۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۶۳۱۰۷۹
روایت از آخرین اتفاقات خوزستان بعد از بارش باران

گرفتاری آبی- خاکی خوزستانی‌ها

گرفتاری آبی- خاکی خوزستانی‌ها
حال خوزستان با آن همه ظرفیت و منابع خوش نیست. ما فرسخ‌ها دورتر از خوزستان از موهبت‌هایش منتفع هستیم، اما مردم کنار کارون، روی چاه‌های نفت و زیر سایه نخلستان‌ها هیچ نفعی از خوزستانی بودن‌شان نمی‌برند.

به گزارش خبرگزاري رسا، خوزستان نفت دارد، اما پول نفت نه، خوزستان آب دارد، اما لوله‌کشی نه، خوزستان زمین دارد، اما امکان کشاورزی نه، خوزستان کارخانه دارد، اما جوانانش بیکارند! خوزستان همه‌چیز دارد، اما رفاه نه. این روزها که حواس همه جمع قدم زدن‌های پاییزی جناب نوبخت و آلودگی هوای پایتخت و تعطیلی مدارس کشور و قرص‌های داخل کیک و آنفلوآنزای شایع در نقاط مختلف کشور وFATF ،CFT و این‌طور چیزهاست، فاضلاب خانه و خیابان مردم بخشی از استان خوزستان را گرفته است.

زندگی‌شان را فاضلاب و کثیفی برداشته و بیمارستان‌ها برق‌شان قطع شده و همین دو شب پیش چهار نفر جان‌شان را در بیمارستان از دست دادند. این خوزستان با این شمایل، انگار کسی را ندارد که صدایش بشود، یا شاید آنقدر گفته شده و گفتیم و گفتند که کسی الزامی برای گره‌گشایی از آن نمی‌بیند. به هر طریق حال خوزستان با آن همه ظرفیت و منابع خوش نیست. ما فرسخ‌ها دورتر از خوزستان از موهبت‌هایش منتفع هستیم، اما مردم کنار کارون، روی چاه‌های نفت و زیر سایه نخلستان‌ها هیچ نفعی از خوزستانی بودن‌شان نمی‌برند. برای ترسیم وضعیت این یکی دو روز خوزستان با چند نفری از مسئولان و حاضران در استان حرف زدیم و تصاویرش را هم گرفتیم.

خیابان‌ها جوی آب ندارند، چون می‌گویند سالی 20-10 روز باران که جوی نمی‌خواهد!

سیدعمادالدین موسوی، طلبه جوان خوزستانی که هفته گذشته با او آشنا شدم، در تشریح وضعیت موجود در خوزستان فریادش را بر سر مدیران استان می‌کشد و به «فرهیختگان» می‌گوید: «مردم خوزستان این درد را به چه کسی بگویند که روی ثروت نشسته‌اند، اما هیچ انتفاعی از آن نمی‌برند. مشکل الان و این روزها فاضلاب است، اما مشکل علی‌الدوام استان سوءمدیریت است. یک شب باران باریده و ماشین‌ها تا کمر و خانه‌ها تا میانه و مردم تا گردن در آب و فاضلاب فرورفته‌اند.

اهواز شهر به این بزرگی یک سیستم انتقال آب‌های سطحی ندارد. یک جوی آب ساده را که همه‌جا هست، ندارد. می‌گوییم چرا ندارد، مدیران شهری می‌گویند سالانه 20-10 روز باران می‌بارد، برای آن هم نیازی به جوی نیست. هزینه الکی نکنیم. الان کجایند که تمام شهر را فاضلاب برداشته است؟ این تعداد مدیر بی‌کفایت در یک استان مگر می‌شود؟ ما از رئیس دستگاه قضا می‌خواهیم که خودشان به ماجرای استان خوزستان ورود کنند.

به سفرهای استانی می‌روند، چرا اولویت‌شان خوزستان نیست؟ خودشان به استان بیایند و در جریان وضعیت قرار بگیرند و ببینند که کاری از مدیران استانی برنمی‌آید و کاری هم نمی‌کنند. مردم به ستوه آمده‌اند، عصبی شده‌اند. از کمترین امکانات برخوردار نیستند و در رفع احتیاجات اولیه عاجز شده‌اند. یک سیستم آبرسانی و فاضلاب مگر چند سال زمان می‌برد و چقدر هزینه دارد که برای این استان انجام بشود؟ رسانه‌ها هم که وضعیت را بایکوت کرده‌اند.»

آب‌گرفتگی؛ محصول سوءمدیریت بخشی از مدیران اهواز

موسوی‌فرد، امام‌جمعه اهواز در گفت‌وگو با «فرهیختگان به تشریح وضعیت فعلی اهواز پرداخت و گفت: «وضعیت موجود در اهواز که بخشی از شهر گرفتار آن شده و زندگی مردم در این مناطق مختل شده است، محصول سوءمدیریت بخشی از مدیران اجرایی است که باید برای دفع آب‌های سطحی تدبیر می‌اندیشیدند که متاسفانه این کار را انجام ندادند، اما به هرحال باید تدابیری اندیشیده شود و از این وضعیت خلاصی پیدا کنیم و این اتفاق هم به‌زودی خواهد افتاد.»

استاندار خوزستان: ما تلاش خود را کردیم

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان آخرین نفری بود که برای گرفتن پاسخ برای وضعیت فعلی اهواز سراغش رفتیم و او هم در پاسخ به «فرهیختگان» گفت: «این یک باران ساده نبود و ما ظرف سه ساعت با 90 میلی‌لیتر بارش باران در اهواز روبه‌رو بودیم. حل مشکل آب‌های سطحی با شهرداری اهواز است. متاسفانه کل شهر اهواز سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد که این اقدام باید از خیلی‌وقت پیش انجام می‌شد، اما این کار انجام نشده و هزینه انجام آن در شرایط فعلی حداقل به 6 تا هفت هزار میلیارد تومان رسیده که تامین اعتبار آن از عهده شهرداری خارج است و ما خیلی نمی‌توانیم کمک کنیم.

استانداری مسئولیت اصلاح سیستم فاضلاب را برعهده دارد که برای این مساله هم باید اعتبارات ویژه‌ای را بگیریم که این اقدام به‌طور اساسی‌تری انجام شود، چراکه درصورت اصلاح سیستم فاضلاب، این مساله به جمع‌آوری آب‌های سطحی هم کمک می‌کند، باید سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی تخصصی باشد که متاسفانه شهرداری قادر به انجام آن نیست.»

شریعتی در واکنش به این سوال که مردم خوزستان تا کی باید هزینه این سوءمدیریت‌ها را بپردازند، گفت: «این پول‌هایی را که برای تهرانی‌ها هزینه می‌کنند، به آنها ندهند و برای مردم خوزستان هزینه کنند، ما هم راضی هستیم. جواب این سوال را که کی این مساله حل می‌شود، باید از مسئولان برنامه‌ریزی کشور سوال کنید، چراکه این موضوع در اختیارات من نیست و ما تلاش خود را کرده‌ایم، اما باید اعتبارات لازم را در بودجه استان خوزستان ببینند.

هرچند من مشکلات دولت را هم می‌دانم و از آنها مطلع هستم که به هرحال آنها باید کشور را بچرخانند و حقوق کارمندان و پرسنل را بدهند. مسائل اینچنینی هم هست، اما ما هم از خدایمان است که اعتبارات لازمه در اختیارمان قرار بگیرد و بتوانیم کارهای لازم را انجام دهیم. اهواز و خوزستان حدودا 70 درصد نفت کشور را تامین می‌کنند و باید مشکل زیرساخت اهواز تمام شود، اما متاسفانه در این شرایط قرار دارد. حق مردم خوزستان با توجه به این درآمد سرشار نفتی، گازی و پتروشیمی بسیار بیشتر از اینهاست.»/1360//101/خ

ارسال نظرات