۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۶۳۰۶۲۵
یادداشت؛

هرج و مرج در سایه خلأ قدرت

هرج و مرج در سایه خلأ قدرت
با وجود استعفای عادل عبدالمهدی از دولت و تلاش پارلمان عراق برای انتخاب نخست‌وزیر جدید، اعتراضات و تظاهرات در عراق همچنان ادامه دارد و با اهداف پنهانی به سمت جریان‌سازی در ساختار سیاسی عراق پیش می‌رود.

به گزارش خبرگزاري رسا، با وجود استعفای عادل عبدالمهدی از دولت و تلاش پارلمان عراق برای انتخاب نخست‌وزیر جدید، اعتراضات و تظاهرات در عراق همچنان ادامه دارد و با اهداف پنهانی به سمت جریان‌سازی در ساختار سیاسی عراق پیش می‌رود؛ اعتراضاتی که به سمت ایجاد اغتشاشات و تخریب و ناامنی هدایت می‌شود و اوضاع کنونی این کشور را بحرانی کرده است، تا آنجا که حساسیت‌هایی برای ورود گروه‌های مردمی حشد الشعبی برای ایجاد نظم و برقراری امنیت از سوی برخی جریانات سیاسی به وجود آمده است؛ موضوعی که سعدالله زارعی در گفت‌وگو با روزنامه صبح‌نو آن را دسیسه دست‌های خارجی می‌داند و معتقد است که دست‌های پنهان در تلاشند تا در نظام سیاسی عراق از دموکراسی و اراده مردمی به دیگر ساختارها تغییر ایجاد کنند. البته با شکل‌گیری گروه بزرگ پارلمانی، دولت جدید می‌تواند هرچه زودتر شکل گیرد.

اوضاع داخلی عراق نشان می‌دهد دست‌های پنهانی در تلاشند تا این کشور جنگ‌زده که ماه‌ها دستخوش مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش بود، رنگ آرامش نبیند و با آشوب‌های داخلی نیز روبه‌رو شود. این در حالی است که رسانه‌های عراق روز جمعه از دستگیری اعضای یک باند تخریب و ترور در کرکوک خبر دادند.

تلاش دشمنان برای جنگ داخلی و بازگشت دیکتاتوری

این آشوب‌ها و تظاهرات موجب شد تا دفتر آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ای که احمد الصافی، نماینده مرجعیت دینی عراق روز جمعه در کربلا آن را قرائت کرد، در این‌باره موضع‌گیری داشته باشد.

در این بیانیه آمده است: روزهای گذشته دومین سالروز اعلام پیروزی بر گروه تروریستی داعش در آن مبارزه تاریخی بزرگی بود که عراقی‌ها وارد آن شدند و برای آزادسازی بخش‌های بزرگی از کشورشان که این گروه تروریستی اشغال کرده بود، به‌خوبی از پس آن آزمون برآمدند و در این راه به مدت سه سال و اندی ده‌ها هزار شهید و چندین برابر مجروح و مصدوم دادند و صفحات درخشانی از تاریخ عراق را با عزت و سربلندی رقم زدند و زیباترین جلوه‌های حماسی و ایثارگری را در دفاع از زمین، آبرو و مقدسات ترسیم کردند.

نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی عراق دیروز، جمعه همچنین با اشاره به تحولات کنونی این کشور اعلام کرد که دشمنان برای جنگ داخلی و بازگشت دیکتاتوری در عراق تلاش می‌کنند.

نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی عراق در خطبه‌های نماز جمعه شهر مقدس کربلا، ضمن حرمت‌نهادن بر خون معترضان در اعتراضات مسالمت‌آمیز، از مردم خواست تا صف خود را از آشوبگران جدا کنند و فضا را برای سوء‌استفاده خرابکاران و اغتشاشگران فراهم نکنند.

زارعی: دست‌های خارجی به دنبال ایجاد تغییرات در نظام سیاسی عراق هستند

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به جریان‌سازی اعتراضات عراق گفت: اگر به جمعیت شکل‌یافته در اعتراضات عراق نگاهی داشته باشیم، می‌بینیم که ادامه چنین اعتراضاتی فاصله معناداری با جمعیت عراق دارد. جمعیتی که این روزها در حال اعتراض هستند، افرادی نیستند که خواسته بحق در وضع بهبود معیشت داشته باشند. بلکه برای ترویج خشونت و ناامنی در عراق تلاش می‌کنند.

