۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۶۲۹۵۵۲
حجت الاسلام مهدوی راد:

وجود علامه سید جعفر مرتضی عاملی تجلی عینی عمل صالح بود

وجود علامه سید جعفر مرتضی عاملی تجلی عینی عمل صالح بود
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه وجود علامه سید جعفر مرتضی عاملی تجلی عینی عمل صالح بود، گفت: ایشان به معنای حقیقی مرزبان دین و مبانی اهل بیت(ع) به شمار می رفتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد امشب در مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) قم برگزار شد، یکی از معارف بلند قرآن کریم در فهم آیات نورانی اش را محور واحد یا بنیادین در هر سوره دانست و گفت: اگر به آیات و سوره های قرآن کریم  دقت کنیم بدون شک در می یابیم هر سوره برای انسان یک پیام اصلی و مهم دارد.

وی با اشاره به پیام ها و تفاسیر سوه مبارکه عصر ادامه داد: به نظر می رسد که سوره مبارکه اصل حاکی از فرجام حرکت های اجتماعی، فردی، سیاسی، اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی انسان است.

حجت الاسلام مهدوی راد با بیان اینکه حرکت های انسان یا خدا محور، انسان محور و یا دیگر محور است، خاطرنشان کرد: همه حرکت های انسان از این سه حالت خارج نیستند، از این رو خداوند متعال در سوره عصر به انسان ها می فهماند که اگر حرکت هایش خدا محور باشد عامل نجات و اگر غیر خدا محور باشد چیزی جز خسران و ضرر در پی نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر انسان اعمال خود را بر مدار رضایت الهی قرار ندهد همه سرمایه های زندگانی خود را از دست خواهد داد، تأکید کرد: اگر انسان سرمایه های زندگانی خود را در راه خداوند هزینه کند به فلاح و رستگاری می رسد و در غیر این صورت چیزی جز خسران عایدش نمی شود.

وی با بیان اینکه عمل صالح آن عملی است که خاستگاهش الهی باشد، افزود: عمل صالح به لحاظ خاستگاه خدایی بوده و به لحاظ ظرف حقوق بهترین، کارآمدترین و فوری ترین عمل است؛ امام حسین(ع) مصداق عمل صالح هستند، زیرا همه رفتارشان برای رضای خداوند و اصلاح امت اسلامی بود.

حجت الاسلام مهدوی راد با اشاره به اینکه وجود علامه سید جعفر مرتضی عاملی تجلی عینی عمل صالح بود، اظهار داشت: ایشان در روزگاری به برخی بحث ها و تألیفات پرداخت که در آن روزگار در حوزه کسی به آن مباحث نپرداخته بود؛ ایشان نسبت به انقلاب اسلامی و حرکت های انقلابی بسیار عشق می ورزیدند.

استاد حوزه علمیه قم به برخی تألیفات مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی اشاره و عنوان کرد: در دورانی که نیازهای فراوان به پشتوانه های علمی داشتیم، تألیفات ایشان راهگشای کارمان می شد؛ در دوران دفاع مقدس مبانی «مقابله به مثل» را تألیف کردند و به ما آموختند که بر اساس مبانی فقهی باید به تجاوزگران پاسخ مماثل بدهیم.

وی با بیان اینکه مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی در تألیف کتب خودشان به منابع متعدد رجوع می کردند، اضافه کرد: ایشان در اوج مریضی و زمین گیری سیره امام حسن(ع) و سیره امام حسین(ع) را در چندین مجلد نوشتند؛ ایشان بحث های تاریخی را به صورت جریانی مطالعه می کرد و همواره از جزیره ای مطالعه کردن ابا داشت.

حجت الاسلام مهدوی راد با اشاره به عشق و محبت مرحوم علامه سید جعفر مرتضی به اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: ایشان به معنای حقیقی مرزبان دین و مبانی اهل بیت(ع) به شمار می رفتند./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات