۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۶۳۱۶۱۱
با حضور حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در عمان؛

نشست «فقه آب در شریعت اسلامی و ابعاد تمدنی آن» برگزار شد

نشست «فقه آب در شریعت اسلامی و ابعاد تمدنی آن» برگزار شد
پانزدهمین دوره کنفرانس علوم فقهی عمان با عنوان «فقه آب در شریعت اسلامی و ابعاد تمدنی آن» در مسقط برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پانزدهمین دوره کنفرانس علوم فقهی عمان با عنوان «فقه آب در شریعت اسلامی و ابعاد تمدنی آن» با حضور با حضور ۵۵ تن از علماء و اندیشمندان اسلامی از کشورهای مختلف جهان از سوی وزارت اوقاف و امور دینی عمان در مسقط برگزار شد.

در این کنفرانس، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه علمیه قم نیز به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به دعوت وزارت اوقاف و امور دینی عمان شرکت کرد. وی گفت: اگر فقهای اسلام بخواهند فقه آب را فعال کنند به گونه‌ای که منطق فکری دین را نسبت به آن استخراج و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آن را متبلور و توانایی‌های فقه را برای حل و تنظیم مسائل مربوط به آب ارائه کنند، باید اول از همه بر دانش «روش‌شناسی تعامل فقهی با آب» تمرکز کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: تا زمانی که این روش، شناخته و به کار گرفته نشود، تلاش ما در بررسی فقهی مسائل مربوط به آب کم اثر است.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین، شناخت دقیق موضوع آب و ابعاد اجتماعی، حقوقی و بین‌المللی آن در جهان جدید، تزریق تز اسلامی آب برای انسان به اجتهاد معطوف به آب، تزریق زوایای حقوقی به اجتهاد معطوف به آب، تزریق نظریه‌های فقهی به فرایند استنباط احکام آب و ایجاد سایه‌های وسیع از  قواعد فقهی و انتشار آن بر روی اجتهاد معطوف به آب را عناصر پنجگانه روش تعاملی فقهی با آب ذکر کرد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: آب در حالی که یک مسئله اساسی و پایدار بشر است (بلکه شاید هیچ چیز به اندازه آب در زندگی انسان ثبات ندارد) با این وصف بر این موضوع ثابت بشری تحولاتی عارض شده و می‌شود که آن را به مثابه یک موضوع نو در جامعه ظهور می‎‌بخشد.

آیت‌الله مبلغی تصریح کرد: روند توجه دادن مطالعات فقهی به سمت این قبیل موضوعات که در عین پایدار بودن، مستعد پذیرش ابعاد اجتماعی در بستر و عمق تحولات اجتماعی را دارند از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد سایه‌های وسیع از قواعد فقهی و انتشار آن بر روی اجتهاد معطوف به آب گفت: برای تمرکز بر قواعد فقهی آب، سه مرحله تشخیص و ارائه قواعد عام  فقهی برای آب، کشف و ارائه قواعد ویژه فقه مربوط به آب و تکمیل فرآیند دستیابی به قواعد از طریق اصطیاد قواعد بیشتر بر اساس شریعت را باید فعال کنیم.آب یک موضوع چند لایه تحول پذیری در گذر زمان، گستره پذیری در بستر جامعه و  قادر بودن برای ایفای نقش مهم در جهت برقراری پیوند بین آسمان و زمین، ماده و روح  و فیزیک و متافیزیک است.

در حاشیه این کنفرانس، آیت‌الله مبلغی و سیدعلی موسوی‌زاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عمان با شیخ عبدالله السالمی، وزیر اوقاف و امور دینی عمان دیدار و درباره مسایل دو جانبه و توسعه روابط دو کشور و چالش‌های کنونی جهان اسلام به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همچنین، در دیدار با احمد بن سعود السیابی، دبیرکل دفتر مفتی اعظم عمان بر ضرورت گسترش همکاری‌های فرهنگی و دینی بین دو کشور تأکید شد.

رایزن فرهنگی ایران در عمان در حاشیه برگزاری کنفرانس علوم فقهی عمان با شماری از شرکت‌کنندگان خارجی، مقامات و شخصیت‌های عمانی نیز گفت‌وگو کرد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
احسنت
0
0