۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۶۳۰۸۶۳

اظهارات عبدی درباره نظر موافق جهانگیری و دولت با استعفای روحانی تکذیب شد

اظهارات عبدی درباره نظر موافق جهانگیری و دولت با استعفای روحانی تکذیب شد
سخنگوی دولت با رد استعفا در دولت گفت: آقای جهانگیری هم چنین ایده‌ای ندارد و دولت تا آخرین لحظه به تعهد خود با مردم پایبند است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به اعتراف استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در روزهای اخیر، گفت: در چند روز گذشته وزیر خزانه داری آمریکا اعتراف بسیار مهمی را انجام داد که این اعتراف باعث شد که در مقدمه سخنگویی به نکاتی اشاره کنم. دولت متبوع او  تحریم را جایگزین جنگ می داند که این یک اعتراف بزرگ و تاریخی است. این نخستین بار است که مقامات آمریکایی با این وقاحت تحریم را همتراز جنگ به رسمیت شناختند.

ربیعی ادامه داد: آنچه که آمریکایی ها نمی گویند این است که جنگ از راه سلسله مقررات بین المللی، کشتار غیرنظامیان را محکوم کرده است در حالی که آمریکا تحریم را جایگزین جنگ کرده است چون تصور می کند هیچ قانون جهانی برای حمایت از مردم عادی و قربانیان تحریم وجود ندارد.

وی گفت: آمریکا با جایگزین کردن تحریم به جای جنگ خود را از قوانین دست و پاگیر بین المللی جنگ رها کرده است و مردم را از طریق تحت فشار گذاشتن منابع مالی، دارویی و غذایی هدف قرار داده است.

سخنگوی دولت گفت: در واقع تحریم نه تنها جایگزین جنگ بلکه جایگزین مدرن  برای نسل کشی، تروریسم و نمونه ای از جنگ بی صدا است. اما آنها نه تنها اشتباه می کنند بلکه مردم آمریکا و جهان را هم فریب می‌دهند.

ربیعی افزود: آمریکا با فریب افکار عمومی خود می گوید بدنبال جنگ نیست اما مردم آمریکا خواهند دانست. امروز اگر ما دلسوزانه به مردمان  می‌گفتیم که هدف تحریم نه آنچه که آمریکا مدعی است و نه آنچنان که آنها تا به حال می گفتند که حاکمیت را هدف قرار داده اند، بلکه هدف تحریم زندگی، معیشت، سلامت و آرامش و امنیت تک تک ایرانیان هدف قرار گرفته است شاید زحمت تبیین بیشتری را بدنبال داشت. به هر صورت این یک اعتراف تاریخی بود.ما معتقد بودیم و هستیم که این جنگ بی صدای آمریکا از تغذیه کودک بلوچ تا سفره کارگران ، زندگی بازنشستگان و سلامتی بیماران صعب العلاج و زندگی همه ایرانیان را هدف قرار داده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: قطعا مردم آمریکا آنها هم به این ادراک خواهند رسید با این اعتراف بر این که به افکار عمومی خود بگویند ما دنبال جنگ نیستیم قطعا فشارهای این چنینی صلح و امنیت جهانی را مورد تهدید قرار می دهد و این نوعی تحمیل جنگ به انسان‌های بی پناه است.

*به هیچ وجه موضوع قطع اینترنت مطرح نیست

وی در مورد جلسات مهم این هفته دولت، خاطرنشان کرد: یکی از جلسات هفته گذشته، جلسه شورای عالی فضای مجازی بود که به‌طور مفصل در مورد اینترنت صحبت شد همه اعضای جلسه با اجماع کامل بر تداوم تقویت دسترسی آزاد به اینترنت تاکید کردند. بنابراین برخلاف برخی‌ها که نگرانی بیهوده تزریق کردند، به هیچ وجه نه تنها موضوع قطع اینترنت مطرح نیست بلکه گسترش دسترسی ایرانیان به اینترنت هم مورد تاکید قرار گرفته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم نقش بسیار مهم و چشمگیری در توسعه دسترسی ایرانیان به ارتباطات جهانی و گسترش اینترنت و سطح دسترسی مردم به آن در اقصی نقاط کشور، بالا بردن پهنای باند و موارد بسیاری از این قبیل داشته است.ما گزارش‌هایی داریم که با وجود تحریم‌ها و موانع، صادرات مناسبی از تولیدات نرم‌افزاری و تولیداتی که در این حوزه‌ها صورت می‌گیرد و دولت کماکان معتقد به گسترش و ارتقای زیرساخت‌ها است.

