۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۶۲۷۸۱۳

خشونت‌طلبان مسیر اعتراضات مردمی را منحرف کردند

خشونت‌طلبان مسیر اعتراضات مردمی را منحرف کردند
برنامه اصلاح قیمت بنزین که بدون اطلاع قبلی و زمینه سازی لازم برای همراه سازی افکار عمومی اعلام و اجرایی شد، موجب ایجاد شوک در افکار عمومی، جریان‌های سیاسی، نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نگرانی ناشی از انفجار قیمت کالا و خدمات به دلیل افزایش سه برابری نرخ بنزین که بخش عمده آن حاصل ادراکی روانی است موجب شد که طبقات کمتر برخوردار با «احساس ناامنی» روبرو شده و برای اعلام نارضایتی خود دست به اعتراض خیابانی بزنند.

برخی واکنش‌های تند از سوی نمایندگان مجلس و رسانه‌ها در اعتراض به تصمیم اتخاذشده از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز موجب شد تا «احساس ناامنی» ایجادشده در اقشار کم‌ درآمد، تشدید شود.

مجموعه اعتراضات روز جمعه در برخی شهرها عمدتاً در چارچوب اعلام مسالمت‌آمیز نارضایتی نسبت به افزایش قیمت بنزین دنبال شد.

از غروب جمعه اما؛ با اوج‌گیری تحریکات رسانه‌های معاند و فعال‌شدن برخی سرشاخه‌های داخلی ضدانقلاب خارج‌نشین و حضور سازمان‌یافته آنان در مناطق مستعد تجمع اعتراضی، فعالیت‌های خشونت‌آمیز و تخریبی آغاز شد.

بیشترین اقدامات تخریبی شامل حمله به مراکز دولتی، بانک‌ها، اماکن عمومی و اموال مردم که همراه با غارت و آتش‌سوزی بود که از اوایل روز شنبه آغاز و روز یکشنبه با تعرض به مراکز نظامی و انتظامی ادامه یافت.

افزایش خشونت و ناامنی در مناطق مختلف، تیراندازی و حمله با سلاح سرد از داخل جمعیت به مردم، حمله به نیروهای انتظامی حافظ امنیت و به شهادت رساندن چند نفر از این عزیزان، موجب شد تا ماهیت ضد مردمی و جنایتکارانه عناصری که به دنبال سوء استفاده از اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم بودند به صورت کامل افشاشده و مردم معترض، صف خود را از آشوبگران جدا کنند.

حجم بالای تخریب سازمان‌دهی‌شده و حمله به مراکز خاص همراه با کور کردن دوربین‌های نظارتی از یک سو و پذیرش انجام این اقدامات از سوی گروهک نفاق و سلطنت‌طلب‌ها از سوی دیگر، نشان از یک سناریوی از پیش‌طراحی‌شده و هدفمند داشت که متأسفانه، هم مسیر اعتراض مردمی را منحرف کرد و هم خسارات مادی و جانی زیادی را موجب شد.

در این خصوص؛ تاکتیک کشته‌سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین بهانه‌های رو در رو قرار دادن مردم با نیروهای انتظامی و در نهایت حاکمیت از همان ابتدا به‌شدت دنبال شد به گونه‌ای که تعداد زیادی ازجان‌باختگان در اعتراضات اخیر، از پشت با چاقو، سنگ، میله آهنی یا تفنگ شکاری و بعضاً گلوله جنگی توسط آشوبگران کشته شده‌اند.

در این میان، جراحت تعداد قابل توجهی از مأموران انتظامی با سلاح‌های شکاری و جنگی یکی از موضوعات قابل تأمل در اعتراضات اخیر است که در گذشته سابقه نداشته است.

این اتفاقات در کنار حجم عمده دروغ‌پراکنی رسانه‌های رسمی و اکانت‌های ضدانقلاب در شبکه‌های اجتماعی از یک سو و اعلام حمایت علنی دشمنان نظام بویژه آمریکا از اغتشاشگران از سوی دیگر، بیانگر سناریوی خطرناکی است که دشمن زخم‌خورده از مقاومت ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌ها، برای ناامن‌کردن کشور و تداوم «فشار حداکثری» طراحی کرده بود تا با القاء «تصاعد بحران» در کشور، مردم را ناامید و نظام را مجبور به سازش کند، مسئله‌ای که برخلاف روایت دروغ آنان، با هوشیاری ملت در زمان کوتاهی خنثی شد.

بیان شب گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارآفرینان و تولیدکنندگان و تأکید بر این گزاره که «ما در عرصه جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زدیم؛ همین کارهای این چند روز کارهای امنیتی بود، مردمی که نبود»، نشان از تفاوت معنی دار طراحی اخیر دشمن برای لطمه‌زدن به امنیت کشور با رویکردهای گذشته دارد.

از این رو لازم است بازشناسی ماهیت چالش‌های کاملاً متفاوت اخیر، به عنوان اقدام ضروری و غیر قابل اجتناب با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر شکل‌گیری مجدد بحران‌های خسارت‌باری از این دست در دستور کار نهادهای ذیربط قرار گیرد.

منبع: نورنیوز

ارسال نظرات