قدرت دموکراسی

این کارشناس مسائل عراق افزود: با گذشت چند روز از استعفای «عادل عبدالمهدی» و تلاش پارلمان برای شکل‌گیری دولت جدید، جمعیت‌هایی که گاهی بین دو تا سه هزار نفر هستند در مراکز استان‌ها تجمع می‌کنند که هدف‌شان ایجاد ناامنی است، نه اعتراض به معیشت. آن‌ها با ایجاد خشونت و ناامنی به صورت سازمان‌یافته‌ای، تظاهرات مسالمت‌آمیز مدنی مردم عراق را به سمت اغتشاشات با اهداف خاصی برده‌اند. در عین حال دیده شده دست‌های خارجی به سمت تغییر امور سیاسی عراق از دموکراسی و انتخابی به سمت خارج‌شدن از اراده مردم است تا تغییراتی را در نظام سیاسی عراق به وجود آورند.

ایجاد اصلاحات خواسته مردم است، نه تخریب

زارعی با اشاره به اینکه دستان خارجی در گرفتن دموکراسی از عراق ناکام خواهند بود، تاکید کرد: مردم عراق خواستار تغییر و اصلاحات هستند اما تخریب و خلأ سیاسی را نمی‌پذیرند. یقینا اقدامات خشونت‌آمیز و اغتشاشاتی که در برخی شهرهای عراق شکل گرفته است، تداوم نخواهد داشت. این را می‌توان در تظاهرات و صف‌آرایی مردمی دید که هفته اخیر برای مقابله با اغتشاشگران در عراق به خیابان‌ها آمدند و علیه ناامنی و خشونت راهپیمایی کردند.

ناراحتی دشمن از برقراری امنیت به دستحشد الشعبی

این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا با اشاره به برخی حساسیت‌ها نسبت به حشد الشعبی در عراق یادآور شد: اغتشاشگران و دست‌های هدایتگر ناامنی در عراق نمی‌خواهند که حشد الشعبی برای ایجاد ثبات و امنیت به صحنه بیاید. از آنجایی که این نیرو می‌تواند عراق را به ثبات برساند، نمی‌خواهند که در ایجاد ثبات عراق ورود کنند و آن را به‌عنوان تماشاچی این حوادث می‌خواهند. خوشبختانه مرجعیت عراق در حمایت از حشد الشعبی بیانیه داده است و اگر هم می‌بینیم که در نماز جمعه‌های عراق از این بسیج مردمی حمایت می‌شود برای این است که این نیروها از وجاهت و مشروعیت بالایی برخوردارند و حاشیه‌ها و حوادث عراق را نظاره‌گر نبوده و نخواهند بود.

چالش گروه پارلمانی و انتخاب نخست‌وزیر

زارعی با اشاره به شکل‌گیری خلأ قدرت در عراق تصریح کرد: پارلمان این کشور در حال رایزنی درباره کاندیداهای نخست‌وزیری است. در هفته آینده مجلس باید برای این موضوع تصمیم بگیرد. وضعیت فعلی به دنبال تصمیم گروه پارلمانی بزرگتر «کتله اکبر» است و این هنوز مشخص نشده است. شکل‌گیری گروه بزرگ پارلمانی می‌تواند مقدمه تشکیل کابینه باشد چرا که نخست‌وزیر باید از «کتله اکبر» شکل گیرد یا اینکه رییس‌جمهور(برهم صالح) آن فرد را برای رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

وی افزود: شاید سوال شود که چه کسی گزینه نخست‌وزیری در عراق است، باید گفت برای انتخاب نخست‌وزیر جدید اکنون با چالش گروه پارلمانی بزرگتر مواجه هستیم که به دنبال حل‌و‌فصل این موضوع هستند. شاید گزینه‌هایی مطرح است یا اینکه در حال رایزنی و گفت‌وگو هستند، اما نمی‌شود از اکنون اسامی را مطرح کرد چرا که احتمال انتخاب آن‌ها هنوز قطعی نیست./1360//101/خ

منبع: صبح نو
ارسال نظرات