۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۲۸۳۷۰
حجت الاسلام موسوی زاده خبر داد؛

تدوین طرح جدید پژوهشی و هدایت تحصیلی برای طلاب سطح ۳ سفیران هدایت

تدوین طرح جدید پژوهشی و هدایت تحصیلی برای طلاب سطح ۳ سفیران هدایت
مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ولی عصر (عج) اهواز از تدوین طرح جدید پژوهشی و هدایت تحصیلی برای طلاب و فضلای سطح ۳ سفیران هدایت خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، مدرسه سفیران هدایت ولی عصر (عج) اهواز، همواره در پرورش طلاب و علمای فاضل از متد‌ها و ابزار‌های نوین آموزشی و پژوهشی بهره برده و با تشکیل هیأت اندیشه ورز، ضمن ارتقای سطح آموزشی طلاب، اقدام به تدوین طرح جدید پژوهشی و هدایت تحصیلی برای طلاب و فضلای سطح ۳ سفیران هدایت نموده است، برای اطلاع از جزئیات طرح مذکور، گفت و گویی را با حجت الاسلام سید جعفر موسوی زاده، مدیر مدرسه انجام دادیم که به شرح ذیل خدمت علاقه‌مندان عرضه می‌گردد.

رسا ـ در صورت امکان در مورد پشتوانه علمی تدوین طرح جدید پژوهشی و هدایت تحصیلی توضیحاتی بیان کنید؟

این طرح متشکل از مبانی، اهداف، اصول و برنامه‌های  پژوهشی است، لازم است تاکید شود تمام مبانی این طرح برگرفته از توصیه‌های رهبر انقلاب امام خامنه‌ای (دام ظله العالی) در راستای تحول حوزه علمیه می‌باشد. البته تمام اهداف و اصول و برنامه‌ها مبتنی بر همان مبانی حضرت آقا می‌باشد که توضیح بیشتر آن‌ها خواهد آمد. این کار در حقیقت توسط هیئت اندیشه ورز حوزه که متشکل از مدیر یا جانشین مدرسه، سه تن از اساتید معاون سطح سه و معاون پژوهش می‌باشد.

رسا ـ اهداف و وظایف هیئت اندیشه ورز مدرسه کدام است؟

 از اهم اهداف و وظایف این هیئت اندیشه ورز، نظارت بر کیفیت اجرای دروس، تدوین و تولید منابع علمی و متون درسی و کمک‌درسی مورد نیاز در سطح ۳ سفیران، ارائه طرح‌های پژوهشی جدید و بروز رسانی طرح‌های فعلی و نظارت بر حسن اجرای آنها، نظارت بر عملکرد اساتید و بازدهی روش تدریس و آموزش آنان است.

رسا ـ لطفا چند مورد از همان مبانی که رهبر انقلاب در باب تحول حوزه مد نظر دارند و در طرح مورد توجه قرار گرفتند، را بیان کنید؟

برای نمونه رهبرانقلاب تاکید بر کار گروهی علمی دارند، معظم له می‌گویند یکی از عیوب کار ما اهل حوزه، همیشه انفرادی کار کردن است؛ از این رو ما سعی کردیم در طرح این نقیصه بزرگ را در فضای حوزه خودمان برطرف کنیم. مورد دیگر آن است که حضرت آقا می‌گویند تحول در حوزه، لازم بلکه حتمی است، اما باید این تحول مدیریت و باید توجه شود که مایه‏ علمی رقیق نشود.

رساـ بیان کردید که اهداف و اصول خاص طرح را مبتنی بر مبانی رهبرانقلاب تعریف کردید، لطفا توضیح بیشتری بدهید؟

از اهم اهداف این طرح می‌توان به هدایت علمی و تربیتی در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر انقلابی ماندن حوزه علمیه، ارتقاء توان تحقیق و پژوهش در حد تحلیل و فهم و تدریس دروس حوزه، استعداد سنجی طلاب جهت هدایت در مسیر نیاز‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، گسترش میز‌های مذاکره علمی و کرسی‌های آزاد اندیشی جهت احیاء روح تحقیق و پژوهش در طلاب، ایجاد بستر و پی ریزی مقدمات راه اندازی مجلات تخصصی در عرصه علمی و تبلیغی توسط این مدرسه علمیه که از سفارشات مهم مقام عظمای ولایت به حوزویان بوده است، اشاره کرد.

اما در مورد سیاست‌های طرح و به عبارت دیگر اصول طرح می‌توان به چند مورد از قبیل تاکید بر آزادی طلبه در انتخاب موضوع و روش تحقیق در این طرح که از کارآمدترین روش‌های تعلیم وتعلم است، اشاره کرد.

همچنین توجه به دروس کاربردی در کنار دروس پایه، تاکید بر سنت‌های اصیل حوزوی از جمله مشورت با اساتید مجرب و مباحثه‌های طلبگی درسی و مراجعه به منابع اولیه، محوریت فعالیت طلبه پژوهش گر و صرفا هدایت و راهنمایی استاد در تمام برنامه‌های طرح، تعریف خروجی‌های عینی و مسیر مشخص برای مجریان طرح اعم اساتید و طلاب، حمایت همه جانبه از فعالان طرح چه در سطح اساتید و چه طلاب در راستای ایجاد تسهیلات و تمهیدات بیشتر در ترقی علمی و معنوی، معادل سازی بعضی از نمرات تعریف شده در نظام آموزشی متناسب با موفقیت هر طلبه در پژوهش، اجتناب از ارزیابی با روش‌های مرسوم مثل حضور و غیاب و امتحان کتبی و شفاهی و تاکید بر انگیزه بخشی طلاب برای تلاش علمی و ارائه کار علمی توسط طلاب در فضای اختیاری و داوطلبانه که خود ملاک حضور مفید خواهد بود، دیگر اصول طرح جدید پژوهشی و هدایت تحصیلی هستند.

رسا ـ در صورت امکان خلاصه‌ای از برنامه‌های طرح و روش‌های رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در طرح را ذکر کنید؟

برنامه‌های طرح در سه بخش پژوهشی، مهارتی و عمومی خلاصه می‌شوند، بخش پژوهشی خود بر اساس دو محور کلی است در محور اول که پیرامون مشاورات فقه اصول فلسفه می‌باشد؛ تقویت مهارت استخراج مطلب از متون، افزایش نشاط علمی و درسی طلاب مدرسه، رفع اشکالات باقی مانده از کلاس درس ۴، تثبیت مطالب خوانده شده و تمرین نگارش جزوه علمی از اهداف اصلی مشاورات هستند.

در محور دوم بخش پژوهشی که پیرامون دروس تکمیلی است از آنجایی که در سیستم فعلی آموزش حوزه‌های علمیه فقدان مجموعه‌ای از دروس که هم در جنبه تبلیغی و هم رشد علمی طلاب ضروری است کاملا احساس می‌شود؛ بنابراین برای رفع این نقیصه اقدام به برگزاری کلاس‌هایی در راستای تکمیل آموزش‌های طلبه کردیم.

یکی از این دروس فقه مقارن است که از ابعاد گوناگون و اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و در تقویت نیروی استنباط،  ایجاد و تقویت اتّحاد و همبستگی میان مذاهب اسلامی و آشنایی فراگیران با علل اختلاف‏ها و راه‏های تقریب در برداشت‏ها در عرصه فقه و اصول و دروس دیگری بکار برده می‌شود.

رسا ـ همه برنامه‌ها به نوعی با نگاه بدیع تدوین شده، اما خواستیم جالب‌ترین برنامه را ذکر نمایید؟

برنامه‌ها بسیار زیاد هستند و در سوال پیشین صرفا اشاره‌ای به آن‌ها شد، اما شاید یکی از مفیدترین و جالب‌ترین برنامه برگزاری مشاوره تمهید درس خارج ویژه پایه ۹ و ۱۰ باشد. دیده می‌شود بسیاری از نظریاتی که در باب علم فقه و اصول در درس خارج مطرح می‌شود معمولا در دوره سطح به آن‌ها پرداخته نمی‌شود و به واقع نوعی گسستگی بین دوره سطح و دوره خارج وجود دارد؛ از این رو به منظور رفع این خلاء مشاوره درس کفایه برقرار خواهد شد که محور کار فهم متن کفایه و آشنایی با آرای امام خمینی (ره)، مرحوم آیت الله خویی و شهید صدر خواهد بود. هدف اصلی از اجرای مشاوره تمهید درس خارج ایجاد آمادگی و زمینه فهم بهتر و تسریع در نیل به غایت درس خارج که همان اجتهاد است، می‌باشد.

رسا ـ در پایان اگر نکته و سخنی پیرامون طرح دارید، ممنون می‌شوم بیان کنید؟

در این طرح علاوه بر مطالب گفته شده از برنامه‌های مهارتی و عمومی غافل نشدیم مثلا در  بخش دوم (آموزشی، مهارتی)  ان شاء الله برگزاری کارگاه‌هایی از قبیل شیوه صحیح تقریر نویسی، شیوه تحصیل در سطح عالی، شیوه تحصیل درس خارج، وورد و استفاده نرم افزار‌های نور، موضوع شناسی مسائل مستحدثه، آموزش زبان تخصصی «عربی، اسپانیولی، انگلیسی» در دستور کار معاونت پژوهش قرار گرفته است.

در بخش سوم (عمومی)، نشست‌های علمی و معرفتی با موضوعات آشنایی با فقه‌های مضاف، چرا فلسفه بخوانیم؟، آشنایی با فلسفه‌های مضاف، حوزه انقلابی، تبیین مبانی اندیشه‌های امامین انقلاب و بیانیه گام دوم، برنامه طرح مطالعاتی کتب استاد شهید مطهری (ره)، اردوی علمی و دیدار با علمای مطرح انقلابی در دستور کار معاونت پژوهش قرار دارد./۹۴۵۶/ت210/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات