۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۶۳۱۵۵۵
آیت الله اشرفی شاهرودی تبیین کرد؛

از تقریرات درس آیت الله خوئی تا کرسی پر رونق خارج آیت الله خلخالی

از تقریرات درس آیت الله خوئی تا کرسی پر رونق خارج آیت الله خلخالی
آیت الله اشرفی شاهرودی در پی درگذشت آیت الله موسوی خلخالی از اشتغالات علمی خوب وی تا تقریرات زیبا از درس حضرت آیت الله خویی و نیز درس خارج پر رونق وی در مشهد گفت.

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی، از علمای بزرگ خراسان و استاد عالی حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ضمن ابراز تاسف از رحلت عالم فرزانه حضرت آیت الله موسوی خلخالی بیان داشت:  آیت الله آقا سید محمد مهدی خلخالی رحمة‌ الله علیه از طلاب فاضل مشتغل در نجف اشرف بود در ایامی که نجف اشرف بودیم خدمت ایشان می رسیدیم مثل سایر فضلا که در نجف بوده اند.

تقریرات زیبا از درس آیت الله خوئی

آیت الله اشرفی شاهرودی گفت: هر دو در درس آیت الله خوئی حضور پیدا می کردیم مسائل و مشکلاتی که در کشور عراق برای حوزه عملیه پیش آمد کرد ایشان به ایران برگشتند و در تهران مستقر شدند.

وی افزود: بحمدالله اینطوری که از نوشتارشان بر می آید اشتغالات علمی خوبی در تهران داشتند بعضی از اهل علم تهران متوجه شدم که گفتند از شاگردان ایشان بوده ایم و اشتغالات علمی در نزد ایشان داشته ایم.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در مدتی که در تهران و بعد در مشهد بوده اند بحمدالله به لحاظ علمی اشتغال خوبی داشتند تقریرات مرحوم استاد خوئی را قشنگ و زیبا نوشتند و گاه گاهی در بعضی از جهات می توان گفت نسبت به تنقیح مرحوم آیت الله غروی گاهی روشن تر و بهتر اگر نباشد کمتر از آن نمی آید.

درس پر رونق آیت الله موسوی خلخالی

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: آیت الله خلخالی بعد استقرار در تهران چند وقتی که گذشت مدتی به مشهد آمدند و اینجا درس کفایه را شروع کردند و دوباره به تهران برگشتند.

وی افزود: بعد از وفات مرحوم آیت الله حاج شیخ علی فلسفی رحمة الله علیه از من خواستند که به جای ایشان در شبستان زیر گنبد مدرسه آیت الله خوئی درس بگویم من در آن زمان با آیت الله خلخالی تماس گرفته و گفتم الان فرصتی است که به مشهد تشریف بیاورید حوزه مشهد مقداری سر و سامان بگیرد به هر حال از جهات علمی شاگردان آیت الله خوئی بیشتر باشند بهتر است.

وی ادامه داد: بحمدالله آیت الله خلخالی اجابت کردند تشریف آوردند در مشهد و شکر خدا درس پررونق خوبی هم داشتند اما به مرور حضور مرتب  ایشان در درس کم شد که دلیل تعطیلی های مکرر درسشان را پرسیدم گفتند من حال زیاد خوب نیست گفتم بنشینم تقریات آیت الله خوئی، قسمت های چاپ نشده را آماده چاپ کنم.

احیاء تراث اهل بیت

استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: به هر حال اشتغالات ایشان در راستای احیاء تراث اهل بیت و درس های مرحوم استاد آیت الله خوئی بسیار خوب و ارزنده بود اینجا هم که آمدند با عنایت آستان قدس و هم شخص رهبر انقلاب بحمدالله درسهای خوبی در مشهد برگزار کردند.

وی افزود: متاسفانه سال قبل ضعف زیادی ناشی از کهولت سن یا هر چیز دیگر بر ایشان غالب شد و مدتی در تهران سر کردند و معالجاتی صورت گرفت که چندان نتیجه بخش نبود چرا که سن بالا بود.

آیت الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: سرانجام در اواخر عمر باز به مشهد برگشتند که با برخی از دوستان به زیارت ایشان رفتیم بعد هم که بیمارستان منتقل شدند تا شب گذشته که خبر دادند در بیمارستان دار دنیا را وداع کردند.

رحمة الله و حشره الله مع العلماء العاملین و فقهاء الراشدین انشاءالله و السلام علیکم و رحمة‌ الله و برکاته./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات