نشست علمی «جایگاه قرآن کریم و نحوه نقش آفرینی آن در تمدن اسلامی» برگزار شد
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی، نشست علمی «جایگاه قرآن کریم و نحوه نقش آفرینی آن در تمدن اسلامی» با حضور جمعی از اساتید برجسته دانشگاههای ترکیه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
اساتید برجسته دانشگاههای ترکیه در ابتدای ورود به دانشگاه باقرالعلوم(ع) بر سر مزار شهدای گمنام حضور پیدا کرده و بعد از ادای احترام و قرائت فاتحه، از کتابخانه و بخشهای مختلف این دانشگاه بازید کردند.
در این نشست علمی، خیری قیرباش اغلو "عضو هیأت علمی دانشگاه الهیات آنکارا و مشاور سازمان دیانت ترکیه" از قرآن کریم به عنوان بنیان معارف اسلامی یاد کرد و اظهار داشت: تفکر نوین اسلامی با محوریت قرآن کریم و سیره، به عنوان راه حل اصلی تعصبات مذهبی است.
وی مدنیت اسلام را ضروری خواند و اظهار داشت: با جهانی سازی و انقلاب صنعتی در جهان غرب، الگویی جدید به جهان عرضه شد، بدین جهت باید در مفهوم مدنیت نه فقط به انسان بلکه به همه کائنات اهمیت داده شود.
* مسئولیت تمدن سازی بر عهده روشنفکران است
عضو هیأت علمی سابق دانشگاه محمد بن سعود عربستان و دانشگاه شریعت و مطالعات اسلامی قطر تصریح کرد: تحلیل تمدن اسلامی و اجرایی کردن آن نباید بر عهده حاکمان و رهبران سیاسی که وابسته به حکومت هستند، باشد، بلکه فقط روشنفکران میتوانند این وظیفه را بر عهده بگیرند که نسبت به خدا، تاریخ و جامعه مسئولیت دارند.
وی به الزامات تمدن سازی اسلامی اشاره کرد و افزود: آیا تمدن اسلامی فقط برای مسلمانانها است یا غیر مسلمانان را نیز شامل میشود؟ آیا تمدن اسلامی بر مبنای قرآن کریم است یا واقع نگرانه، منطقهای و بین المللی می باشد؟ آیا تمدن اسلامی مسئولیتی است که قصد داریم آن را بر قرآن تحمیل کنیم یا بر عهده امت اسلام است؟ قرآن همه چیز را در اختیار ما قرار نداده است، بنابراین باید به علوم جامعه شناسانه و نتایجی که علوم مختلف به آن رسیدهاند، توجه کرد؛ همچنین در پژوهشهای قرآنی به جای توجه کردن به تفاسیر کلاسیک، نتایج علوم مدرن مورد بررسی واقع شود.
در ادامه، حجتالاسلام والمسلمین سوزنچی "عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)" به جایگاه قرآن کریم و نقش آفرینی آن در تمدن اسلامی پرداخت و اظهار داشت: در تمدن غرب، محور فلسفه است، اما در تمدن اسلامی محور، قرآن کریم است و خداوند با قرآن کریم، برنامه زندگی بشر را معین فرموده است.
* قرآن کریم محور تمدن اسلامی و فلسفه، محور تمدن غرب است
وی گفت: در تمدن غرب، دین کنار رفت و انسانها جای خدا قرار گرفتند و اومانیسم شکل گرفت، یک عده انسان که با بافتههای ذهنی مدعی حل مشکلات جهان شدند، اما در تمدن اسلامی، خدا محور عالم است که جهان را آفریده است و خداوند از طریق قرآن با انسان سخن گفته است.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که ما بیش از این که در تمدن سازی به غرب نگاه کنیم، باید به دوره خودمان در تمدن اسلامی رجوع کنیم، تصریح کرد: در واقع تمدن اسلامی یک تمدن نص محور است، نه فلسفه محور؛ دورهای که قرآن محور همه امور و دانشها است و تسری اندیشههای توحیدی در جامعه محصول فلاسفه نیست، بلکه محصول قرآن است.
وی افزود: حتی فلسفه یونانی در مواجهه با تمدن اسلامی دچار تغییر و تحول بنیادین میشود، در صورتی که فلسفه یونانی، خدا محور نیست و مبدأ همه اشیاء را در درون آنها یا عناصر اربعه جستجو میکند.
حجتالاسلام والمسلمین سوزنچی با بیان این که در تمدن اسلامی، جهان فعل خدا و قرآن، کلام خداوند است، اظهار داشت: برای شناخت خدا باید جهان را شناخت؛ بنابراین، قرآن هدایتگر و محور همه علوم قرار میگیرد، اما در تمدن غربی، فلسفه محور می باشد و فیلسوف مدعی هدایتگری است.
حجتالاسلام والمسلمین سوزنچی با اشاره به این که در تمدن اسلامی، متن مقدس در دسترس مسلمانان قرار دارد که خطا در آن راه ندارد، اظهار داشت: پیشرفت علوم تجربی در تمدن اسلامی منافاتی با دین ندارد؛ فرضیهها در تمدن اسلامی خلاف نگاه قرآنی نیست و علم و دین، لازم و ملزوم همدیگر هستند.
* مسئولیت تمدن سازی بر عهده عالمان دینی و رهبران سیاسی است
وی علمای دینی همچون امام راحل را تمدن ساز دانست و خاطرنشان کرد: روشنفکران و سیاست بازانی که به میراث عظیم تمدن اسلامی واقف نیستند، نمیتوانند هدایتگر جامعه باشند، بلکه عالمان دینی و رهبران سیاسی که با پشتوانه تمدن اسلامی، هویت اسلامی را احیا کردند، میتوانند در این زمینه نقش آفرین بوده و هدایتگری سیاسی داشته باشند، همان گونه که در تمدن نوین اسلامی کسی نمیتواند نقش و جایگاه امام خمینی(ره) به عنوان یک عالم دینی که در عرصه سیاست وارد شده است را نادیده بگیرد./822/ج