* استعفا و کنار رفتن در دولت مطرح نیست

ربیعی درباره ادعای عباس عبدی فعال اصلاح‌طلب درباره اینکه جهانگیری و برخی وزرای دولت با ایده استعفای روحانی موافقند، تاکید کرد: استعفا و کنار رفتن در دولت مطرح نیست وطرفدار هم ندارد و آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم چنین ایده‌ای ندارد. دولت تا آخرین لحظه به تعهد خود با مردم پایبند است.

ربیعی با اشاره به دو منظر و رویکرد در زمینه استعفای دولت اظهارداشت: منظر اول منظر اعتراضی است که گفته می‌شود حالا که نمی‌گذارند دولت کار خودش را انجام بدهد، دولت کنار برود و بگذارد کسانی که مدعی هستند بر سر کار بیایند و این منظری است که برخی از این سمت به آن نگاه می‌کنند و می‌گویند دولت زودتر کنار برود و عده‌ای که فکر می‌کنند می‌توانند کشور را بهتر اداره کنند زودتر بیایند و کشور را بگیرند و مصلحت کشور را به این شکل می‌بینند.

وی اضافه کرد: برخی  که مخالفین سنتی و دیرین دولت هستند، از همان اوایل تشکیل دولت یازدهم عنوان می‌کردند که این دولت باید ۶ ماه دیگر کنار برود.

ربیعی تصریح کرد: کماکان آنها می‌گویند هر چه زودتر دولت کنار برود تا آنها بتوانند زودتر دولت را به‌دست بگیرند و ناکامی‌های گذشته را جبران کنند.به اعتقاد من این افراد متاسفانه اعتنایی به کارنامه دولت ندارند که در چه شرایط دشوار مدیریتی قرار گرفته است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه این روزهای پر از گرد و غبار دلتنگی روزی می‌گذرد و مردم در نهایت قضاوت خواهند کرد، اظهار داشت: به هر حال اتفاقات و فشارهایی رخ داده است. من در جایی صحبت کردم ولی امروز در سخنگویی نمی‌خواهم که به این بحث وارد شوم و شاید یکی از مشکلات ما همواره سخن نگفتن و عدم اطلاع‌رسانی بوده است.

وی تصریح کرد: دولتی که طی ۶ سال خود کارنامه قابل قبولی از زندگی و معیشت مردم و به طور نسبی اشتغال متوسط ۵۰۰ هزار شغل و قدرت خرید مردم را داشته است. چرا برخی نمی‌خواهند این عامل مهم را ببینند و آن را کتمان می‌کنند؟ چرا نمی‌خواهند تحریم و عامل تحریم و فشار زیادی که تحریم‌ها وارد کرد و مقاومتی که دولت انجام داد را ببینند.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: ما نمی‌خواهیم صورت مساله را پاک کنیم و رنج مردم، ناراحتی و نگرانی مردم، زندگی‌های سخت را نبینیم. اما معتقدیم که این روزها خواهد گذشت و دولت تا آخرین لحظه به تعهد خود به مردم پایبند است و همه تلاش خود را برای عبور از این شرایط بکار خواهد بست.

*اقدامات تحریمی آمریکا برای تحریک و شوراندن مردم ایران است

وی در مورد تحریم‌های جدید کشتیرانی ایران توسط آمریکا گفت: پیش بینی می کردیم که شرکت هایی که به ایران کمی کمک می کنند و یا یک صرافی را آمریکا تحت فشار قرار دهد، همه اینها اقداماتی برای تحریک و شوراندن مردم ایران است. این پدیده جدیدی نیست که من بخواهم درباره آن صحبت کنم.

ربیعی اضافه کرد: وزیر خزانه داری آمریکا در چند روز گذشته به صراحت می گوید ما تحریم را جایگزین جنگ کردیم . در جنگ کشتار می‌کنند و زندگی آدم‌ها را هدف قرار می دهند و دنبال بدست آوردن سرزمین هستند بنابراین وقتی این اعتراف را می‌کند یعنی این که همه این اقدامات برای شکستن، کوچک کردن، شوراندن و تحریک کردن و بهم زدن روان جامعه ایران است. تحریم هواپیمایی و کشتیرانی تداوم بخشی از همین برنامه های همزمان است که با فشار اقتصادی به ایران بدنبال برهم زدن امنیت روانی و ذهنیت مردم در داخل کشور و تحریک کردن آنها هستند.

*راه ما راه گفت و گو و تبیین مواضع با مردم است

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: راه ما راه گفت و گو و تبیین مواضع با مردم است که فکر کنم بیشتر باید در این مورد با مردم سخن می گفتیم آمریکا توان تداوم این اقدام را ندارد و این حداکثر فشار به ایران است.

ربیعی در مورد اظهارات پمپئو مبنی بر اینکه ایران حملات راکتی به مراکز آمریکا در عراق انجام داده اظهار داشت: آمریکا در این زمینه هیچ مستندی ندارد، به لحاظ مداخلات آمریکا شرایط مبهمی در عراق ایحاد شده که حمله به پایگاه آمریکا هم در این بین طبیعی است، کشورهای منطقه فهمیدند ایران هیچ هراسی برای مردم منطقه ندارد. در صورت اشتباه، آمریکا پاسخ کوبنده خواهد گرفت.

*موضوع مذاکره با آمریکا در سفر روحانی به ژاپن مطرح نیست

ربیعی در مورد سفر روحانی به ژاپن گفت: این کشور از کشورهای دوست و شرکای اقتصادی مهم ما است؛ گفت و گو ها در زمینه روابط دو جانبه است و مسائل مختلف مطرح می شود، اما موضوعاتی چون مذاکره با آمریکا در این سفر مطرح نیست اما دوستان ما در ژاپن احتمالا حامل پیام از آمریکا هستند که از آن استقبال می‌کنیم و می شنویم.

وی ادامه داد: حضور آقای رئیس جمهور در نشست سران کشورهای اسلامی به میزبانی مالزی مجال مناسبی است که گفت و گوهای دوجانبه زیادی را در آنجا سامان داده شود.

ربیعی با اشاره به اینکه یارانه با طرح معیشتی متفاوت است، گفت: شش میلیون نفر ثبت نام کردند و حدود بیش از دو میلیون نفر اجازه بررسی دارایی خود را داده اند

وی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری با خبرنگاران عنوان داشت: برای آمریکا مهم نیست که هزاران کودک در عراق به دلیل نبود شیر خشک فوت کنند، اما برای ما یک قطره خون از یک ایرانی آمدن ناراحت کننده است.

سخنگوی دولت در مورد شیوه دولت در اجرای طرح سهمیه بندی بنزین گفت: تناقضی در موضع وزیر کشور و آقای واعظی وجود ندارد، صحبت های آقای واعظی با  یک شیطنت ژورنالیستی پیاده شده بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد لوایح مربوط بهFATF  خاطرنشان کرد: بعید است این لوایح مجددا در جلسه سران سه قوه مطرح شود، اما همکاران من از دستور کار مجدد cft و پالرمو در مجمع خبر دارند که از این بابت تشکر می کنم.

سخنگوی دولت گفت: از همه می خواهیم به جای طرح دعوای سیاسی این مسائل را مطرح کنند؛ وزرا و کارشناسان بانک ملی و وزارت خارجه معتقدند رفتن در لیست سیاه همه مردم ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.رسانه ملی این فرصت برابر به هر دو گروه را بدهد. کارشناسان مالی و بانکی معتقد هستند با رفتن ایران به لیست سیاه هر ایرانی به مشکل بر می‌خورد.

*نپیوستن به FATF یک نوع خود تحریمی است

وی بیان داشت: همکاران وزارت خارجه معتقد هستند خروج از این لیست سیاه کار مشکلی است و برای دولت های آتی هم سخت است. کارشناسان امنیتی ما هم معتقد هستند تحفظ امنیت ملی حفظ می شود. چین و روسیه هم به لیست پیوستند. کارشناسان سیاسی می گویند نپیوستن به این لیست یک نوع خود تحریمی است. ما به نظر مجمع احترام می گذاریم و امیدوارم مصلحت نظام  در نظر گرفته شود.

سخنگوی دولت در مورد درخواست استیضاح برخی از وزرا از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که این روزها اذهان را به خود مشغول کرده استیضاح برخی وزرا در مجلس است. ما به تعبیر امام خمینی مبنی بر اینکه مجلس در راس امور است اعتقاد داریم و ایمان داریم.

ربیعی تصریح کرد: از این رو سوال از وزرا و استیضاح از وزرا حق قانونی نمایندگان مجلس می‌دانیم. اما لازم است چند نکته را در این ارتباط برای همه آنهایی که دلسوزانه تصمیم می گیرند، بیان کنیم.در مسئله استیضاح ها باید منافع ملی و مصالح کشور دیده شود چه دولت و چه مجلس به عنوان منتخبان مردم در کنار هم منافع ملی را در نظر داشته باشند.

 ربیعی در مورد درخواست استیضاح رحمانی فضلی در مجلس نیز خاطر نشان کرد:  وزیر کشور در اتفاقات ناگوار و دلخراش اخیر در مواجهه با وضعیتی بسیار پیچیده و مبهم در میدان حضور یافت و اگر نمایندگان با نگاهی فراتر به موضوع نگاه کنند و تجربه مدیریت میدانی را نیز با تعامل بنگرند، ریشه ها و عوامل پشت اتفاقات اخیر را هم مرور کنند، احتمالاً می‌توانند با درک شرایط موجود تصمیم دقیق‌تری بگیرند. انتخابات بزرگی در پیش داریم که یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی کشور همیشه به شمار می‌رفته و معتقدیم در شرایط فعلی اهمیت این انتخابات بی بدیل است.

سخنگوی دولت اظهارداشت: برگزاری هرچه باشکوه تر و با مشارکت بیشتر یک انتخابات سالم آزاد همراه با امنیت امروز هم در مقابل تحریم‌های آمریکا و هم برای عبور از زخمهای داخلی آن قدر مهم هست که طرح مسائلی مانند استیضاح وزیر کشور آن هم در چنین شرایطی می تواند مشکلاتی را در اجرای این رویداد مهم به دنبال داشته باشد.

ربیعی با اشاره به درخواست استیضاح وزیر نفت در مجلس بیان داشت: به گواه بسیاری یکی از کارآمدترین وزرای دولت و هم در وزارت نفت با سکانداری آقای زنگنه که تسلط و شناخت کاملی در حوزه انرژی و محاسبات بازارهای بین‌المللی دارند آن هم در شرایط دشوار تحریم که حوزه انرژی را بیشتر از حوزه‌های دیگر هدف گرفته توانسته به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه زنگنه در خط مقدم جنگ اقتصادی آمریکا با ملت ایران است، گفت: ما به صلاح نمی‌دانیم در چنین جنگ اقتصادی نابرابر و ضد انسانی کشور یکی از اصلی‌ترین سربازان خود را تغییر دهیم زمانی که به اعتراف خود مقامات آمریکایی جنگ اقتصادی علیه ایران هست و تحریم به مثابه جنگ را در ایران دنبال می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما حتماً وزرایی مثل وزیر کشور و وزیر نفت که در این شرایط می‌توانند کمک کنند به عبور ایران از دوران سخت و دشوار قطعاً می‌تواند ماندن این ها موثر باشد. دولت قاطعانه از عملکرد همه وزرای خود حتی کسانی که نام نبردم و در بحث استیضاح اسامی آنها مطرح شده، عملکردهای قابل دفاعی داشتند.

سخنگوی دولت با اشاره به عملکرد وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: وزیر آموزش و پرورش که به تازگی به این وزارتخانه رفته، در دوران کمی هم که در وزارتخانه بوده مسئله رتبه بندی را به نحوی با توجه به تجارب خودش شروع کرده است . موضوع گرمایش، مدارس بی خطر و عبور از مدارس غیر استاندارد  از اقدامات حاجی میرزایی است. به هر حال چون  وزرای دیگر خیلی جدی مطرح نشدند من صرف نظر می‌کنم اما دولت قاطعانه از همه عملکرد اینها دفاع می‌کند و از منتخبین مردم می‌خواهد در کنار هم به دولت کمک کنند تا از این مرحله عبور کنیم.

*تمام سرنشینان سانچی فوت کرده‌اند

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به پخش یک مستند تاچه حد ادعای زنده بودن سرنشینان کشتی سانچی صحت دارد گفت: حتی شنیده ام که به محاکم آمریکایی رفتند. دی ماه ۹۶ این نفت کشی تصادف کرد و در آب های چین غرق شد .

سخنگوی دولت اظهار داشت: آن ها ظرف چند ثانیه با استشمام گازهای سمی فوت کردند. چند پیکری هم که باقی ماند برای این بود که در آن سانحه رو کشتی بودند. صداهای ضبط شده در جعبه سیاه ضبط شده که سه دقیقه است یا حسین هایشان ضبط شد. از صدای اعلام خطر کاپیتان تا یا حسین ها فاصله کمی است که در جعبه سیاه باقی ماند.

ربیعی خاطر نشان کرد: پاناما و  چین این موضوع را بررسی کردند. گزارش های خود را اعلام کردند. گزارش اولیه درست بود. طبیعی است که بسیاری از افراد این موضوع را نخواهند بپذیرند. شواهدی که اعلام می‌کنند که تلفن هایی بود را وزارت اطلاعات بررسی کرد.

سخنگوی دولت بیان داشت: چرا باید جمهوری اسلامی شهروندان خود را ببرد پنهان کند. بیش تر حرف زدن در این باره نمک پاشیدن روی زخم است. ایران اینترنشنال و امثال آن وضعیتشان مشخص است. این پترو رسانه ها مشخص است چرا این موضوع را پیگیری می کنند،این موضوع که سرنشینان سانچی را بردند در جزیره ای در چین درست نیست./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات