۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۶۲۸۳۲۴
استاد حوزه و دانشگاه:

مشکل اصلی امروز طلاب ابهام در آینده طلبگی است

مشکل اصلی امروز طلاب ابهام در آینده طلبگی است
حجت الاسلام مهدیان ابهام در آینده طلبگی را مشکلی بزرگتر از بحث معیشت طلاب دانست و گفت: برای پیروزی بر مشکلات باید به فهم عمیق و به یک نظام اندیشه فکری در طلبگی برسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی مهدیان استاد حوزه و دانشگاه و رییس سایق خانه طلاب جوان در سومین کارگاه بینش طلبگی و الگوی تحصیل تمدن ساز که در مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) برگزار شد، در ارتباط با ضرورت نظام اندیشه، چیستی نظام اندیشه و روش نظام اندیشه اظهار داشت: قدرت تحلیل که نباشد انتخاب نیست، راهبردی نمی توانیم بدهیم و آینده زندگی خود را نمی توانیم مشخص کنیم.

وی با بیان این که بالاترین مشکل طلاب امروزه ابهام در آینده طلبگی است، گفت: این مسأله حتی بیشتر از مشکل معیشت گریبانگیر طلاب شده است.

حجت الاسلام مهدیان اطاعت گری محض را یکی از آفات طلبگی برشمرد و گفت: یکی از آفات این است که چون طرف تابع است اندیشه را کنار میگذارد چون آن فرد ظاهر مقدسی دارد که جهل است؛ نداشتن تحلیل ما را گیج می کند و اگر حتی رهبری شویم درست هدایت نمی شویم چون نمی فهمیم که رهبر می خواهد چه کند.

وی با بیان این که رشد ولایت در انسان نزدیک شدن به افق نگاه ولایت است نه صرف اطاعت، ابراز داشت: خداوند درقرآن کریم در آیه نفر، فهم عمیق دین را از هرکسی خواسته است؛ فهم عمیق طلبگی نیست مقدمه طلبگی است، طلبگی رشد نیست بلکه رشد لازمه طلبگی است.

پ/مشکل اصلی امروز طلاب ابهام در آینده طلبگی است

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: آیه نفر می خواهد فهم ما را از عالم درست کند والا انذار و تفقه که وظیفه همه است؛ امام میفرماید هویت طلبه به هویت امام و نبی ربط دارد آن نکته ای که طلبه را از بقیه جدا میند در آیه نفر این است که طلبه ها رجوع به قوم خود می کنند و امام را به مردم متصل میکنند.

وی فقه را یکی از ابعاد دین دانست و یادآور شد: چون فقاهت به مثابه یک موضوع، مصلح رفتار ظاهری انسان است امت فقاهت نیز به مثابه یک روش است، پس برای کارکرد اجتماعی به قدرت تحلیل نیاز داریم همچنین برای رهبری کردن و رهبری شدن اما این  قدرت تحلیل در حوزه تدریس نمی شود.

رییس سابق خانه طلاب جوان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم شکل نظام اندیشه فکری در طلاب و فضلای حوزه های علمیه، گفت: نظام اندیشه نگاه کلان و کل به امور است که با این نظام دید ما جامع می‌شود؛ ویژگی دوم نظام اندیشه، ارتباط فهمی است. با این تعریف نسبت مسائل معلوم می شود اما جواب سوال دوم که چگونه بدست میآید این است که طلبه ابتدا باید رویکرد خود را  بداند و بعد با کتاب آشنا باشد و بعد از اساتید بهره گیرد.

وی تصریح کرد: مباحثه روش بسیار پیشرفته علمی است و تمرین آن بسیار به قدرت تحلیل کمک می کند چون قدرت جمع بندی کلاس را به ما یاد می دهد، اما از منابع این بحث اولین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی از مقام معظم رهبری است و کتب شهید مطهری و شهید بهشتی و آقای مصباح و کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام راحل نیز در این راه کمک شایانی می‌کند./1330/ج

ارسال نظرات