۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۲۷۰۳۴
آیت الله شب زنده دار:

راه سعادت و ارتقای معنوی برای همه انسان‌ها باز است

راه سعادت و ارتقای معنوی برای همه انسان‌ها باز است
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اهتمام انسان به تهذیب نفس و اخلاق گفت: خداوند متعال راه را برای همه باز گذاشته است و انسان می تواند در مسیر سعادت حرکت کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود در ادامه تبیین فرازهای دعای مکارم الاخلاق گفت: کبر به این معنا است که انسان خود را از دیگران برتر ببیند و تکبر یعنی انسان آثار این برتر دیدن را در رفتار خود بروز دهد.

وی افزود: حتی گاهی کار به جایی می رسد که کسی خود را از خداوند متعال و انبیا و اولیای الهی بالاتر می بیند که نشان دهنده جهل انسان است، مسأله کبر می تواند انسان را از مسیر حق خارج کند و به گمراهی بکشاند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان در طول زندگانی همواره در معرض خطر قرار دارد، اظهار داشت: انسان باید در زندگی مراقب اعمال و رفتار خود باشد تا بتواند سعادتمند وارد آخرت شود، اگر انسان به پایان کار توجه داشته باشد نمی تواند خود را از دیگران بالاتر ببیند.

وی ادامه داد: مسائل اخلاقی دارای مباحث بسیار عمیق و نیازمند استاد است که متأسفانه در این ابواب استاد کم داریم، علمای بزرگ اخلاق در جلسات اخلاقی گره ها را باز می کردند، حوزه های علمیه شیعه باید از نفوس طیبه پر باشد و  شیرینی حوزه و فقاهت به این است که همراه تزکیه نفس باشد.

آیت الله شب زنده دار یکی از راه های اتصاف به صفات نیک و مصون ماندن از صفات ناپسند را دعا و درخواست از درگاه الهی دانست و ابراز داشت: راه دیگر این است که انسان محاسبه عقلی کند و برای نفس خود استدلال عقلی انجام دهد؛ مانع شدن از خواسته های نفسانی سبب حرکت نفس در مسیر درست می شود.

وی عنوان کرد: برای از بین بردن صفت بدی مانند کبر باید به آثار نقطه مقابل آن یعنی فروتنی و تواضع پایبند باشیم، یکی از کسانی که از جوانی به فکر تهذیب نفس و کسب صفات نیک و خالی شدن از صفات ناپسند بود حضرت امام است که به شدت از خود مراقبت می کردند و اجازه نمی دادند که نفس مجالی پیدا کند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: علمای بزرگ ما مثل آیت الله بهاءالدینی به تهذیب نفس اهتمام داشتند و به مقامات عالی رسیدند، البته خداوند متعال راه را برای همه باز گذاشته است و انسان می تواند در مسیر سعادت حرکت کند.

محمد قمین
ارسال نظرات