۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۶۲۹۱۰۵
تولیت مدرسه علمیه مروی:

موجودات به صورت فطری خداوند را می شناسند

موجودات به صورت فطری خداوند را می شناسند
آیت الله تحریری با بیان اینکه خداوند بدون تشبیه معروف است، گفت: همه موجودات به صورت فطری خداوند را می شناسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه مدرسه علمیه مروی با اشاره به فرازی از توحید صدوق، گفت: در بیانات امامان معصوم بارها خداوند متعال با خصوصیات صفات گوناگون ستایش مطلق شده است.

وی افزود: ستایش به جهت آن کمالی است که خداوند متعال دارد بنابراین ستایش مختص و حقیقی تنها از آن خداوند است؛ یکی از جنبه های کمال که با وحدانیت حق تعالی مناسبت دارد و به نوعی وجهه وحدانیت است «لم یلد» است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه انسان باید در مسیر توصیف و درک حق باشد، عنوان کرد: درک حق عمدتا با عقل امکان پذیر است؛ در اینجا یک اشتباهی رخ می دهد و بحث قیاس پیش می آید که آن قیاس با پروردگار و مخلوقات الهی است در این هنگام وجود، کمالات و افعال حق بحث می شود و یک مرتبه توهم و وهم در عقل دخالت می کند و قیاس مطرح می شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: کسی که پروردگارخودش را با قیاس توصیف می کند مدام در اشتباه است و از آن روش صحیح کج رفته و در کجی فرو می رود چنین انسانی سخن غیر جمیل را قائل می شود.

وی افزود: آن چیزی که خداوند شایسته آن است می توان در توصیفاتی که پروردگار درباره خودش بیان فرموده جستجو کرد؛ خداوند واحد و قهار است و مرتبه وجودی این قهاریت باید براساس آیات الهی مشخص شود بدون اینکه صورتی به خداوند داده شود زیرا او موجود جسمانی نیست که با حواس درک شود.

آیت الله تحریری با بیان اینکه خداوند بدون تشبیه معروف است، خاطرنشان کرد: همه موجودات به صورت فطری خداوند را می شناسند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات