۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۶۳۱۷۳۰
امام جمعه موقت اصفهان:

بودجه حوزه علمیه برای معیشت طلاب نیست

بودجه حوزه علمیه برای معیشت طلاب نیست
حجت الاسلام رهبر با بیان اینکه تمام مراکز علمی و فرهنگی نیازمند بودجه هستند، گفت: معیشت طلاب با وجوهات شرعی تأمین می‌شود.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه همه حوزه های علمیه از بودجه برخوردار نیستند و این بودجه مصروف معیشت طلاب نمی‌شود، گفت: چندین هزار طلبه در شهر قم و در دیگر شهرها زندگی می‌کنند که این بودجه دولتی برای آنها هیچ عایدی ندارد و ربطی به معیشت آنها پیدا نمی‌کند.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه افزود: شهریه‌ای از سوی علما به طلاب پرداخت می‌شود که از وجوهات شرعیه است و توسط متدینین به دفاتر علما پرداخت می‌شود، بسیاری از طلاب نیز برای گذران زندگی خود در مراکز علمی و پژوهشی مشغول به فعالیت هستند و درآمدی حداقلی دارد.

وی با تأکید بر اینکه بودجه دولت ربطی به معیشت و زندگی طلاب ندارد، اظهار کرد: بعضی مراکز علمی و فرهنگی و پژوهشی که عام المنفعه و مشغول به تولید علم و نشر معارف اهل بیت(ع) هستند، بودجه هایی لازم دارند که به صورت حداقلی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام رهبر با بیان اینکه تمام بودجه ای هم که برای حوزه علمیه مصوب می‌شود در اختیار حوزه‌ها قرار نمی‌گیرد و وصول نمی‌شود، تصریح کرد: باید میان وجوهات شرعیه که در اختیار طلاب قرار می‌گیرد با بودجه دولتی که برای کارهای زیرساختی و زیربنایی است تفاوت قائل شد و اینها ربطی به هم ندارد.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: چرا افرادی که نسبت به بودجه حوزه علمیه موضع گیری می‌کنند به بودجه‌های دانشگاه ها یا دیگر مراکز علمی اعتراضی ندارند؟ این طبیعی است که هرکسی که قرار است تحصیل کند تا برای جامعه کارآمدی داشته باشد لازم است که زیربناهای آموزشی و علمی در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی با اشاره به نقش طلاب و روحانیون در ترویج و نشر معارف دینی و فعالیت‌های فرهنگی، اظهار کرد: افرادی که علیه بودجه حوزه علمیه موضع گیری می‌کنند نسبت به حوزه علمیه و مسائل دینی بغض دارند و دلسوز کشور نیستند، میلیون‌ها بودجه در عرصه‌های مختلف هزینه می‌شود و همه آنها نیز مانند حوزه علمیه لازم و ضروری است و نباید میان مراکز تفکیک و تبعیض قائل شد.

حجت الاسلام رهبر خواستار توجه نمایندگان مجلس به تخصیص عادلانه بودجه‌ها در کشور شد و گفت: باید مصالح ملی و منافع توده مردم در لایحه بودجه در نظر گرفته شود و نمایندگان نباید اجازه دهند مسائل سیاسی و لابی‌ها در تصمیم گیری آنها اثرگذار باشد و لازم است توجه جدی به عرصه فرهنگ در تخصیص بودجه صورت بگیرد./1304/ت210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
از مصاحبه سرویس استانها با استاد رامشک در حوزه معیشت طلبگی تشکر می شود.
0
0