۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۲۹۰۹۴

گزارشی از معرفی جلسات دروس اخلاق شهر تهران

گزارشی از معرفی جلسات دروس اخلاق شهر تهران
شرکت و حضور در درس اخلاق همواره مورد سفارش بزرگان و علمای دین اسلام بوده است؛ همواره در شهر تهران جلسات مختلفی برگزار می‌شود که در این گزارش به معرفی آنان پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری رسا، شرکت و حضور در درس اخلاق همواره مورد سفارش بزرگان و علمای دین اسلام بوده است تا انسان در این جلسات پرورش یابد و تربیت شود. آیت الله مظاهری معتقد است: «درس اخلاق باید در حوزه، دانشگاه و میان مردم چشمگیر باشد زیرا اگر کارها رنگ اخلاقی نداشته باشد، تاریک و پربرکت نیست لذا درس اخلاق برای همه واجب است به‌ویژه برای حوزویان و مناسب است درس اخلاق مانند فقه و اصول یه وقتی داشته باشد. یک نظم و وقتی داشته باشد. درس اخلاق از نظر من بالاترین دروس است اما میان مردم کم‌رنگ‌ترین است.»

در این گزارش بنا داریم به معرفی جلسات درس اخلاق مطرح در تهران بپردازیم:


درس اخلاق آیت‌الله سید محمد ضیاء آبادی

آیت‌الله ضیاء آبادی متولد سال ۱۳۰۷ و از چهره‌های ارزشمند و مفسر و از علمای برجسته و خطبای نامدار و دانشمند عصر حاضر است. آیت الله سید محمد ضیاءآبادی از محضر اساتیدی همچون آیت‌الله سید محمدباقر سلطانی طباطبایی، آیت‌الله سدهی اصفهانی، آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی کشب فیض کرده است. آیت الله ضیاءآبادی در سال ۱۳۴۰هـ ش و بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی به تهران مهاجرت کرد و بیش از ۴۰ سال است که در این شهر مشغول خدمات علمی و فرهنگی است.

جلسه درس اخلاق وی دوشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد حضرت علی بن حسین علیه السلام دربند برگزار می‌شود. او در این مسجد هر شب اقامه نماز جماعت دارد.


درس اخلاق آیت‌الله محمد علی جاودان

آیت‌الله جاودان، متولد ۱۳۲۴ هجری شمسی، نوه مرحوم شیخ مرتضی زاهد از علمای سابق شهر تهران است که عمری با زهد و تقوا زندگی کرد. محل سکونت او هم اکنون طبقه فوقانی حسینیه‌ای است که قبلاً خانه مرحوم شیخ مرتضی بوده و اکنون هم آن حسینیه بنام همان مرحوم است.

استاد جاودان در فقه از محضر اساتیدی چون آقایان مجتبی تهرانی و محمد تقی شریعتمدار و در فلسفه از محضر آیت‌الله مصطفوی و شیخ مهدی حائری یزدی بهره برده‌ است و به گفته خود، تمام عمرش جز سالی که به بیماری سپری شد، مشغول درس و مباحثه بوده است. اما اساتید اصلی ایشان که آقای جاودان به شاگردی آنان مشهور است، یکی مرحوم آیت‌الله حق‌شناس بود که علاوه بر درس اصول فقه، از ایشان اخلاق و معنویت آموخت و یکی مرحوم علامه سید مرتضی عسکری بود که در مباحث اعتقادی و نیز تاریخ اسلام از محضر ایشان فراوان استفاده کرد.

جلسه درس اخلاق وی چهارشنبه‌ها از نماز مغرب و عشاء در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد واقع در خیابان مصطفی خمینی، پایین‌تر از چهارراه سیروس، کوچه بالاگر برگزار می‌شود.


درس اخلاق آیت الله سید علی اصغر هاشمی علیا

آیت‌الله هاشمی‌علیا در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی متولد شد. سیدعلی اصغر، با اقامت پانزده ساله‌اش در شهر قم، نزد اساتیدی چون آیات عظام بروجردی، گلپایگانی، لاریجانی، محقق داماد، اراکی، امام خمینی و علامه طباطبایی (رحمة الله علیهم) تلمذ کرده و کم کم به حسب نیاز زادگاه مادری‌اش، به تهران باز می‌گردد. مهم‌ترین خدمت او در عرصه ترویج علم و دانش، تأسیس حوزه علمیه در چیذر بود.

جلسه درس اخلاق وی، چهارشنبه‌ها صبح حوزه علمیه قائم چیذر واقع در شریعتی، خیابان برادران سلیمانی (حکمت)، پائین تر از میدان چیذر(میدان اندرزگو) برگزار می‌شود و در مسجد قائم واقع در چیذر نیز اقامه نماز جماعت دارد.


