۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۳۰۹۴۵
عضو حقوقدان شورای نگهبان:

انقلابی بودن منافاتی با بی‌طرفی در انتخابات ندارد

انقلابی بودن منافاتی با بی‌طرفی در انتخابات ندارد
دهقان گفت: انقلابی بودن منافاتی با بی‌طرفی در انتخابات ندارد و ما در اعمال نظر خود در بی‌طرفی عمل خواهیم کرد و این وظیفه انقلابی ما است.

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد دهقان‌ در همایش بصیرتی ناظران بر انتخابات شهرستان کرمان‌ که در مصلی بزرگ امام علی(ع) شهر کرمان برگزار شد با بیان اینکه در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم و وظیفه همه ما بسیار سنگین است اظهار داشت: انتخابات یک نعمت الهی است و اگر انتخابات وجود نداشت، امکان تداوم جمهوری اسلامی نیز نبود.

وی با ابراز اینکه با انتخابات در طول چهل ساله گذشته امنیت کشور نیز تامین شده و دشمنان کشور را عقب راندیم گفت: این موضوع در امنیت بسیار مرتبط است و حضور مردم در انتخابات یک نقطه کلیدی است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان با دشمنان انقلاب به مرحله فینال رسیده‌ایم افزود: از جنگ سخت گرفته تا جنگی که امروز در حوزه اقتصادی با آن روبه‌رو هستیم، هیچ دشمنی نبود که به ما تحمیل نکرده باشند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا فکر می‌کرد با تحریم می‌تواند جمهوری اسلامی را به زانو در بیاورد اما شکست خورده است بیان کرد: البته برخی بی‌تدبیری‌های داخلی باعث شد که ضرباتی به کشور وارد شود اما آنچه که انتظار داشتند نشد.

دهقان‌ با بیان اینکه ملت ما هوشیار است و مردم با بصیرت رفتار می‌کنند گفت: آمریکا امید چندانی ندارد که با تحریم بتواند ما را شکست دهد و بسیاری از کارشناسان آنها به این مسئله اذعان کردند.

وی با اشاره به اینکه عملیات نفوذ مهم‌ترین ابزار امیدبخش آمریکا است تصریح کرد: در آشوب‌های اخیر که خساراتی به کشور وارد شده است حاصل هماهنگی ضدانقلاب خارج‌نشین با نفوذی‌های خارج کشور بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه بعضی‌ها منافع جناحی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند گفت: اگر نفوذی‌ها با آمریکا همکاری نمی‌کردند این دشمنی‌های استکبار تا این اندازه هزینه برای کشور نداشت.

وی با تاکید بر اینکه اگر ما فقط دشمنان خارجی را داشتیم مشکلات این‌قدر بر ما اثر نداشت تصریح کرد: برخی خیانت‌ها و حماقت‌ها مشکلات را افزایش می‌دهد.

دهقان با بیان اینکه انتخابات مایه امید مردم در کشور است یادآور شد: ما از اول قرار بود روی پای خود بایستیم و شعار نه شرقی نه غربی دادیم برای اینکه قرار بوده با توکل به خدا و همراهی مردم کار کنیم.

وی با بیان اینکه نه قدرت خارجی و نه زور سرنیزه در داخل قرار جمهوری اسلامی است افزود: آمریکائی‌ها یک امید بیشتر ندارند و آن هم استفاده از فضای روانی و تبلیغاتی برای سیطره نرم بر کشور است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه دشمن از انتخابات می‌تواند به نفع خود بهره‌گیری کند و باید هوشیار باشیم گفت: در انتخابات اگر افرادی که پایبندی بیشتری به نظام دارند انتخاب شوند ناامیدی دشمن را به دنبال دارد.

وی با عنوان اینکه شورای نگهبان یک مجموعه مظلوم است چرا که همیشه بی‌طرف بوده و خیلی از حقایق را بیان نکرده است بیان کرد: در چهل سال گذشته شورای نگهبان از مهمترین نهادهایی بوده که جلوی «استحاله» نظام و نفوذ بیگانگان را تا حد ممکن گرفته است.

دهقان با بیان اینکه بحث نظارت بر انتخابات در تمام دنیا است و فقط در کشور ایران نیست گفت: در هر جایی از دنیا که قانون اساسی وجود دارد یک دادرس اساسی نیز برای صیانت از قانون اساسی آن کشور وجود دارد.

وی با ابراز اینکه اگر نظارت بر انتخابات نبود آدم‌هایی مادام‌العمر می‌خواستند بر مسند امور باشند و این نظارت است که از تخلف جلوگیری کرده و رای مردم را هر چه که هست حاکم می‌کند افزود: اگر نظارت نباشد مشارکت مردم نیز به‌شدت کاهش پیدا کرده و مردم را نسبت به انتخابات بی‌اعتماد می‌کند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه در صلاحیت افراد داوطلب باید دقت شود گفت: در هیچ کشوری در دنیا فردی که اهل آن کشور نیست نمی‌تواند به مجلس برود و دوتابعیتی‌ها نمی‌توانند به مجلس آن کشور وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه همه کشورها برای انتخابات یک چارچوب دارند که در قانون آنها اولین موضوع تابعیت و اقامت است افزود: در کشور فرانسه کسانی که محکوم شدند حتی حق رای ندارند چه برسد بخواهند داوطلب نمایندگی شوند.

دهقان با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان در سراسر کشور باید نگاه انقلابی و بابصیرت داشته باشند که یک وظیفه شخصی است گفت: انقلابی بودن منافاتی با بی‌طرفی در انتخابات ندارد و ما در اعمال نظر خود در بی‌طرفی عمل خواهیم کرد و این وظیفه انقلابی ما است.

وی با اشاره به اینکه همه راه‌ها باید برای بالابردن اعتماد مردم طی شود و مردم بدانند که شورای نگهبان امانتدار مردم است بیان کرد: سرنوشت کشور قرار است بدست نمایندگان مجلس سپرده شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه فردی که پایبندی به نظام نداشته و انواع مشکلات اقتصادی و اخلاقی دارد که صلاحیت ندارد در صدر کشور بنشیند افزود: مردم هم چنین فردی را قبول ندارند.

عباس قاسم پور
منبع: تسنیم
ارسال نظرات