۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۶۲۷۰۹۶
سخنگوی شورای نگهبان در مشهد:

هیئت های نظارت بر انتخابات تشکیل و ابلاغ آنها اعلام شده است

هیئت های نظارت بر انتخابات تشکیل و ابلاغ آنها اعلام شده است
کدخدایی در نشست خبری خود در مشهد به بیان گزارشی از جلسات و اعلام نظر شورا پرداخت و از تشکیل هیئت های نظارت بر انتخابات خبر داد و در پایان به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان که این بار در مشهد به واسطه برگزاری همایش هیئت های نظارت بر انتخابات شورای نگهبان برگزار شد به ارائه گزارشی از فعالیت های این نهاد و مطالبی پیرامون انتخابات و نظارت بر آن و سپس پاسخگویی به سوالات خبرنگاران از سوی کدخدایی گذشت.

کدخدایی به بیان ایراد شورای نگهبان قانون اساسی به طرح استفساریه بند(ه) تبصره (1) قانون بودجه سال 1398 کل کشور پرداخت و گفت: در جلسه یکم آبان چنین بیان شد که طرح مذکور تفسیر نیست و قانون گذاری جدید محسوب می شود که این مغایر با اصل73 قانون اساسی و نظریه تفسیری است.

وی همین نظریه مغایرت با اصل 73را از شورای نگهبان در مورد طرح استفساریه تبصره (1) ماده(13) قانون جامع کنترل  و مبارزه ملی با دخانیات نقل کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد بعدی به بیان طرح اصلاح مواد(1) و (10) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی پرداخت و گفت: در جلسه هفدهم مهرماه 98 چنین اعلام نظر شده که در ماده یک موضوع الحاق بند17 با عنایت به تفکیک احزاب سیاسی از انجمن، جمعیت، جامعه، کانون صنفی، و خانه ها و همچنین باتوجه به استثناهای مذکور در تبصره4، شمول احکام احزاب در موارد خارج ازاستثنائات نسبت به انجمن و سایز مجامع، واجد ابهام است بنابراین پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

وی در ادامه گفت: مقصود از استثناء شدن انجمن ها و سایر عناوین مذکور از بند الف تبصره 2 ماده 2، از این جهت که آیا مجوزی برای عدم پایبندی به موازین اسلامی است یا خیر، روشن نیست بنابراین پس اط رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

وی افزود: توسعه مواد مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام به انجمن های صنفی و سایر عناوین مذکور در مصوبه، مغایر با اصل 112 و نظر تفسیری 5318 شناخته شد.

کدخدایی پیرامون طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی گفت:  علارغم اصلاح آن، ایراد بند یک نظر سابق شورا همچنان پابرجاست به این دلیل که نیازهای دستگاه  های موضوع مصوبه در استخدام افراد لحاظ نشده است.

وی نسبت به طرح تشکیل وزارت بازرگانی گفت:  در جلسه 20 مهرماه 98  در تبصره یک انتقال وظایف مذکور در ماده یک قانون« تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی»  به وزارت خانه های ذیربط بدون تعیین دقیق وظایف هر یک از وزارت خانه ها مغایر اصول 85 و 133 قانون اساسی شناخته شد.

وی در ادامه نظرات شورا نسبت به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا و نیز لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان را بیان کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه از بررسی و اعلام نظر این نهاد نسبت به طرح ساماندهی صنعت خودرو، لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیر دولتی، طرح تنظیم برخی از مقررات مالی و اداری و پشتیبانی  وزارت آموزش و پرورش، طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و لایحه  تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی گفت.

وی پیرامون نظر شورای نگهبان نسبت به  لایحه اصلاح قانون ازدواج زنان خارجی با مردان ایرانی، لایحه دفاع از حقوق مردمی که به هر دلیل نمی توانند از وسائل الکترونیک استفاده کنند، لایحه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری مجارستان و طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزره دیدگان ناشی از آن نیز سخن گفت.

تشکیل هیئت مرکزی، استانی و شهرستانی نظارت بر انتخابات

کدخدایی در بخش دوم سخنان خویش از تشکیل هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و هیئت های استانی و شهرستان ها و ابلاغ احکام آنها خبر داد.

وی از تعامل تنگاتنگ با وزارت کشور در راستای برگزاری الکترونیکی انتخابات که مصوب مجلس و دارای محاسنی نظیر دقت و سرعت در شمارش آراء گفت و ضمن تاکید بر رفع اشکالات مربوط به امنیت رای مردم به حساسیت شورا نسبت به انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری اشاره کرد.

استانی شدن انتخابات پیش رو منتفی است/ حکم تخلف انتخاباتی در فضای مجازی

سخنگوی شورای نگهبان نسبت به استانی شدن انتخابات گفت: با توجه به اشکالاتی که شورای نگهبان گرفته و تا به حال از سوی مجلس اصلاحاتی صورت نگرفته، این موضوع برای این دوره منتفی است.

وی اجرای صحیح قانون اساسی و پاسداری از رای مردم را وظیفه  این نهاد دانست و از نقص قانون در حوزه تبلیغات گفت که بجز یک تعریف اولیه و بیان مواردی از ممنوعیت ها، نسبت به سایر موارد ساکت است.

وی تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی را همچون تخلف در واقعیت دانست و از نظارت بر آن خبر داد و در پایان از نیاز به آرامش و وحدت جمعی و ایجاد امید در مردم در آستانه انتخابات پیش رو گفت و پس از آن به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
اصلاح طلبها که خیلی وقته برای انتخابات دست بکار شدند قبلا هم بیشترین تخریب و سو استفاده رو از فضای مجازی بردند
شورای نگهبان چه برخوردی داشته 4 مورد نام ببرند با احکامشون و اجرای حکم تا بدونیم یکی رصد میکنه...
0
0