درس اخلاق آیت‌الله کاظم صدیقی

آیت‌الله صدیقی متولد ۱۳۳۰ هجری شمسی در زنجان است و هم‌اکنون امام جمعه موقت تهران، مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام خمینی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و ... است. صدیقی در سال ۱۳۴۲ همزمان با نهضت امام خمینی (ره) به قم رفت و در مدرسه علمیه حقانی به عنوان طلبه تحصیلات دینی خود را آغاز کرد. صدیقی دروس مقدمات را در نزد حضرات آیات ابوالقاسم خزعلی، احمد جنتی، حسن حسن‌زاده آملی، مهدی حائری تهرانی، محمد مفتح، محمد محمدی گیلانی و محسن حرم پناهی به پایان رساند و دروس سطح را از محضر بزرگانی چون محمد مؤمن قمی، میرزا علی احمدی میانجی، علی مشکینی، محمد محمدی گیلانی استفاده کرد.

وی دروس خارج فقه و اصول فقه را از حضرات آیات مرتضی حائری یزدی، سیدموسی شبیری زنجانی و حسین وحید خراسانی بهره برد. او فلسفه اسلامی را نزد عبدالله جوادی آملی، محمدتقی مصباح یزدی ویحیی انصاری شیرازی آموخت و فلسفه غرب را نزد شهید سید محمد حسین بهشتی و دکتر احمداحمدی فرا گرفت.

همچنین از بزرگان عرفان اسلامی مانند سید رضا بهاء الدینی، محمد تقی بهجت، سید عبدالکریم کشمیری و دیگران، بهره برده‌است.

جلسه درس اخلاق وی، دوشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع اُزگل برگزار می‌شود.


درس اخلاق آیت‌الله محسن حبیبی

آیت الله حبیبی متولد سال ۱۳۱۷ است. وی پس از اتمام دوره متوسطه، وارد حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی شد و تا پایان سطح دروس حوزه، در این مدرسه به تحصیل مشغول شد. سپس برای ادامه تحصیلات و شرکت در دروس خارج فقه و اصول از محضر اساتیدی همچون آیات عظام: خوانساری، فلسفی، میرزا آقای شیرازی، سیدهاشم حسینی تهرانی، سیدمحمدضیاءآبادی و... بهره جست و با پایان تحصیلات به تهران بازگشته و درمدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس وتربیت طلاب علوم دینی مشغول شد. پس از ارتحال آیت الله مجتهدی تهرانی، آیت‌الله حبیبی به جانشینی ایشان به عنوان مسئول مدرسه علمیه مجتهدی مشغول فعالیت است.
جلسه درس اخلاق وی، شنبه‌ها ساعت ۱۱ صبح در حوزه علمیه مرحوم آیت الله مجتهدی واقع در میدان قیام، خیابان مولوی، کوچه شهید موسوی کیانی، کوچه مسجد آقا است.


درس اخلاق آیت‌الله علیرضا تقوایی
آیت الله علیرضا تقوایی در سال ۱۳۴۰ در اراک به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۵ به تهران مهاجرت و همان جا دیپلم ریاضی فیزیک را اخذ کرد. سپس قسمت اعظم تحصیلات حوزوی را در تهران و بعضی را در قم گذراند.

حضرات آیات سید جواد حسینی، قبله ای، اعتمادی، وجدانی و… از اساتید مهم سطح یک و دو وی بود. وی در مدارس علمیه شیخ عبدالحسین، آیت الله مجتهدی، حوزه شهید بهشتی، مدینه العلم آیت الله العظمی خویی در قم تحصیل کرده است. وی دروس خارج را نزد اساتید عظامی چون: حضرت آیت الله غلامرضا رضوانی، حضرت آیت الله جعفری اراکی و حضرت آیت الله مهدوی کنی گذرانده است.

جلسه درس اخلاق وی، چهارشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد باب‌الحوائج(ع ) واقع در لویزان، خیابان شهید شعبانلو برگزار می‌شود.


درس اخلاق آیت‌الله عباس اخوان

جلسه درس اخلاق وی، سه شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد الهادی علیه السلام واقع در خیابان جیحون، خیابان مالک اشتر برگزار می‌شود.


درس اخلاق آیت‌الله مهدی احدی

آیت الله احدی متولد سال ۱۳۴۱ است. وی درسال ۱۳۵۳، مهدی وارد حوزه علیمه قم می‌شود. از همان سال با اساتید بزرگوارش همچون حضرات آیات مرحومین محمد تقی بهجت، رضا بهاءالدینی، میرزا هاشم آملی، سید محمدرضا گلپایگانی، فاضل لنکرانی، علامه افغانی، اشتهاردی و بزرگانی همچون علامه انصاری شیرازی، علامه حسن زاده آملی ، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، جوادی آملی و سید محمد هاشمی شاهرودی آشنا می شود و از محضر آنان کسب فیض می‌کند.

جلسه درس اخلاق وی،‌جمعه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در خیابان رحمانی شمالی، تقاطع آزادگان، کوچه شهید خلفی برگزار می‌شود.


درس اخلاق آیت‌الله محمد باقر تحریری

آیت‌الله تحریری متولد سال ۱۳۳۴ و هم‌اکنون تولیت مدرسه علمیه مروی است. محمدباقر تحریری در میان تحصیلات دبیرستان به واسطه تربیت پدرش در سال ۱۳۴۸ به وادی تحصیل علوم دینی و مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی وارد شد. از استادانی چون احمد مجتهدی تهرانی، ابوالقاسم فلسفی و علی جاودان، جواد کربلایی و جلسات سید هاشم حسینی تهرانی استفاده کرد.

درسال ۱۳۵۲ تحصیلات عالی را در قم،‌ در مدرسه حجتیه و سپس مدرسه مرعشی نجفی ادامه داد. در فقه و اصول از علما و مراجعی چون محمدتقی بهجت، حسین مظاهری اصفهانی و علوی گرگانی و در خارج اصول از: محمد فاضل لنکرانی، سید محمد روحانی و میرزا جواد تبریزی و در خارج فقه از محمدتقی بهجت بهره برد. وی در فلسفه و عرفان از علمایی چون محمد محمدی گیلانی، محمدعلی گرامی، محمدتقی مصباح یزدی، عبدالله جوادی آملی و حسن حسن‌زاده آملی بهره برد.

جلسه درس اخلاق وی، جمعه‌ها ۱۰ صبح در مدرسه علمیه معیر واقع در میدان محمدیه، خیابان خیام شمالی، کوچه مهدویان احدی برگزار می‌شود.


درس اخلاق حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق

سید عباس موسوی مطلق متولد سال ۱۳۵۵ در لرستان است. وی پس از گذراندن دوره ادبیات در دروس لمعه آیت الله اشتهاردی حاضر شد و سپس دروس بعدی رسائل و مکاسب را در درس «آیت الله اشتهاردی» و «آیت الله فقیهی» و کفایه را از «آیت الله موسوی تهرانی» و درس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آقایان: «بهجت»، «وحید خراسانی»، «مبشر کاشانی» و «علوی بروجردی» گذراند. تفسیر را در محضر «حضرت آیت الله جوادی آملی» و اخلاق و عرفان را نزد «آیت الله حاج شیخ عبدالقائم شوشتری» گذراند. وی همچنین از اساتیدی همچون حضرات آیات عظام سیدعبدالکریم کشمیری، حاج اسماعیل دولابی، شیخ حسین جمالی، سید ابوالفضل میرنظامی، سید محمد مهدی لنگرودی، شیخ محمد تقی انصاری همدانی و شیخ اسدالله طیاره کسب فیض کرده است.

جلسه درس اخلاق وی، دوشنبه‌ها نیمه اول سال از نماز مغرب و نیمه دوم سال از ساعت ۲۰ در خیابان شریعتی، پایین تر از مترو شریعتی به سمت میرداماد، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۱۷۴ برگزار می‌شود.


درس اخلاق حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی

آقا تهرانی متولد ۱۳۳۶ است. وی در حوزه علاوه بر فقه و اصول، تفسیر قرآن را از اساتیدی همچون خزعلی، جوادی آملی و مصباح یزدی فرا گرفت و فلسفه را نیز نزد مصباح یزدی، و شرح تجرید در کلام را نزد طه کافی فراگرفت. وی خارج فقه را از اساتیدی همچون محمد تقی بهجت و حسین مظاهری بهره برد. همچنین از صافی اصفهانی، کشمیری، پهلوانی و فاضل کوهانی بهره‌ها برد.

جلسه درس اخلاق وی، چهارشنبه ها (یک هفته درمیان) در مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


درس اخلاق حجت‌الاسلام سیدعلی نقی طباطبایی

جلسه درس اخلاق وی، چهارشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام واقع در میدان المپیک، خیابان ساحلی برگزار می‌شود.


آیت الله حامد وفسی

آیت الله وفسی در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی، در تهران متولد شد. از مبرّز ترین اساتید وی، می‌توان حضرت آیت الله احمد بهشتی را نام برد. با اتمام تحصیلاتِ دانشگاهی در سال ۱۳۶۸، به حوزه علمیّه حضرت آیت الله العظمی رشاد زنجانی (ره)، رفت و به مدّت بیست سال، از محضر مرحوم آیت الله حاج افخم رضایی (ره)، کسب فیض کرد.

جلسه درس اخلاق وی، سه شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد پنج تن آل عبا واقع در خیابان ابوذر، خیابان عباسی جنوبی، کوچه ذوالفقاری برگزار می‌شود.


درس اخلاق حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی

جلسه درس اخلاق وی، شب‌های جمعه (پنجشنبه شب) ساعت ۲۱ در امامزاده اسماعیل علیه السلام واقع در خیابان شهید مصطفی خمینی (ره)، نرسیده به چهارراه مولوی برگزار می‌شود./1325/

علی اصغر خواجه الدین
منبع: فارس
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی از قم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴
حضور عرفای اینستاگرامی در میان این افراد برای خبرگزاری تخصصی حوزوی جالب است
2
0
کنکاش نظر
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
کثر الله امثاالهم
0
0