کرد: لایه تسلیم کسانی هستند که تسلیم امر امام نیستند و از همه اوامر و نواهی ایشان اطاعت نمی کنند اما با ایشان دشمنی هم نمی ورزند به اصطلاح رایج امروز از آنان به عنوان قشر خاکستری یاد می شود؛ کسانی که خارج از این سه لایه باشند جزء امت نیستند هر چند از حمایت جامعه اسلامی برخوردار باشند.

 

وی در ادامه بیان داشت: مهمترین وظیفه امروز ما این است که در یک فضای کاملا الهی و تشکیلاتی لایه نصرت را شکل و گسترش دهیم و بیانات ولایت فقیه را به گونه ای هنرمندانه در لایه ایمان و اطاعت منتشر کنیم به گونه ای که از جمعیت لایه تسلیم و خاکستری به صورت طبیعی کم شود و افراد از لایه خاکستری وارد لایه دوم که همان ایمان و اطاعت است وارد شوند این همان جامعه پردازی است.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: امام علی(ع) جمعیت داشتند اما دارای جامعه نبودند امامی که جامعه نداشته باشد اطاعت نمی شود. مردم جامعه باید مدام نصرت امام را به یکدیگر متذکر شوند تا به تعداد افراد لایه نصرت افزایش یابد.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: حتی رسول الله(ص) امتی به خوبی امت امام راحل نداشتند زیرا می بینیم که امام خمینی(ره) در بدترین شرایط اراده می کردند کاری انجام شود، انجام می شد چون ایشان امت داشتند.

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب می فرمایند: امروز مهمترین مشکل ما ذهنیت مخاطب است مثلا همکاران می آیند و من از آنان می خواهم تولید ملی را پیش ببرند همه آنها تایید می کنند ولی وقتی بیرون می روند کاری نمی کنند همه می گویند بله ولی انجام نمی دهند چون باور ندارند نهج البلاغه باورها را تقویت می کند بروید و این را به جوانان بگویید./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7

 

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات