۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۲۶۷۴۹
در نطق وکلای ملت مطرح شد؛

دولت در مسیر رفاه عمومی گام بردارد

دولت در مسیر رفاه عمومی گام بردارد
وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی از دولت خواستند تا در مسیر تحقق رفاه عمومی گام بردارد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه بیستم آبان ماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز پارلمان به شرح ذیل است:

انتقال آب هلیل رود جنوب کرمان را نابود کرده است

یحیی کمالی‌پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک سالروز ولادت نبی اکرم (ص) و هفته وحدت، گفت: علیرغم احترامی که به جایگاه حقوقی و حقیقی ریاست جمهور دارم، هفته وحدت و انسجام که یادگار امام راحل (ره) است و در ایامی که همه امت اسلامی این روز‌ها را جشن می‌گیرند و با اینکه اراده پیش آمده در قوه قضائیه برای مبارزه با فساد، امید در دل مردم ایجاد کرده، برای برقراری عدالت، سخنان یأس آور بالاترین مقام سیاسی کشور بعد از رهبری برازنده نیست.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه امروز مصادف با سفر رئیس جمهور و جمعی از کابینه به بخشی از استان پهناور کرمان است، یادآور شد: به یاد دارم در روز‌های سخت اسارت وقتی که با تنگنایی روبرو می‌شدیم، یک دعای فتح و فرج، گره گشای غم هایمان بود؛ وقتی برنامه سفر ریاست جمهور را مشاهده کردم و در آن برای مردم نجیب حوزه انتخابیه ام سهمی ندیدم، ابتدای صبح امروز بعد از نماز دعای فرج را خواندم به یاد روز‌های اسارت و گفتم خدایا شرایطی فراهم کن امروز مردم نجیبم که مورد بی مهری ریاست جمهور قرار گرفته اند، در خانه ملت فریاد مظلومیتشان را سر دهم.

وی افزود: آقای رئیس جمهور! شنیده بودیم هرکس به شما رأی ندهد در کابینه جای ندارد، اما باور نداشتیم که مردمی که به شما رأی ندهند، در محاسبات شما به حساب نمی‌آیند. قطعا جنوب کرمان را می‌شناسید که اگر بگویید نه جفای بزرگی در حق ملت ایران است و اگر بگویید آری با این همه بی مهری خطایی نابخشودنی را مرتکب شده اید.

کمالی پور در ادامه با انتقاد از اینکه رئیس جمهور حوزه‌ای که با تمدن ۷ هزار ساله و الواح گلی به دست آمده ثابت کرده از بین النهرین قدیمی‌تر بوده و منشأ تحول در تاریخ دنیا شده است را نادیده گرفته، عنوان کرد: هند ایران را که سالانه ۴ میلیارد و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی برای کشور تولید می‌کند نادیده گرفته شده است. آیا تا به حال به این فکر افتاده اید که باید جلوی توزیع ناموزون را بگیرید؟ این در حالی است که با سفر‌های تکراری خود به این توسعه نامتوازن دامن زده اید و کمک‌های میلیاردی شما به انتقال آب هلیل رود، جنوب کرمان را نابود کرده است.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه مسئولان سیاسی و اجرایی استان کرمان برای توسعه جنوب کرمان اراده‌ای ندارند، خاطرنشان کرد: آن‌ها با لجبازی به دنبال شکستن وحدت مردم هستند؛ آقای رئیس جمهور برای اینکه آبروی خود را حفظ کنید دو پیشنهاد دارم و آن اینکه با سفر به جنوب کرمان، انتزاع این قسمت از استان کرمان را اعلام کنید تا بتوانیم به عنوان استانی مستقل به درد و رنج خود برسیم و همچنین قاطعانه جلوی انتقال آب هلیل رود را بگیرید.

مجلس پیشروترین نهاد در حوزه شفافیت است

محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در بهارستان در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت حادثه زلزله آذربایجان عنوان کرد: موضوعی اولی که به آن اشاره خواهم کرد، موضوع شفافیت است؛ این روز‌ها شفافیت بحث داغ رسانه ملی شده است و این موضوع به گونه‌ای مطرح می‌شود که گویی کل مشکل شفافیت و شفاف نبودن کشور ریشه در مجلس دارد در حالی که مجلس پیشروترین نهاد در حوزه شفافیت است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: با رأی نمایندگان مجلس به شفافیت، معجزه رخ نخواهد داد بلکه معجزه زمانی اتفاقی می‌افتد که قوانین مجلس در خصوص شفافیت اجرایی شود.

وی افزود: برای نمونه مجلس قانونی در خصوص نصب صندوق مکانیزه فروش به تصویب رسانده که از فرار مالیاتی جلوگیری می‌کند یا قانون رسیدگی به حساب‌های شخصی افراد و ثبت اسناد و املاک مسئولان در این راستا است. اگر این قوانین اجرایی شود کسی نمی‌تواند اموال نامشروع به دست آورد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین قانون مجلس در خصوص شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی موجب برکناری مدیران نالایق و روی کار آمدن مدیران شایسته خواهد شد؛ اگر به دنبال شفافیت هستیم باید در پی اجرای قوانین مصوب مجلس باشیم نه بازی با کلمه شفافیت.

حسن نژاد ضمن تقدیر از رئیس قوه قضائیه به علت مبارزه با فساد ادامه داد: کاری که امروز قوه قضائیه انجام می‌دهد مبارزه با معلول است نه علت؛ تا زمانی که یک کالا دو نرخ داشته باشد (آربیتراژ) کسی به دنبال تولید نخواهد رفت و خروجی آن دادگاه‌های متعدد مبارزه با فساد است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: زمانی که دلار یا خودرو دو نرخی است فساد وجود دارد، وقتی خودرو سراتو در بازار ۲۰۰ میلیون گرانتر از تولید کارخانه است، زمینه فساد وجود دارد، چگونه می‌توان گوشت را جلوی گربه گذاشت و انتظار داشت گربه دست نزند.

وی ادامه داد: اگر کسی از رانتی استفاده کند و ارز دولتی دریافت کند و کالای خود را به صورت آزاد در بازار به فروش برساند، یا از رانتی استفاده کند و ۱۵ خودرو کارخانه‌ای ثبت‌نام کند و در بازارآزاد به فروش میلیاردر خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم فساد را ریشه‌کن کنیم باید آربیتراژ را از بین ببریم و اجازه دو نرخی شدن هیچ کالایی را نداریم.

حسن نژاد در بخش دیگری از نطق خود به موضوع عدالت منطقه‌ای اشاره و تأکید کرد: همانقدر که یک شهروند تهرانی از ایران سهم دارد، یک بلوچ مرزنشین نیز از این کشور سهم دارد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که مرکز ایران احتیاج به زیرساخت، آزادراه و بزرگراه داشت با پول مرزنشینان این زیرساخت‌ها ایجاد شد، حالا که می‌خواهیم برای مرزنشینان زیرساخت ایجاد کنیم، عنوان می‌شود این کار وظیفه بخش خصوصی است.

وی اضافه کرد: این مسائل موجب نارضایتی مردم شده چرا که در توسعه زیرساخت‌ها به موضوع آمایش سرزمین توجه نشده، امروز حتی وقتی صحبت از برداشت از صندوق توسعه ملی می‌شود، این ارقام قرار است به مرزنشین‌ها تعلق گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سرانه تولید ناخالص آذربایجان شرقی را ۷۰ درصد میانگین تولید ناخالص در کشور برشمرد و آذربایجان شرقی را فقیرتر از میانگین کشوری دانست و ادامه داد: اگر می‌خواهیم ایران رشد کند باید همه ایران در کنار هم توسعه یابد.

حسن نژاد در بخش دیگری از نطق خود به موضوع اقوام اشاره و ایران را سرای همه اقوام خواند و گفت: من فرزند آذربایجانم، اما کدام آذربایجان؟ آذربایجان ایران؛ آذربایجانی که بنا به فرموده مقام معظم رهبری سر ایران است.

وی ادامه داد: آذربایجان در طول تاریخ بیش از هرجای دیگری برای گوشه گوشه ایران جان داده، می‌دهد و خواهد داد پس بدون ایران آذربایجان معنا ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: من ترک هستم، اما ترک ایران، ترک برادر فارس، کرد، عرب، بلوچ و سایر اقوام. ترکی که در طول تاریخ برای تمامیت ارضی ایران در گوشه گوشه مرز‌های این کشور جان داده است، ترکی که برای نام خلیج فارس جان می‌دهد، اما انتظار دارم همان طور که من برای برادرم فارسم می‌میرم، برادرم هم برای من تب کند.

حسن نژاد افزود: انتظار دارم آنقدر که من برای نام خلیج همیشه فارس تعصب دارم، برادر فارس من نیز نسبت به اسامی آذربایجان تعصب داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه من «پان ترک» یا تحریک کننده قومیتی نیستم، افزود: آن کسی تحریک کننده قومیتی است که برادر‌ها را نسبت به هم بدبین می‌کند. تفرقه افکن و نفوذی کسی است که در یک سریال پخش شده در رسانه ملی با آوردن یک سکانس غیر ضروری و نامرتبط با فیلم به ترک‌ها توهین می‌کند تا شاید بتواند فتنه‌ای در کشور به پا کند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیایید با دادن ابتدایی‌ترین حق به اقوام یعنی تدریس زبان اقوام، وحدت ملی را تقویت کرده و بهانه را از بدخواهان بگیریم.

سالانه ۳۶۵ نفر در جاده‌های کردستان جان خود را از دست می‌دهند

منصور مرادی نماینده مردم مریوان و سروآباد در خانه ملت در نطق میان دستور خود گفت: همکاران و ملت شریف ایران همه شما قطع به یقین دیده اید که حجم مظلومیت کوله بران چقدر عظیم است. کوله بر مجبور است پرمشقت‌ترین راه کوهستانی را طی کند و با این وجود نیز هیچ کوله بری وجود ندارد که پس از خروج از خانه از برگشت خود مطمئن باشد، زیرا همواره خطر سقوط از کوهستان و تیراندازی ماموران در کمین این افراد زحمت کش است.

وی ادامه داد: شهرستان‌های مریوان و سروآباد با جمعیت ۲۴۰ هزار نفری و پتانسیل‌های زیادی که دارد حتی یک کارخانه و کارگاه تولیدی که ۱۰۰ نفر را مشغول به کار کند، ندارد؛ زیرساخت‌های اقتصادی توسعه و شغل‌های پایدار نیز وجود ندارد؛ مرز رسمی باشماق آنقدر وضع مناسبی ندارد که شغل‌های کثیری ایجاد کند و بار‌ها درخواست کرده ایم که درصدی از سود مرز باشماق را صرف ایجاد شغل و زیر ساخت‌های توسعه پایدار در مریوان و سروآباد بشود، اما هیچ اعتنایی نشده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: سهم ما از ۶ میلیارد دلار صادرات تنها نا امن شدن جاده‌های مان توسط تانکر‌های نفت کش و ترانزیت هاست که هر روزه خانواده‌ای را داغدار می‌کند. با این حجم از مشکلات معیشتی کوله بری که اجاره نشین است و چند بچه مدرسه‌ای دارد، که تنها راه کسب درآمدش کوله بری است؛ اما این تنها راه را نیز مسدود کرده اند.

این نماینده مجلس در ادامه نطق میان دستور خود عنوان کرد: اینجا اعلام می‌کنم و هشدار جدی می‌دهم که این شیوه برخورد با کوله بران و مظلومان عالم باید به زودی خاتمه یابد، زیرا ظلمی آشکار در حق آنان صورت می‌گیرد. وزیر کشور به جای پرداختن به مراسم مولودی خوانی همراه با استاندار و سایر مسئولین لطفا مشکل کوله بران مریوان و سروآباد را رفع کنید. بار‌ها رهبر معظلم انقلاب فرموده اند مقصود از مبارزه با قاچاق، کوله بری و کوله بران نیست.

مرادی با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه انتخابیه اینجانب وضعیت وخیم راه‌های روستایی است که در برخی مناطق هنوز جاده‌های زمان جنگ موجود است و اکثر راه‌های روستایی هنوز جاده‌های پر پیچ و خم و آسفالت نشده هستند؛ روزانه شاهد حوادث جان باختن، مسدوم شدن و آتش گرفتن تانکر‌ها در مسیر سنندج مریوان هستیم، سالانه ۳۶۵ نفر از مردم کردستان در این جاده‌ها فوت می‌شوند. وزیر راه و شهرسازی مردم انتظار دارند جاده ترانزیتی سنندج- مریوان افتتاح شود.

وی بیان داشت: یکی دیگر از مسائل مهم در شهرستان مریوان و سروآباد ساخت سد‌ها است، سد‌هایی که سال‌ها ساخته شده، اما مسائل حاشیه‌ای آن‌ها همچنان برقرار است، در بازدید‌هایی که از روستای رودبار با حضور مسئولین داشته ایم شاهد برقراری مشکلات ابتدایی در حاشیه سد‌ها بودیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از مسائل مهم در مریوان، که با تصمیمات اشتباه استانی به معضل تبدیل شده است وضعیت پسماند مریوان است. این مساله را باید با ایجاد کارخانه بازیافت حل کرد و نیازمند بودجه ویژه هستیم. تعیین محل‌های موقتی و آلوده کردن محیط زیست شهرستان راهکار اشتباهی است. مسؤولین استانی نمی‌تواند آن را حل کنند و اگر بنا بود رفع شود در این ۲ سال و تعهد چندین باره به مردم باید تا الان این معضل حل شده بود. لطفا به داد شهر توریستی مریوان برسید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مدارس مریوان و سروآباد ۶۰ درصد فرسودگی دارند که تا کنون برای بهسازی و رفع این معضل اقدامی نشده است از سوی دیگر تکلیف نیرو‌های متقاضیان حق التدریس و رفع مشکل نداشتن سندمالی در استخدام معلمان پیش دبستانی، حق التدریس‌ها و نهضتی‌ها در اولین فرصت ممکن باید تعیین شود، بسیاری از آنان به صورت دستی از سوی مدیران مدارس حقوق دریافت می‌کنند از وزیر می‌خواهم شخصاً به این مساله بپردازد و در اولین فرصت مشکل آنان را رفع کند.

فقر و یاس جوانان نایسر سنندج حادثه‌آفرین شده است

سیداحسن علوی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود نام و یاد شهداری گرانقدر اسلامی و امام شهدا را گرامی داشت و گفت: ماه ربیع اول و هفته اول یادآور میلاد آخرین رسول خدا و پیامبر صلح و دوستی است که به حقیقت ایامی پر فروغ برای عمل به سیره آن مقام آسمانی بوده و بی‌تردید هفته دولت که از یادگاران حضرت امام خمینی (ره) است، نماد پیام صلح و دوستی برای پیروان راستین و حقیقی دین و مکتب انسان‌ساز اسلام است.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، در ادامه میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت را به همه مسلمین جهان تبریک گفت.

وی تصریح کرد: طی روز‌های اخیر شاهد بودیم که متاسفانه بار دیگر به دلیل وقوع زلزله بخشی از ایران عزیزمان در آذربایجان شرقی، مردم دچار خسارت شدند و چند هموطن نیز جان خود را از دست دادند، جای دارد در اینجا با خانواده این عزیزان از طرف خود و مردم بزرگوار کردستان ابراز همدردی کنم و امیدوارم مسئولان با تمام توان به فکر جبران خسارت وارد شده باشند تا بخشی از آلام آن‌ها تسکین یابد.

علوی یادآور شد: فرصت را مغتنم می‌شمارم معطوف به رفتار‌ها و شعار‌های جنجال‌خیز در مسابقه فوتبال شهر تبریز که دو هفته قبل اتفاق افتاد، اعلام کنم، مردم کردستان هرگز بر یاد اقلیت وابسته به بیگانگان که پرچم کشور دیگری را بجای پرچم پر افتخار کشورمان برافراشته‌اند و شعار‌های ساختارشکنانه سر دادند به حساب مردم آذربایجان نمی‌نویسند، لذا تردیدی نیست گسیل گروه‌های امداد و سیل پیام‌های همدردی مردم کردستان و دیگر ایرانیان با هموطنان آذری موید این ادعاست.

وی خطاب به رییس جمهور، افزود: طبق اطلاع در ادامه بازدید‌های ادواریتان احتمالا عن قریب به استان کردستان هم سفر خواهید کرد پیشنهاد می‌کنم قبل از عزیمت به کردستان و دیدار با مردم رنج‌کشیده آن استان، مروری بر وعده‌های انتخاباتی و بازخوانی عملکرد دولت تدبیرو امید در کردستان را مدنظر قرار دهید، چنانچه استحضار دارید از همان ابتدای انتخابات ریاست جمهوری با دادن وعده‌های بسیار به مردم کشور به خصوص ملت کرد کوشیدید دل و رای آن‌ها را در دو انتخابات پیاپی به دست آورید.

علوی اظهار کرد: دادن وعده‌هایی، چون عملیاتی کردن منشور حقوق شهروندی، شایسته سالاری، افزایش استفاده از نخبگان، فارغ‌التحصیلان و گروه‌های مختلف مذهبی و قومی از جمله وعده‌های دولت تدبیر و امید بود، اکنون بعد از گذشت ۶ سال از این دولت و در حالی که در هر دو انتخابات رای کرد‌ها و اهل سنت کشور در پیروزی آقای روحانی نقش کلیدی و حیاتی ایفا کرد ملاحظه کنید چقدر از آن وعده‌ها عملیاتی شد.

وی افزود: چرا پس از ۶ سال دولت شما هنوز یک کرد اهل سنت در کابینه شما چه در قامت وزیر یا معاون رئیس جمهور حضور ندارد و اصولا چنین طیف و ایده‌ای اصلا از سوی شما و اعضای دولت مطرح نشد؟ چرا حتی در سطح پایین‌تر و در میان معاونان وزرا و مدیران کل کشور به این وعده‌ها عمل نکردید؟ ما طی این سال‌ها فقط یک معاون وزیر کرد آن هم در وزارتخانه غیراستراتژیک تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم که متاسفانه برغم عملکرد قابل قبول حضور وی را نیز برنتافت.

علوی عنوان کرد: چرا در سطح شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌‎های مختلف هیچ نشانه‌ای از وفای به وعده‌های رنگارنگ انتخاباتی شما دیده نشد، اما برعکس بسیاری از نزدیکان شما اعم از نزدیکان حزبی و باندی در منصب و گلوگاه بسیاری از مراکز اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و سیاستگذاری کشور حضور دارند؟

وی افزود: جناب آقای رییس جمهور واقعا این گونه خواستید اصل شایسته سالاری و استفاده از جوانان برومند، تحصیلکرده و خوش فکر را عملیاتی کنید؟ چرا با چنین رویکردی باعث یاس و ناامیدی این همه نیروی مخلص، وطن‌پرست و متخصص و تحصیلکرده شدید؟ چرا باید در استانی که بنده و ۵ نفر از دیگر نمایندگان بر آن نمایندگی می‌کنیم جوانان پر استعداد و خلاق نظیر نخبه ریاضی مریوان مجبور شود جلای وطن کند و آنگاه مشاهده کنیم وی برجسته‌ترین مدال جهانی را در زمینه ریاضی در کشور و دانشگاه خارجی باید کسب کند.

علوی گفت: چرا باید در ۶ سال اخیر تعداد جوانان تحصیلکرده کرد که به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری شرایط کار می‌بایست بیکار که چه عرض کنم بلکه برای کولبری به صد‌ها خطر تن دهند و هر روز تعداد بیشتری از فارغ‌التحصیلان ما با داشتن مدارج عالی حتی در سطح فوق لیسانس و دکترا از بهترین دانشگاه‌های کشور به کوره راه‌های پر خطر و کوهستان‌های صعب‌العبور اضافه شوند تا شاید لقمه نانی با هزاران مشقت و خطر و از دست دادن جان بر سر سفره خانواده بیاورند و آن‌ها که آهی ندارند تا با ناله سودا کنند ناگزیر و از فرط فقر و تنگ دستی در جایی، چون نایسر سنندج منطقه محروم و فراموش شده دست به خودکشی و حرکت انتحاری بزنند، کما اینکه در هفته گذشته متاسفانه ۶ جوان دست به چنین اقدامی زدند به راستی این تاوان اعتماد و صداقتی است که جوانان کرد باید بپردازند تا میخی بر تابوت باور مردم به عدالت شود.

وی بیان کرد: جناب آقای دکتر روحانی سوالات و چرا‌های بیشماری مطرح است که ساعت‌ها وقت می‌خواهد تا بازگو کنم، اما به دلیل ضیق وقت به آن‌ها نمی‌پردازم، به راستی وقت آن نرسیده به خود بیایید و حداقل در این دو سال باقی مانده از عمر دولتتان به بخشی از وعده‌های پرطمطراق عمل کنید. این مسئولیت شما است و نمی‌توانید از زیر آن شانه خالی کنید. شما باید به یک یک آحاد ملت پاسخگو باشید و ما نیز به عنوان نمایندگان مجلس قطعا قاطعانه‌تر از گذشته پیگیر مطالبات به حق مردم از جمله مردم شریف و صبور کردستان خواهیم بود.

علوی گفت: در پایان ناگزیرم از مباحثی، چون شاخص فلاکت و فقر چند بُعدی، عدم بهره‌مندی از سهم سرمایه‌گذاری خارجی، وضعیت نابسامان محیط کسب و کار، نرخ تورم و بیکاری و کاهش تسهیلات بانکی به نسبت بسیاری از استان‌های دیگر کشور و نامشخص بودن تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی بیشتر اداره‌های کردستان عبور کنم و آن را به زمان دیگر موکول کنم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در تذکر به وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اعتراض شدید مردم کردستان و انعکاس آن توسط رسانه‌های محلی در مورد وضعیت اسفناک آب شرب در غالب شهر‌های کردستان به قصه پر غصه‌ای تبدیل شده و هر روز موج جدیدی از اعتراض‌ها به گوش می‌رسد، شما در برابر سلامت آب شرب مردم مسئول هستید و این سوء مدیریت در شرکت آبفای شهر کردستان به هیچ وجه قابل تحمل نیست، لطفا در این مورد با تعجیل اقدام فرمایید.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین در تذکر به وزیر نفت تاکید کرد: عدم تامین مواد اولیه قیر، احتکار یا صادر کردن آن موجب کمبود شدید قیر و تعطیلی پروژه‌های راهسازی در کشور شده است، چرا فکری به حال این وضعیت نابسامان نمی‌کنید، آیا بهتر نیست بجای دلسوزی به حال کشور‌های همسایه به فکر داخل کشور باشید./۸۵۶/
ارسال نظرات