۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۶۳۰۷۳۲
با حضور آیت الله مقتدایی؛

مراسم رونمایی از کتاب «سلونی قبل أن تفقدونی» برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب «سلونی قبل أن تفقدونی» برگزار شد
مراسم رونمایی از کتاب «سلونی قبل أن تفقدونی» با موضوع تحریر نهج‌البلاغه تألیف حضرت آیت الله جوادی آملی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب «سلونی قبل أن تفقدونی» با موضوع تحریر نهج‌البلاغه، تألیف حضرت آیت الله جوادی آملی با حضور آیت الله مرتضی مقتدایی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله سید مصطفی محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از اندیشمندان و نهج‌البلاغه پژوهان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

قلم علما شریف‌تر از خون شهید است
 
مراسم رونمایی از کتاب «سلونی قبل أن تفقدونی» برگزار شد
 
در ابتدای این مراسم اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: تکریمی که امروز بر آن هستیم تا به جا آوریم بر سه مورد است، اول از «قلم» با تأکید بر آیه شریفه «ن وَ اَلْقَلَمِ وَ مٰا یَسْطُرُونَ» و همچنین روایت شناخته شده «مِدادُ العُلَماءِ و دَمُ الشُّهَداءِ» و همه ما می‌دانیم که جان عزیز است و شهید چه منزلتی در پیشگاه خداوند دارد، اما قلمی که در دست علما برای نگاشتن است از آن هم شریف‌تر و با فضیلت‌تر است.
 
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: دوم، تکریم عالم را داریم که «علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل» و این در حقیقت کار را بر ما سخت می‌کند که ارزش و منزلت علما و منزلت کسانی که حقایق جهان را پیش روی ما می‌گذارند را پاس بداریم؛ و سومین تکریم، تکریم از نهج البلاغه یا به عبارتی تکریم از علم و دانش است که حضرت علی (ع) مصداق تمامیت این علم است، همانطور که پیامبر (ص) فرمودند: «أَنَا مَدِینَهُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْیَأْتِ الْبَابَ» و این‌ها همه نشان از این دارد که دانش برای نجات بشر است و برای اینکه انسان را هم از ذلالت برهاند و هم راه بهزیستن و تعالی و رشد را برای آنان فراهم کند.
 
بروجردی در پایان گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مسؤولیت دارد تا از دانشی که زاده اندیشه و تفکر علماست، رونمایی نماید و آن را به بحث گذارد تا همه آنچه علما برای ما تبیین کردند به سمع و نظر نسل حاضر و نسل‌های آینده برسد. ما همواره سعی می‌کنیم حقیقت هستی را به جهانیان یا به نسل امروز یادآور شویم.

نهج البلاغه تفسیری از قرآن کریم است
 
مراسم رونمایی از کتاب «سلونی قبل أن تفقدونی» برگزار شد
 
در ادامه این مراسم آیت الله مرتضی مقتدایی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور، اظهار داشت: نهج البلاغه را سید رضی (ره) در سه بخش گردآوری کرده است که بخش اول آن خطبه‌هایی است که در مناسب‌ها مختلف امام علی (ع) ایراد نموده است؛ بخش دوم نامه‌های حضرت است که به نواحی و شخصیت‌های مختلف نوشته شده است و بخش سوم کلمات قصار و کوتاه امیرالمومنین (ع) است که دارای فصاحت و بلاغت و محتوای عالی است که با عبارت کوتاه معانی مختلف را تداعی می‌کند و روح و دل انسان را می‌نوازد و جذابیت جالبی دارد.
 
آیت الله مقتدایی ابراز داشت: شروح مختلفی در مورد این کتاب نوشته شده است که در چند سال قبل حدود ۳۵۰ شرح نوشته بود و در حال حاضر تعداد این شروح به مراتب بیشتر است.
 
وی با اشاره به تالیف جدید آیت‌الله جوادی آملی در شرح نهج البلاغه گفت: سخنان حضرت علی (ع) در قالب نهج البلاغه خیلی در بین مردم بسط داده نشده و امیدواریم مردم با استفاده از این کتاب با کلمات امیرالمومنین (ع) بیشتر روبرو شوند و در زندگی خود پیاده کنند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بزرگان دیگری نیز نهج البلاغه را شرح داده اند افزود: برخی از بزرگان نهج البلاغه را با قرآن تطبیق کردند و معتقدند که کلام نهج البلاغه همان مطالب قرآن است، اما با الفاظ دیگر؛ از دیدگاه این بزرگان نهج البلاغه تفسیری دیگری از قرآن کریم است.
 
وی ادامه داد: در خطبه ۹۳ نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) می‌فرماید «از من سوال کنید قبل از آنکه من دیگر در بین شما نباشم و هر واقعه‌ای که در عالم اتفاق افتاده یا خواهد افتاد من به شما خواهم گفت»، همچنین در خطبه ۱۹۸ به شکل دیگری می‌فرماید «از من سوال کنید من به از طرق آسمان‌ها بیشتر از طرق زمین آگاه هستم».
 
وی یادآور شد: شرحی که آیت‌الله جوادی آملی در این کتاب نوشته اند بسیار خوب و مفید است و امیدواریم این اثر بیش از پیش در جوامع اسلامی جای خود را باز کند، این کتاب تا به امروز دو جلد آن منتشر شده است البته کار‌های تحقیقاتی این اثر کامل شده است و تنها چاپ آن باقیمانده است که امیدواریم تمام نسخه‌های این شرح چاپ شود.
 
آیت‌الله مقتدایی در پایان خاطرنشان کرد: امید است نهج البلاغه بین مردم یک فرهنگ دینی شود و در زندگی تمام انسان‌ها به کار گرفته شود، امیدواریم این شرح نهج البلاغه هم تاثیر خود را بروی جامعه بگذارد.
 
سپس پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی برای این مراسم پخش شد.

نهج البلاغه کتاب هستی شناسی است
 
مراسم رونمایی از کتاب «سلونی قبل أن تفقدونی» برگزار شد
 
در ادامه این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که نهج‌البلاغه توسط فردی نگاشته شده که دارای بالاترین روح لطیف انسانیت است، اظهار کرد: نهج‌البلاغه یک کتابی است که نه تنها برای ما شیعیان بلکه برای تمام بشریت یک منشور ماندگار است این کتاب تجلی یک جان بزرگ و یک انسان کامل با روح متعالی است. در مجموع می‌توانیم بگویم نهج البلاغه یک کتاب هستی‌شناسی است.
 
وی با اشاره به این موضوع که مفاهیم و معانی ارزشمندی در این کتاب وجود دارد و همچنین شاهد تنوعات موضوعی، فرازمانی و فرامکانی این کتاب هستیم، خاطرنشان کرد: در تاریخ کتب اسلامی نهج‌البلاغه متمایز و ممتاز است. بعد از قرآن مجید کمتر کتابی همچون نهج‌البلاغه نظر مردم را به خود جلب کرده است. هر فردی که به نهج البلاغه رجوع کند بهره‌ای از این کتاب خواهد برد، اما شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی بر نهج البلاغه طعم و تفسیر دیگری دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فق‌ها و اندیشمندان و محققان ادبی و سیاسی زیادی بر این کتاب تفسیر نوشتند، اما شرح آیت الله جوادی آملی بر نهج البلاغه بسیار جزئی‌تر و ارزشمندتر است، چرا که ایشان در حوزه نهج البلاغه یک متخصص جامع محسوب می‌شود.
 
صالحی در ادامه با اشاره به برخی از ویژگی‌های علمی و اخلاقی آیت الله جوادی آملی افزود: در تفسیر نهج البلاغه برخی در حوزه حکمت نظری و برخی در حوزه عملی ورود پیدا کرده‌اند، این امر در حالی است که آیت الله جوادی آملی بر حکمت نظری و عملی نهج البلاغه ورود پیدا کرده است.
 
وی افزود: این کتاب سرشار از دو بال توحید و سیاست است و کسی که می‌خواهد به این کتاب بپردازد باید در این دو حوزه توانمند باشد؛ در روش شناسی آیت الله جوادی آملی ارتباط بین مفاهیم را می‌توان درک کرد و همچنین مناسبات قرآن و نهج البلاغه نیز در این اثر دیده می‌شود.
 
صالحی با تاکید بر این مطلب که در تار و پود این اثر رفت و برگشت در حوزه تفسیر و شرح نهج البلاغه به خوبی مشهود است و در این اثر به خوبی شرح نهج البلاغه از قرآن و بالعکس را می‌بینیم ادامه داد: نهج البلاغه را زمانی می‌توان شناخت که حضرت علی (ع) را بشناسیم، تصویرسازی آیت الله جوادی آملی از حضرت علی (ع) در این کتاب به خوبی مشهود است و حکمت متعالی نیز در این کتاب دیده می‌شود.
 
وی ادامه داد: استاد جوادی آملی یک متکلم و ادامه دهنده راه شهید مطهری است و جزو کسانی است که فلسفه نو امروز را با توجه به شبئات پاسخگو هستند؛ در تصویر نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی مواردی را می‌بینیم که در ۱۴۰۰ سال پیش در نهج البلاغه پاسخ داده شده و امروز آن را به زبان روز مطرح کردند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: ما باید روایات و نهج البلاغه را به صورت یک جا ببینیم و نباید از احادیث و روایات آن گونه که خودمان می‌خواهیم تفسیر و برداشت داشته باشیم، شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی نیز به گونه‌ای نوشته شده است که می‌توانیم از آن به عنوان سوژه پژوهشی نیز بهره ببریم.
 
وی در پایان گفت: این تالیف که به ۲۲ جلد خواهد رسید در ذیل خود پژوهش‌های جدیدی را تعریف می‌کند و کلماتی که از حضرت علی (ع) مطرح شده و تاکنون تفسیری بر آن صورت نگرفته است در این کتاب به آن پرداخته خواهد شد؛ امید است این اثر فرصتی را فراهم کند که جامعه مسلمانان و بشریت بتوانند با نهج البلاغه بیشتر از گذشته انس بگیرند.

در بخش بعدی این مراسم آیین رونمایی از کتاب «سلونی قبل أن تفقدونی» با حضور جمعی از میهمانان این برنامه برگزار شد.
 
مراسم رونمایی از کتاب «سلونی قبل أن تفقدونی» برگزار شد

آیت الله العظمی جوادی آملی شخصیتی جامع در عصر ماست
 
مراسم رونمایی از کتاب «سلونی قبل أن تفقدونی» برگزار شد
 
در بخش پایانی این مراسم نیز آیت الله سید مصطفی محقق داماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران، گفت: یکی از وظایف اخلاقی افراد دانشمند این است که به رشته‌ها و دانشمندان رشته‌های دیگر نتازند.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی چنان در رشته‌ی خودشان عمیق می‌شوند که به خود جرأت می‌دهند که رشته‌های دیگر را بکوبند و حتی دانشمندان رشته‌های دیگر را آماج حملات بی پایه و اساس قرار می‌دهند.
 
استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به ویژگی شخصیتی حضرت آیت الله جوادی آملی، گفت: یکی از افراد نادر که دارای شخصیتی جامع در عصر ماست، آیت الله جوادی آملی را باید نام برد.
 
استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: شخصیت افراد را باید از آثارشان فهمید؛ حضرت آیت الله جوادی آملی حکیم، مفسر و ادیب و از همه بالاتر فقیه است.
 
عضو هیأت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پایان خاطرنشان کرد: نهج البلاغه چندین قرن قبل اعلامیه حقوق بشر نوشته شده است و بهترین مطلب این اعلامیه برابری حقوق انسان‌ها است، ولی این اعلامیه حقوق بشر کجا و کلام امیرالمومنین (ع) کجا که سرچشمه‌های اخلاص را در یک انسان فوق بشری نشان می‌دهد. /۹۶۹/۲۰۳/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
جالبه رسا در کپی کردن هم پیشتازه
1
1