گزارش کمیسیون گام دوم انقلاب و رسالت روحانیت در نهادینه کردن فرهنگ انقلاب
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد دبیر کمیسیون بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت روحانیت در نهادینه کردن معنویت و فرهنگ انقلاب در نوبت عصر نشست عمومی نهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین و علمای بلاد در اصفهان، گزارش فعالیت ها، اقدامات و مصوبات این کمیسیون را تشریح کرد.
در این گزارش با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب ضمن تبیین موضوع مهم اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب، مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور از نگاه رهبر فرزانه انقلاب «نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی» عنوان شده و تاکید شده است که معظم له اخلاق را جهت دهندهی همه حرکت ها و فعالیتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه برمیشمارند.
آنچه در ادامه می خوانید مشروح مصوبات این کمیسیون است:
اهمیت بیانیه اخلاق و معنویت در بیانیه
مقدمه
* معظم له اخلاق و معنویت را از شعارهای جهانی، فطری به درخشان و پیشینه زندی انقلاب میدانند
* با تأکید برافزایش عیار معنویت در انقلاب آنان مدیون رفتار ومنش امام میدانند.
* ایشان «مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور را نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی میدانند»
* اخلاق را جهت دهندهی همهوقتها و فعالیتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه برمیشمارند.
1- پیشنهادهای مربوط به درون حوزه
الف) الزامات و اقتضائات مقدماتی
1- جدی گرفته شدن بیانیه از سوی مسئولان به اساتید و طلاب در قالبهای چون تبیین و ارائه راهکار از طریق فعالیت دبیرخانه دائمی و پیگیری (مطالبات)
2-بررسی وضعیت فعلی اعتماد مردم به روحانیت بهعنوان مقدمه هر نوع فعالیت فرهنگی حوزویان – بررسی عوامل کاهش یا افزایش اعتماد و تقویت عوامل اعتماد ساز در عرصههای علمی، فناوری انقلابی گری
3- تعریف سازوکار مناسب نحوه فعالیت جوانان حوزوی بهعنوان مخاطبان اصلی بیانیه
4- رصد اخلاقی تمامی روحانیون دارای مرجعیت اجتماعی در سطوح مختلف و لزوم انجام اقدامات صیانتی بیش از گرفتار شدن برخی حوزویان
5- توجه به اقتضائات وضعیت سنی حوزه (65% زیر 30 سال هستند)
6- پیگیری ورود عالمانه طلاب به فضای مجازی
ب) الزامات آموزشی
1- توجه جدی به دروس اخلاقی بهعنوان دروس اصلی
2- لزوم توسعه اخلاقی بر مبنای آیات و روایات
3- توجه جدی به شخصیت اخلاقی و معنوی حضرت امام بهصورت رشتههای تخصصی و دورههای کوتاهمدت
4- رسمیت بخشی به دورههای سواد رسانه
5- تقویت دورههای فعالیت در فضای مجازی بهعنوان سطح 3
ج) الزامات پژوهشی
1- ارائه محورهای مختلف بیانیه جهت تدوین پایاننامههای حوزوی بهویژه در مراکز تخصصی اخلاقی
2- تدوین شیوههای ترویج خلقیات و معنویات در حوزه و جامعه
3- رصد معنویتها نوظهور و بررسی علل گرایش به آنها به همراه نقد عالمانه
4- رصد مستمر کانونهای ضد معنویت و ضد اخلاق و تدوین متولی ستیز معقول با آنها
5- تدوین متون عرفان ناب شیعی بدنه حوزویان و مشتاقان علوم اهلبیت علیهمالسلام
6- لزوم انجام مطالعات معطوف به توانمندی سازی روحانیت جهت مقابله با اشرافی گری
7- بررسی الزامات اخلاق و معنویت در عرصه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مسائل اجتماعی سند جامع اخلاق و معنویت
8- تدوین الزامات رویکرد فرصت – تهدید – در خصوص فضای مجازی در مقابل رویکرد تهدید یا فرصت
3-الزماتات تبلیغی و ترویجی
1 - لزوم تبیین بیانیه بررسی مخاطبان در سطوح مختلف
2- برگزاری نشستها و همایشهای در محورهای مختلف اخلاقی
3- لزوم اتخاذ رویکرد تهاجمی در کنار رویکرد دفاعی و تبیین آثار سقوط اخلاقی در غرب
4- لزوم پاسخگویی به شبهات در سطوح عمومی و تخصصی
5- بهرهگیری حداکثری از سیره شهدا و روحیه شهادتطلبی
6- تدوین حداکثری در خصوص الگوهای مؤمن انقلابی در طول تاریخ تشییع
7- لزوم تعامل و هم افزایش دستگاههای فرهنگی
8- لزوم توجه به پیامدهای ناامید شدن مردم
2- اقدامات برون حوزوی
1- مطالبات گری از مسئولان حکومتی به درسِ حوزوی 1 – زمینهسازی رشد معنویت و اخلاق در جامعه 2- میدان دادن ، مساعدت و حمایت از نهادهای اجتماعی 3 - ستیز و مواجه فعال با جریانهای ضد معنویت و اخلاق
2- مطالبه از دستگاههای اجرایی کشور در خصوص پیوست فرهنگی و معنوی
3- تلاش برای حضور اثر گزار در نهادهای آموزشی اعم از تدوین متون، نقد متون آموزشی و سیاستگذاریهای مرتبط
4- مطالبه از دستگاههای فرهنگی هم چون ارشاد و رسانه ملی جهت ممانعت از تبدین چهرههای نامطلوب بهعنوان الگو و ضرورت ارائه الگوهای موفق معنوی./998/