۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۲۸۳۷۵
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در نشست خبری:

همایش ملی فلسفه فقه نظام در قم برگزار می شود

همایش ملی فلسفه فقه نظام در قم برگزار می شود
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی از برگزاری همایش ملی فلسفه فقه نظام با حضور جمعی از اندیشمندان حوزوی در شهر مقدس قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در نشست خبری همایش ملی فلسفه فقه نظام که با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به چیستی و چرایی فلسفه فقه نظام گفت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالگرد روز جهانی فلسفه بحث فلسفه های مضاف را مورد بررسی قرار می دهد.

دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام  ادامه داد: فلسفه مضاف رویکرد پیش ازعلمی است یعنی هر دانشی دارای چیستی، گستره کارکرد و موارد تأثیر گذار در دانش است؛ اگر مفهوم شناسی علمی را تغییر دهید، کارکرد علم نیز تغییر می کند بنابراین دانش ها به مسائل دانش خود می پردازند فارغ از این که چه پاسخی می خواهد بدهد و رویکرد پیشادانشی پاسخ به حل آن مسأله است.

رییس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: فقه، پیش از انقلاب به دلیل این که نظامی مبتنی بر فقه وجود نداشت، فقط مسؤولیت پاسخ به نیازهای فردی مؤمنان را برعهده داشت یا نهایتا معاملات در سطح خرد را پاسخ می داد اما پس از انقلاب، فقه متصدی اداره کشور شده و نرم ا فزار اداره کشور براساس فقه شیعه رقم خورده است.

وی با بیان این که پس از انقلاب عنوان فقه حکومتی بسیار مطرح می شود، اظهار کرد: امروزه فقه می خواهد حکومت را اداره کند به صورتی که این حکومت بتواند کارا اداره شود و مسائل نظام را به سمت جلو حرکت دهد، می توان گفت بیش از 20 سال از مطرح شدن فقه حکومتی می گذرد اما امروزه بحث جدی تر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی ادامه داد: فقه حکومتی می تواند رویکردهای متفاوتی داشته باشد به عبارت دیگر می تواند براساس نگاه ها متفاوت شود؛ فقه نظام می خواهد بین فقه مصطلح غیر حکومتی و فقه حکومتی رابطه ایجاد کند یعنی می خواهد بیان کند این نظام اعم از معرفتی و عینی، باید نظام کلان در نظر گرفته شود و در کنار این کلان نظام، خرده نظام قرار گیرد تا مسائل مختلف نظام عینی را پاسخ دهند.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد نمی توان به گونه ای عمل کرد اما در حوزه فرهنگ به گونه ای دیگر بلکه باید کل مجموعه را لحاظ کرد و براساس آن رویکرد اجرای حکومت داشت به عبارت دیگر نظام کلان، دارای خرده نظام های اقتصادی، فرهنگی، امنتیی، قضایی و عبادی است و هرکدام از این خرده نظام ها باید بتوانند کل را پوشش دهند ونسبت به یکدیگر حرکت کنند یعنی اگر نظام سیاسی یا فرهنگی مناسب باشد اما نظام اقتصادی کارآمد نباشد این نظام، یک نظام کارآمد نخواهد بود.

دبیرعلمی همایش ملی فلسفه فقه نظام خاطرنشان کرد: فقه نظام می خواهد مباحث پیشینی را لحاظ کند یا این که ادله و تراثی برای فقه نظام وجود دارد؟ انتظارات، گستره، روش شناسی چیست؟ نسبت هرکدام از خرده نظام ها با نظام کلان چیست؟ به عبارت دیگر دغدغه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این است که آیا از فقه به مثابه موجود زنده کارامد می توان برای اداره مطلوب جامعه اسلامی استفاده کرد؟ بنابراین همایش فلسفه فقه نظام می خواهد این موارد را پوشش دهد.

وی در زمینه زمان و مکان برگزاری همایش ملی فلسفه فقه نظام گفت: این همایش چهارشنبه ششم آذرماه پس از نماز مغرب و عشاء در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی واقع در خیابان 15 خرداد جنب حسینیه شهدا برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی ادامه داد: سخنرانان همایش ملی فلسفه فقه نظام آیات رشاد، اراکی و علیدوست هستند؛ همچنین در این همایش منشوری در زمینه فقه نظام که شامل چکیده مقالات، درس گفتارهای فلسفه فقه نظام، فقه سیاسی و درس گفتارهای بیان شده در تهران است، رونمایی می شود.

وی با اشاره به زمان فراخوان مقاله در همایش ملی فلسفه فقه نظام اظهار کرد: در زمینه این همایش در یک ماه گذشته فراخوان اعلام شده که تاکنون هشت مقاله کامل و 17 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است اما به دلیل برگزاری همایش فلسفه فقه نظام به صورت گسترده در خردادماه سال آینده علاقه مندان می توانند مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند./1324/ج

 

تعداد بازدید : 11
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 7
مصطفی رستمی
ارسال نظرات